دورۀ کارآموزی و امیدی برای پیدا کردن کار

دورۀ کارآموزی و امیدی برای پیدا کردن کار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش به سوی زندگی جدید در خارج از کشور. “آآفکا” و “رابین” از هلند می آیند. آنها در رشتۀ رادیوگرافی تحصیل کرده اند و تصمیم گرفته اند، دورۀ کارآموزی خود را در دانمارک بگذرانند. کار کردن در خارج از کشور، برای به دست آوردن تجربه و مهارت بسیار مفید است و در این شرایط بحران اقتصادی و بیکاری در میان جوانان، بسیار با ارزش است.

رابین: “شرکت ها دنبال افرادی هستند که در زندگی تجربه دارند. هنگامی که شما کارآموزی خود را در خارج از کشور انجام می دهید، به نظر من نسبت به زمانی که در کشور خود هستید بیشتر پیشرفت می کنید.”

آآفکا: “می بینند که من کارآموزی ام را به خوبی انجام داده ام و خودم را با محیط وفق داده ام. این برای سابقۀ کار من بسیار با ارزش است.”

روزبه 31 ساله، ایرانی و دانشجوی کارشناسی ارشد در رشتۀ مهندسی است. او در سوئد زندگی می کند اما به دنبال یک دورۀ کارآموزی در خارج است چرا که در سوئد طرح خوبی پیدا نمی کند. اگر چه او در ایران دارای تجربۀ کاری به عنوان مهندس است اما موفق به یافتن کار در سوئد نشده است و می گوید در دانمارک شانس بیشتری برای فارق التحصیلان جوان وجود دارد.

روزبه: “در دانمارک بازار کار رونق بیشتری دارد و من امکان پیشرفت بیشتری خواهم داشت.”

این سه دانشجو از طریق برنامۀ اروپایی اراسموس حمایت می شوند. با کمک این برنامه دانشجویان می توانند در موسسات آموزش عالی در یک کشور خارجی ثبت نام کنند.

برقراری ارتباط با بیماران، برای افرادی که در بیمارستان کار می کنند، امر مهمی است اما وقتی شما در یک کشور خارجی کار می کنید، ممکن است دراینباره به مشکلاتی برخورد کنید. به این دلیل و به عنوان بخشی از دورۀ کارآموزی، رابین زبان دانمارکی می آموزد تا ارتباط بهتری با بیماران بر قرار کند.

از این سو، رابین زبان دانمارکی یاد می گیرد و میگوید: “بیمارانی که خیلی مسن هستند، انگلیسی صحبت نمی کنند و بهتر است که زبان مادری آنها را بدانیم. به این صورت آنها بیشتر احساس امنیت می کنند.

“کیم جوهانسن“، مدیر بخش رادیوگرافی، بیمارستان کوئگ در “جائلاند” است. او مقامات بیمارستان را تشویق می کند که کارآموران کشورهای مختلف را بپذیرند و کاملاً با استخدام دانشجویان خارجی موافق است: “وقتی هیچکس را برای استخدام پیدا نمی کنم، خیلی هم خوشحال خواهم شد که یک دانشجوی خارجی را که درس خود را تمام کرده، استخدام کنم. به نظر من این بسیار ارزشمند است که دیدگاه های متفاوت داشته باشیم و ببینیم چگونه آنها با مسائل برخورد می کنند و چگونه آموزش دیده اند.”

دانمارک و هلند با یکدیگر شباهت های زیادی دارند، به ویژه در مورد سیستم درمان.

آآفکا مخالف یک کار دائمی در خارج از کشور نیست، اما خیلی دور نه و می گوید: “در صورتی که یک فرصت شغلی خوب در خارج از هلند فراهم شود، البته که آن را مطالعه خواهم کرد اما نباید خیلی هم دور باشد. برای من آلمان و دانمارک خیلی خوب هستند.”

اما روزبه، آمادگی کار کردن در سراسر اروپا را دارد. او در حال حاضر، دورۀ کارآموزی خود را در موسسه دانمارکی تحقیقات در مورد ساختمان ها انجام می دهد و در مورد دستگاه های تهویۀ هوا و صرفه جویی انرژی ساختمان ها کار می کند. این موسسه روابط نزدیکی با بخش صنعتی دارد و دائماً پذیرای دانشجویانی از کشورهای مختلف است.

روزبه یا اضهار خشنودی می گوید: “من هیچگونه تجربۀ کاری در اروپا ندارم اما این موسسه با صنایع و شرکت های مختلف در ارتباط است و به این ترتیب من هم با محیط کار در اروپا آشنایی پیدا می کنم و شانس بیشتری برای پیدا کردن کار به دست می آورم.”

در سال تحصیلی ۲۰۱۰-۲۰۱۱ میلادی، بیش از ۴۰ هزار دانشجو دورۀ کارآموزی خود را در خارج از کشور و با کمک برنامۀ اراسموس ویژۀ شرکت ها، گذراندند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، کمیسیون اروپا قصد دارد، برنامۀ جدیدی را به نام “اراسموس برای همه” راه اندازی کند که می تواند مورد توجه بیش از پنج میلیون نفر قرار بگیرد و به آنها اجاره دهد تا در خارج از کشور به تحصیل خود ادامه دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرصتی برای ورود به دنیای کار

سفر به دنیای ترجمه و طراحی جلد کتاب در جمهوری چک

برنامه های اروپا برای نسل اراسموس