کار آسان رئیس جمهوری فرانسه برای پیشبرد برنامه هایش

کار آسان رئیس جمهوری فرانسه برای پیشبرد برنامه هایش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه حالا هم در مجلس و هم در سنا اکثریت را در اختیار هم حزبیهایش می بیند.

به این ترتیب دست مردی که رسانه ها به او لقب «آقای معمولی» داده اند برای اعمال هر گونه تغییری باز است.

چپهای فرانسه همان طور که در مبارزات انتخاباتی وعده داده بودند، مبارزه برای کاهش کسری بودجه هنگفت دولت را از اعمال مالیات برای شرکتهای بزرگ آغاز خواهند کرد.

فردریک ساویکی از دانشگاه سوربون پاریس می گوید: «ما رئیس جمهوری داریم که مستقیما به وسیله مردم انتخاب شده است و می تواند بر روی اکثریت عمده ای که دارد حساب کند. کسی که با برنامه ای بلندپروازانه برای اروپا به قدرت رسیده است. این واضح است که او در مقایسه با آنگلا مرکل، در موقعیت بهتری برای تثبیت رهبری خود در اروپا قرار دارد. چرا که آنگلا مرکل از طرفی انتخابات سال آینده را در پیش دارد و از طرفی باید دولت ائتلافی خود را مدیریت کند.»

رئیس جمهوری فرانسه تلاش کرده است که در انظار عمومی رابطه ویژه کشورش با آلمان را در مدیریت بحران یورو خوب نشان بدهد. اما اختلاف نظر او با خانم مرکل بر سر اولویت رشد اقتصادی بر ریاضت اقتصادی قابل کتمان نیست.

جیووانی مگی، خبرنگار یورونیوز در پاریس می گوید: «وظیفه ای که رای دهندگان بر دوش فرانسوا اولاند و دولت او گذاشته اند، فقط شامل مدیریت اقتصاد فرانسه نمی شود. بلکه آنها باید بحران منطقه یورو را هم مدیریت کنند.»

Oتحلیل انتخابات مجلس فرانسه

یورونیوز: برای تفسیر و بررسی انتخابات مجلس فرانسه که روز یکشنبه برگزار شد ماریون گایارد با ماست.
روز بخیر شما تاریخ دان و استاد دانشکده علوم سیاسی پاریس و متخصص امور سیاسی اروپا هستید.
اکنون فرانسه اکثریت مطلق چپ را در پارلمان و رییس جمهوری با گرایش چپ دارد و اصلاحات وعده داده شده می توانند بدون هیچ مزاحمتی اعمال شوند، چه چیزی اساسا در فرانسه تغییر پیدا خواهد کرد؟

ماریون گایارد : می توان گفت که این موضوع به فرانسوا اولاند این اجازه را می دهد که به راحتی برنامه های انتخاباتی خود را که به خاطر آنها رییس جمهور شد به اجرا درآورد این مربوط به سیاست داخلی است. اما در اروپا نیز برای وی امتیازی در زمان مذاکرات محسوب می شود، مخصوصا هنگامی که مذاکرات مربوط به نجات منطقه یورو است.

یورو نیوز: یک دولت چپ چیزی که امروز در اروپا نادر است ما تنها 5 دولت چپ گرا در اروپا داریم با وجود این موج ضد سوسیالیسم یا سوسیال دموکرات چگونه می توان پیروزی سوسیالیست ها را در فرانسه تفسیر کرد؟

ماریون گایارد: به دو صورت می توان آن را تفسیر کرد: ابتدا از دید اروپایی می توان به آن نگریست زیرا بحران اقتصادی دولتهای زیادی از جمله دولت آقای برلوسکونی در ایتالیا، زاپاترو در اسپانیا و پاپاندرئو در یونان را از دور خارج کرد.
اما موضوع را از لحاظ داخلی نیز می توان بررسی کرد: تقریبا 10 سالی می شود که ما در فرانسه تغییرات سیاسی نداشتیم و همچنین مخالفت با رییس جمهوری قدیم و سیاست هایش این تغییرات را در فرانسه توجیه می کند.

یورونیوز: ما هنورز از موج صورتی سوسیالیست ها در اروپا دور هستیم اما آیا مدل و سیاست های پیشنهادی فرانسوا اولاند در زمینه رشد اقتصادی می تواند به عنوان مدل در اروپا تلقی شود و پیروانی پیدا کند؟

ماریون گایارد : این موضوع را از همین الان می توان مشاهده کرد. زیرا اکنون پیشنهاد ها و برنامه های فرانسوا اولاند طرفدارانی در بعضی کشورها پیدا کرده است حتی در بین دولتمردانی که در زمان رقابتهای انتخاباتی آقای اولاند از پذیرش وی امتناع کرده بودند. مثل ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا یا ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا بنابراین این موضوع موجب ایجاد گفتمان بین کشور ها خواهد شد و برای آینده پر اهمیت خواهد بود.

یورونیوز: اکنون فرانسوا اولاند آزادی عمل پیدا کرده و انگلا مرکل نیز تا یک سال دیگر انتخابات پارلمانی آلمان را پیش رو دارد و این خطر برای وی وجود دارد که حزب سوسیال دموکرات آلمان که مورد حمایت آقای اولاند نیز است پیروز شود روابط روزهای آینده آقای اولاند و آنگلا مرکل چگونه خواهد بود؟

ماریون گایارد : نباید تند رفت خانم مرکل هنوز چیزی را نباخته است همچنین در گذشه وضعیت همزیستی سیاسی سران کشور ها را داشته ایم که در نهایت برای اروپا پر ثمر نیز بوده مانند والری ژیسکار دستن و هلموت اشمیت، فرانسوا میتران و هلموت کوهل بنابراین عدم گرایش سیاسی واحد بین سران آلمان و فرانسه مانع کارکرد خوب آنها نشده است. امروز راه های زیادی برای برقراری توافق بر سر منطقه یورو بین صدراعظم آلمان و رییس جمهوری فرانسه وجود دارد. همچنین دولتهای دو کشور نیز باید در این مورد با شجاعت بیشتری موضوع را بررسی کنند.

یورونیوز: نشست اروپایی که در اواخر ماه ژوئن برگزار خواهد شد بسیار مورد توجه قرار گرفته است آیا می توان در بلند مدت خروج بعضی کشورها را از منطقه یورو تصور کرد و این موضوع چه معنایی برای ساخت و پیشرفت اروپا دارد؟

ماریون گایارد : نمی توان سناریو خروج بعضی کشور ها از منطقه یورو را کاملا رد کرد اما شخصا اعتقاد دارم که باید برای جلوگیری از این امر تلاش کرد. ساخت و پایه گذاری اروپا قبلا نیز با بحران مواجه بوده مانند مخالفت با قانون اساسی اروپایی در سال 2005 اما هیچ گاه اروپا به عقب باز نگشته است.

یورونیوز: با تشکر از تحلیل شما یادآوری می کنم که شما متخصص روابط بین آلمان وفرنسه و مسائل اروپایی هستید. سپاسگزارم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار عکس‌های امانوئل ماکرون در گرماگرم رجزخوانی‌ها برای روسیه واکنش‌برانگیز شد؛ انتقادها به چیست؟

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند

هجوم مزرعه‌داران خشمگین فرانسوی به سالن نمایشگاه کشاورزی پاریس پیش از بازدید امانوئل ماکرون