هلند در موقعیتی جدید

هلند در موقعیتی جدید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکروز پس از انتخابات در هلند، شهروندان این کشور در موقعیتی جدید قرار گرفته اند: احزاب میانه پیروز و مخالفین با اتحادیه اروپا شکست خورده اند. پیامد این نتایج برای اروپا چیست؟ گفتگویی داریم با آندره کروول تحلیلگر سیاسی در آمستردام.

گفتگو با آندره کروول، تحلیلگر سیاسی

یورونیوز: لیبرالها و کارگر متفقا کشور را با یک ائتلاف رهبری خواهند کرد. این، اما، کار ساده ای است؟

آندره کروول:” نه! تشکیل یک دولت با ثبات در هلند بسیار دشوار است. هرچند لیبرالها و سوسیال دموکراتها بر دست چپی و دست راستی ها پیروز شده و دارای اکثریت قاطع در پارلمان هستند، اما این فقط نیمی از پارلمان است. اینها در مجلس سنا اکثریت ندارند”.

یورونیوز: در جریان انتخابات، گفته می شد که اگر لیبرالها ببرند، این برای صدراعظم آلمان یک پیروزی خواهد بود، و اگر سوسیال دموکراتها پیروز شوند، رئیس جمهور فرانسه برده است. حال که این دو حزب باهم رهبری خواهند کرد، برنده واقعی کیست؟

آندره کروول:” اروپا ! میان مرکل و اولاند پیروزی وجود ندارد. مردم هلند به این نتیجه رسیده اند که کشورها باید به اوضاع مالیشان سروسامان دهند. سوسیال دموکراتها در این مورد اهمال نخواهند کرد. آنچه محرز است این است که دست چپی ها گفته اند که اقدامات ریاضتی به تنهایی موثر نیست و اقتصاد باید رشد کند”.

یورونیوز: در مورد نجات یونان از ورشکستگی، لیبرالها و کارگر نظرات کاملا متفاوتی دارند. این به نفع یونانی هاست یا به ضررشان؟

آندره کروول:“می توانم بگویم که می توانند امشب راحت بخوابند. در جریان انتخابات، لفاظی های بسیاری شنیدیم. نخست وزیر به کرات گفت دیگر به یونان کمک نمی کنیم، اما فکر می کنم تنها برای جلب طرفداران گروه چپ حرف می زد. فکر می کنم روشن است که لیبرالها، بعنوان بزرگترین حزب هلند، اجازه نخواهند داد واحد پولی یورو بخطر بیفتد”.

یورونیوز: مبارزات انتخاباتی بیشتر در مورد اروپا بود. هلندی ها چه پیامی برای بروکسل فرستاده اند؟

آندره کروول:” پیامشان بسیار روشن است: آنها خواهان یک دولت با ثباتند. تجربه ای سیاسی با یک دولت دست راستی داشتند ؛ یک دولت اقلیت که از طرف حزب دست راستی آقای ویلدرز حمایت می شد که ضد اروپا و علیه مهاجرین خارجی بود. این دولت بسیار بی ثبات، علیرغم لفاظی علیه دیگر کشورها قادر به بازسازی مالی کشورنبود”.

یورونیوز: در طول ده سال گذشته، سیاستمداران دست راستی مخالف یورو و مخالفین اتحادیه اروپا، نفوذ بسیاری بر روند سیاست در کشور داشته اند. با وجود این، بنظر می رسد رای دهندگان بسوی میانه رو ها روی آورده اند. آیا این پایان یک چرخه سیاسی است؟

آندره کروول:” گروهی از مردم مخالف اتحادیه اروپا هستند، اما تعدادشان نسبتا کم است. اکثریت مردم در هلند طرفدار اتحادیه اند، اما نگران آنند که اتحادیه به کجا می رود. آن رای منفی ای که در رفراندوم سال 2005 علیه اتحادیه دادند، به همین خاطر بود…اینکه هدف بروکسل چیست و تا چه حد نفوذ دارد. بنابراین، مسئله بیشتر نگرانی از حیطه توانایی بروکسل است تا احساسات ضد اروپایی. بیشتر هلندی ها می دانند که کشور کوچکشان به اروپا، بازار مشترک و یورو نیازمند است”.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم رفت؛ آراء باطله در پایتخت دوم شد؟

متحدان عمران خان بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان آینده پاکستان خواهند داشت

آغاز رأی‌گیری در انتخابات پارلمانی پاکستان؛ خدمات اینترنت و تلفن همراه قطع شد