نیاز یونان به نقدینگی در آینده‌ای نزدیک جدی است

نیاز یونان به نقدینگی در آینده‌ای نزدیک جدی است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یونان هنوز بطور کامل به مرز از هم پاشیدگی نرسیده اما با تشکیل دولت جدید با محوریت حزب محافظه کاردمکراسی نوین، نمایندگان تروئیکا (وام دهندگان بین المللی یونان) مذاکرات خود را با کابینه جدید آتن، کابینه‌ای که گویا قرار است به سیاستهای ریاضتی پایبند باشد، ادامه خواهند داد.

هدف یونان بدون شک دریافت مرحله بعدی کمک‌های مالی است چرا که گفته می‌شود از نیمه دوم ماه ژوئیه به بعد، آتن پولی حتی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت هم نخواهد داشت.

کمک‌های مالی به یونان طی دو بسته نجات ۱۱۰ میلیارد (مه ۲۰۱۰) و ۱۳۰ میلیارد یورویی (مارس ۲۰۱۲) تصویب و بخشی از آن واریز شده و در شرایط کنونی آتن به ادامه دریافت آن بشدت نیازمند است.

کنستانتین می‌کالوس رییس اتاق بازرگانی یونان درباره نقش شهروندان یونان در این خصوص، می گوید: «این دولت به یکسان سازی نقدینگی در بازارنیاز دارد. نقدینگی‌ای که به هدر رفته و طی سال گذشته بخش خصوصی عمیقا آنرا احساس کرد. یک سال و نیم گذشته فوق العاده بوده و لاجرم باید از خودگذشتگی نشان داد. اما یونانی‌ها می‌خواهند بدانند تا چه زمانی این فداکاری را باید ادامه دهند، این دوران بالاخره کی به پایان می‌رسد، سرانجام چه زمانی آن‌ها از چاه بحران نجات پیدا می‌کنند و می‌توانند در مسیر رشد، زندگی عادی خود را از سر بگیرند.»

پنجشنبه آینده وزرای دارایی منطقه یورو نشست مهمی را برگزار خواهند کرد. هر چند پرونده کمک به بانکهای اسپانیا درآن محوریت خواهد داشت ولی قعطا بر لزوم احترام دولت جدید یونان به تعهدات خود در مورد برنامه ریاضت اقتصادی هم تاکید خواهد شد.

دولت آینده یونان و بحران اقتصادی

طی سی-چهل سال اخیر سیستم زد و بند سیاسی و فساد اقتصادی تبدیل به نوعی رسم در یونان شده است. بحران اقتصادی یونان سیستم سیاسی آنرا نیز تحت تاثیر قرار داده است.
چه چیزی با دولت آنتونیس ساماراس، رییس حزب دموکراسی نوین، یکی از احزابی که مسئول بدبختی یونان شمرده می شود، در این کشور تغییر پیدا خواهد کرد؟
برای پاسخ به این سئوال یورونیوز با دیمیتریوس سوموکوس، مشاور اقتصادی آقای ساماراس مصاحبه ای انجام داده است.

یورونیوز: اگر برنامه های ریاضت اقتصادی با شکست مواجه شود و دولت جدید یونان از صفر همه چیز را آغاز کند این دولت چه کارهایی می تواند انجام دهد وچشم انداز این دولت چه خواهد بود؟

دیمیتریوس سوموکوس: نقطه شروع در اینجا و در حال حاضر از سر گیری مذاکرات و جایگزینی اقدامات ریاضتی با رشد اقتصادی است.
جبران ضررها، اصلاح و بازسازی بی عدالتی های اجتماعی که در این کشور وجود داشته است.
نقدینگی تزریق شده به بانکهای مورد حمایت دولت باید در جهت یک اقتصاد واقعی به جریان بیافتد. و طرح های سرمایه گذاری برای موقعیت های اقتصادی بیشتر و مناسبتر.
ایجاد طرح های سرمایه گذاری و صادرات، درست زمانی که اصلاحات ساختاری صورت می گیرد.
سیستم مالیات ها باید اصلاح شود و کاهش مالیات ها باید در دستور کار قرار گیرد. یونان در دام رکود اقتصادی افتاده است. مردم یونان مشکلات اقتصادی دارند و در نتیجه یک سیستم اقتصادی ابتدایی داریم.
بهبود وضع مالیات در بخش شرکتها و برای اشخاص می تواند به اقتصاد جهش بخشد و آنرا از رکود خارج کند.

یورونیوز: فرض کنید من یک بازرگان هستم و ایده های خوبی در سر دارم، اگر به مسئولان جدید مراجعه می کنم چه پاسخی دریافت خواهم کرد؟ آیا آنها چراغ سبز به من نشان خواهند داد؟

دیمیتریوس سوموکوس: هدف اصلی دولت جدید یونان برآورده کردن انتظارات بازار است. و بازگرداندن اعتماد به بخش بازار و شرکت ها.
در ادامه سرمایه گذاران داخلی و خارجی سرمایه گذاری خود را آغاز خواهند کرد درست زمانی که اعتماد به بازار و اقتصاد باز گردد و روابط بین دولت و سرمایه گذاران تبدیل به رابطه ای ساده، هوشمندانه و سازنده باشد این را در مقایسه با سیستم قبلی که مبتنی بر روابط بوروکراسی و زد وبند بود می گویم.
همه این موارد با آلمان، سرمایه گذاران و همکاران اروپایی باید مذاکره شود. آیا شما به اندازه کافی به دولت جدید یونان اعتماد دارید که قادر باشد این کارها را بدون نیاز به آلمان انجام دهد؟

یورونیوز: در نهایت شما به پول احتیاج خواهید داشت و باید برای آن مذاکره کنید
آیا دولت آقای ساماراس قادر خواهد بود که در مقابل آلمان ها پای میز مذاکره قرار گیرد بدون آنکه ضعف و تردیدی داشته باشد؟

دیمیتریوس سوموکوس: ساماراس در طول زندگی سیاسی خود به خوبی نشان داده که مذاکره کننده خوبی است و تردیدی نداشته است.
دوم اینکه دوست ندارم به رابطه بین آلمان و یونان در چهارچوب مذاکرات دو طرفی که در مبارزه با یکدیگر هستند بنگرم.
زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا بیدار شود و موجبات رشد اقتصادی را فراهم آورده، رشد اقتصادی را جایگزین رکود کند. و به این موضوع آگاهی پیدا کند که بحران بدهی های یونان یک مشکل اروپایی نیز است.
ما نمی توانیم برای همیشه به این وضعیت ادامه دهیم که کشورهایی را در شمال اروپا داشته باشیم با اوضاع اقتصادی خوب و کشورهایی دیگر با وضعیت بد اقتصادی، تدابیری که در جهت همسو کردن وضعیت اقتصادی ابتدا به وسیله ژاک دلور، هلموت کهل و فرانسوا میتران اعمال شد باید تقویت شده و اعمال شوند و من امید زیادی دارم که پس از رخدادهای اسپانیا مردم متوجه وضعیت اضطراری موجود شوند و ذهنیت ها عوض شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی یونان؛ نخست‌وزیر راست‌گرا: ثبات اقتصادی آتن را بر باد ندهیم

جناح راست افراطی یونان باز می‌گردد؟

تقویت یورو و نرخ منفی تورم؛ چالش‌های بانک مرکزی اروپا برای بهبود اقتصاد منطقه یورو