آموزش تغذیه سالم در مدارس

آموزش تغذیه سالم در مدارس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روشن است که کودکانی که با شکم سیر به مدرسه می روند، درس هایشان را بهتر دنبال می کنند. آموزش عادات غذایی خوب به کودکان نیز بسیار مهم است. طبق آمار سازمان ملل متحد، حدود چهارصد میلیون کودک در جهان با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند. پروژه های بسیاری برای تامین مواد غذایی کودکان و تشویق آنها به مدرسه رفتن وجود دارد. در این برنامۀ جهان آموزش یکی از این پروژه ها را زیر نظر می گیریم و همینطور در مورد آموزش هایی برای تهیۀ غذاهای سالم صحبت خواهیم کرد و به فلسطین، فنلاند و کانادا می رویم.

غزه: تغذیه مناسب

محاصرۀ نوار غزه توسط اسرائیل، کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه کودکان را به همراه داشت. اما یکی از برنامه های سازمان ملل، برای تامین مواد غذایی مدارس و تشویق کودکان به رفتن به مدرسه تلاش می کند و همینطور به مادران توصیه هایی در مورد تغذیه می دهد.

این مسئلۀ مهمی است چرا که تقریباً نیمی از دانش آموزان گرسنه به مدرسه می آیند. دفتر سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، مانند سازمان هایی دیگر تصمیم گرفته است برای تغذیۀ روزانۀ کودکان اقدام کند. در نوار غزه، هر روز بیش از دویست هزار کودک از این اقدام بهره می برند.

به کمک این برنامه، موارد سوء تغذیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است اما وضعیت همچنان بحرانی است. امسال به دلیل کمبود بودجه، بسیاری از سازمان ها فعالیت های خود را متوقف کردند. امری که تغدیه و آموزش بسیاری از کودکان غزه را به خطر انداخته است.

http://www.haaretz.com/news/poll-10-of-palestinian-children-have-lasting-malnutrition-effects-1.217826
http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/A61/A61_18Rev1-en.pdf

فنلاند: لذت غذا خوردن

در فنلاند برای بالا بردن سطح آگاهی جوانان در مورد تغذیه، روشی موسوم به روش “ساپره” (Sapere)، کودکان را تشویق می کند برای چشیدن مزه های جدید از پنج حسِ خود استفاده کنند و از غذا خوردن لذت ببرند. همچنین به کودکان آموزش داده می شود تا محصولات خود را کاشت و پخت کنند. به این ترتیب با یادگیری غذا خوردن سالم، امید است که مشکل چاقی در جامعه کاهش یابد.

متخصصان فنلاند از روش ساپره استقبال خوبی کرده اند. تا کنون، سه هزار و پانصد تن از مراقبان کودکستان ها در زمینه این متد آموزش دیده اند و در بسیاری از شهرها از آن استفاده می کنند.

http://sapere.ebaia.com/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=10&Itemid=93&lang=fr

کانادا: ناهار سازگار با محیط زیست

کانادا یکی از بزرگترین تولید کنندگان زباله در جهان است. ترویج گزینه های مناسب برای جعبه های ناهار مدرسه، کمکی برای حفظ محیط زیست است. معلمان، دانش آموزان را تشویق می کنند تا غذای خود را با دقت انتخاب کنند و از بسته بندی های بی ضرر برای محیط زیست استفاده کنند.

یک انجمن کِبکی، مدارس را تشویق می کند تا در مورد محیط زیست و حفاظت از آن، هر چه بیشتر به دانش آموزان هوشیاری دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح دولت کانادا برای محدود کردن صدور ویزای دانشجویی و اجازه کار؛ چه کسانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟

تغییر مقررات پذیرش دانشجو در کانادا؛ حداقل مخارج زندگی حدود ۲۱ هزار دلار ارزیابی شد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد