چشم انداز جدیدی در انتظار آفریقا است

چشم انداز جدیدی در انتظار آفریقا است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زمان آن رسیده که به نحو دیگری به قارۀ آفریقا نگاه کنیم. گروه بانک جهانی می گوید کشورهای جنوبی صحرای آفریقا تنها کشورهایی خواهند بود که در سال ۲۰۱۲میلادی، رشد اقتصادی خود را تا مرز پنج و نیم درصد افزایش می دهند و شش کشور آفریقایی در ردیف ده کشوری در جهان قرار گرفته اند که سریعترین رشد اقتصادی را در دهه گذشته داشته اند. در آفریقا، نسیم خوشبینی اقتصادی می وزد.

برای اولین بار،هشت صد نفر از سیاستمداران و فعالان عرصۀ اقتصادی به لیبرُویل در گابن آمده اند و در «همایش نیویورک» پیرامون رشد اقتصاد و سرمایه گذاری در آفریقا شرکت کردند.

پیشبرد راه حل های عملی و طرح برنامه های اقتصادی برای آفریقا هدف بلند پروازانۀ این همایش سه روزه بود که با چنین سوالی آغاز شد: آیا رشد اقتصادی در آفریقا، یک افسانه است یا یک واقعیت؟

“ریچارد پارسونز“، مدیر سابق شرکت “سیتی گروپ” از توان بالقوه آفریقا میگوید: “پیش بینی می شود جمعیت یک میلیارد نفری کنونی آفریقا تا سی یا چهل سال آینده به دو برابر افزایش یابد که بزرگترین بازار در جهان خواهد بود. این مصرف کنندگان برای بسیاری از شرکت های بزرگ جهان، جذابیت خاصی دارند. اما نکتۀ مهم دیگر این است که آفریقا دارای منابع طبیعی و ذخایری است که تمام کشورهای جهان به آنها نیاز دارند. امری که در حال حاضر مهم است، پایداری رهبران مترقی در رأس امور است.”

ژان پینگ. رئیس کمیسیون اتحادیه افریقا خوشبین است و می گوید: “هنگامی که سرمایه گذاران بزرگی چون “جورج سوروس” را می بینید که در گذشته، خیلی زود در آسیا و مالزی، سرمایه گذاری کردند و حال به آفریقا می آیند، این به معنای اطمینان آنها از ادامۀ این روند مثبت رشد اقتصادی است.”

شانتایانان دواراژان، اقتصاد دان ارشد در انستیتوی بانک جهانی: “این رشد بالای اقتصادی، نتایج خوبی برای مقابله با فقر داشته است. برای اولین بار، تعداد فقرا کاهش یافته است. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ میلادی، نه میلیون نفر از فقر خارج شده اند. این رقم برابر با جمعیت کشور بِنین است.”

چگونه می توان به این عملکرد ادامه داد؟ اغلب سخنرانان توصیه کردند، برای جذب سرمایه گذاران، باید به سیاست های اقتصادی محتاطانه روی داد. چالش بزرگ دیگر، در مورد زیرساخت هایی چون جاده ها وپل هایی است که برای اقتصاد و نقل و انتقال کالاها و مردم، ضروری است و در پایان، و ثبات دولت ها و امنیت نیز باید تقویت شوند.

“آریان دو راچیلد“، مدیر عامل شرکت اِدموند دو راچیلد اضافه می کند: “هر چه تعداد سرمایه گذاران مختلف بیشتر باشد، رفاه مردم افزایش می یابد و شما هم بیشتر می توانید خواستار بهبود شرایط مدیریت کشور باشید. در عین حال مهاجرت به شهرها رو به افزایش است و به این ترتیب ما امیدواریم، رفاه اقتصادی این افراد نیز رو به بهبود باشد.”

معمولاً توسعه با نابرابری همراه است. به این دلیل حمایت از طبقات ضعیف ضروری است. بهبود وضعیت زنان نیز از مسائل مهم است و باید توسعۀ اقتصادی را همراهی کند چرا که سرمایه های انسانی ارزش بالاتری دارند.

“این زنان هستند که بیشتر کار می کنند. اگر آنها حمایت شوند و سازماندهی شوند و فعالیت های خود را بهتر ارائه دهند، این قاره تغییر خواهد کرد و رونق اقتصادی در آفریقا به ثمر می رسد.”

“داستان این مرد که اولین شرکت نفتی کشور نیجریه را تاسیس کرد و اکنون چندین میلیون دلار ارزش دارد، شگفت انگیز است. هنگامی که در مورد نبوغ کارآفرینان آفریقایی، یا در مورد توسعۀ طرح های آنها در سیرالئون یا اریتره و یا در هر نقطۀ این قاره می شنویم، اعتماد به نفس به دست می آوریم و می دانیم که رویاهای ما می توانند به واقعیت تبدیل شوند.”

برای ادامۀ این روند، آفریقا همچنین بر روی نسل جوان و کارآفرینان جدیدی متکی است که در خارج از کشور آموزش دیده اند و در بازگشت بسیار فعال هستند. “ورونه مانکو“، مدیر عامل شرکت “وِ ام کا” یکی از آنها است و می گوید: “آفریقا تنها قاره ای است که در زمینۀ فن آوری، می تواند به یک رشد چهار رقمی دست یابد. هنگامی که این را در ذهن دارید، می دانید که اوضاع رو به بهبود است. من این را باور دارم و بسیاری افراد دیگر نیز این مسئله را باور دارند. نه تنها در بخش فن آوری، بلکه در تمام بخشها. جوانانی را می بینیم که طرح های بسیار جالبی دارند و در کشور خود فعالت می کنند. این فوق العاده است.”

این لوح دیجیتال که در آفریقا طراحی و تولید شده است و در سراسر جهان توضیع می شود، دست کمی از رقیبان خود ندارد و ثابت می کند که پیشرفت اقتصادی در آفریقا، یک افسانه نیست بلکه یک واقعیت است.

پس از سه روز، مجمع اقتصادی آفریقا پایان یافت و سال آینده نیز این همایش در لیبرُویل برگذار خواهد شد تا نشان دهد که اکنون قاره سیاه به الگوی جدیدی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن