شهر لی ویو و مسابقات جام ملت های اروپا

شهر لی ویو و مسابقات جام ملت های اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولس گومرنیک عضو گروه داوطلبان تامین خدمات جام ملت های اروپا در شهر لی ویو در غرب اوکراین، هر روز ساعت شش بامداد به مقصد مرکز شهر سوار تراموای می شود. او 21 ساله و دانشجوست و هواداران تیم های فوتبال را راهنمایی می کند. او می گوید گروه داوطلبان تلاش کرده اند تا از عهده این وظیفه به خوبی برآیند.

اولس گومرنیک:
میهمانان می گفتند: “ما انتظار حضور این همه هوادار را نداشتیم. چیزها و جاهای زیادی را دیدیم. از شهر شما و کمک هایتان برای اطلاع رسانی سپاسگزاریم.” برای خود ما نیز تحت تاثیر قرار گرفتن آنها جالب بود.

در طول مراحل مختلف مسابقات، چهل دادوطلب در ایستگاه های قطار آماده ارائه خدمات بودند. اکنون که شهر لی ویو میزبان مسابقات نهایی جام نیست و پرس و جو کنندگان کمترند، در هر نوبت فقط دو داوطلب حضور دارند.

اولس گومرنیک:
“جام ملت های اروپا، صفحه جدیدی در زندگی شهر لی ویو گشود. ما کلیشه های شوروی سابق را کنار گذاشتیم و راهی به مرکز رسانه های جهان یافتیم.”

مالانکا ماریا پودولاک، شانزده ساله، جوانترین عضو گروه داوطلبان، تالار شهر که محل ملاقات های شهردار لی ویو است را به ما نشان می دهد. تا چند روز قبل، این تالار محل کار و دیدارهای روزنامه نگاران و گزارشگران خارجی برای پوشش خبری مسابقات بود.

مالانکا ماریا:
“فضای اینجا خیلی متفاوت و پویا شده بود: پر از کامپیوتر و جنب و جوش مداوم. ما داوطلبان یک طرف تالار بودیم و گزارشگران طرف دیگر. فضای اینجا نه فقط فضای کار بلکه فضای آفرینش بود. تمام وقت ما در رفت و آمد و نوشتن و کمک به دیگران می گذشت.”

مالانکا می گوید زمان دو هفته ای برگزاری مسابقات، با سرعت عجیبی گذشت.

مالانکا ماریا:
“من خیلی غمگینم. این چیزی بود که لی ویو کم داشت و ما در انتظار و آماده استقبالش بودیم. چون گردبادی بود که ما را ربود، به دور دست ها برد و بعد رهایمان کرد. حیف که کوتاه بود.”

اولگ زاسادنی، مدیر بخش مسابقت جام 2012 در شهر لی ویو، به گوشه خلوت استادیوم شهر می رود که سه مسابقه جام در آن برگزار شد. آمیزه ای از احساسات متفاوت در صورتش متجلی است: غم پایان یافتن مسابقات و شادی برگزاری خوب آنها.

اولگ زاسادنی:
“قبل از آغاز مسابقات، فدراسیون فوتبال اروپا به خاطر بی تجربگی اوکراین در مدیریت و میزبانی چنین مسابقاتی، نگرانی های بسیاری داشت. اما بعد از اولین مسابقه، معلوم شد که شور و شوق کار می تواند جایگزین تجربه شود.”

به نظر اولگ، بعد از مسابقات، زندگی در شهر با احساس تازه ای همراه است.

اولگ زاسادنی:
“ روز پس از پایان مسابقات جام اروپا و هنگامی که شهر در سکوت مطلق است، با قدم زدن در مرکز آن حس می کنید که روز قبل چه مراسم با شکوه و بزرگی در اینجا برپا بوده و آرزوی تداوم این احساس و این کار و تلاش در شما برانگیخته می شود.”

اما آندری سادووی، شهردار لی ویو می داند چگونه در مردم شهر و میهمانانشان احساس شورو شوقی بی پایان را برانگیزد. بدین معنی که لی ویو در سال 2015 میزبان مسابقات قهرمانی جام بسکتبال اروپا خواهد بود و کمی دیرتر نیز با اجازه ویژه دولت اوکراین، میزبانی المپیک زمستانی 2022 را پیشنهاد خواهد کرد.

آندری سادووی شهردار لی ویو:
“ما مشخص کردیم که از استواری کافی برای میزبانی چنین رویدادهایی برخورداریم. گذشته از هزینه ای که برای برجسته کردن شهر و کشورمان صرف کردیم، بدون برگزاری جام ملت های اروپا، دست یابی به چنین موفقیتی ممکن نبود.”

برگزاری جام ملت های اروپا در اوکراین و لهستان به پایان می رسد. میدان های ورزشی این دو کشور و از جمله “آرنا لی ویو” شاهد باشکوه ترین بازی ها بودند. اکنون خیابان های این شهر قدیمی خلوت و ساکت است و کارشناسان ارزیابی های خود را در مورد تعداد هواداران مسابقات که از اوکراین دیدار کردند و نیز درآمد این مسابقات آغاز کرده اند. مردم اوکراین نیز باردیگر به این تجربه زیبا و همراه با احساس افتخار می اندیشند. آندری سادووی:
“افتخار، افتخار برای لی ویو و برای کشورمان. این احساس ویژه ای است که اشک ها را جاری می کند و شما را مشتاق به تداوم این افتخار می سازد.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ولز همگروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲؛ اوکراین مسافر قطر نشد

فوتبالیست‌های اوکراینی آماده رقابت با ولز برای صعود به جام جهانی

یورو۲۰۲۰؛ برتری هلند، بلژیک و اوکراین مقابل حریفان؛ نارنجی‌ها و شیاطین سرخ صعود کردند