نقش علوم‌شناختی در بهبود روند آموزش

نقش علوم‌شناختی در بهبود روند آموزش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از اهداف آموزش و پرورش تقویت ذهن و قدرت تفکر انسان است. در این زمینه علوم‌شناختی کمکی گرانبها است، رشته‌ای که به طور خلاصه به پژوهش علمی درباره ذهن و مغز می‌پردازد. در برنامه این هفته نگاهی داریم به برخی از طرح‌های پژوهشی کار‌شناسان این علم.

فرانسه: لبخند با لبانی که بسختی می‌خوانند

آیا فرزندان شما از خواندن با صدای بلند واهمه دارد؟ آیا در دروس مدرسه‌شان با مشکل روبرو هستند؟ برای حل این مشکلات، اقدامات مناسب و آکادمیک با اتکا به علوم ‌شناختی می‌تواند موثر باشد. دراین بخش از برنامه جهان دانش، به مدرسه‌ای در پاریس می‌رویم. هجده شاگرد این مدرسه ویژه بین ۹ تا ۱۳ سال سن دارند. آنها دچار معلولیت آموزشی هستند. این معلولیت که خوانش پریشی یا دیسلکسیا نامیده می‌شود موجب اختلال در روان خوانی و یا درک مطلب می‌شود. البته امروزه بسیاری اختلالات در رابطه با رمز گشایی، محاسبات، املا، مهارت شنوایی و حافظه کوتاه مدت را نیز از جمله این معلولیت می‌دانند. یکی از روش های مورد استفاده در این مدرسه، دادن وقت بیشتری به دانش آموز برای پاسخ دادن به پرسش ها و تمرینهاست.

اسپانیا: ذهنِ زیبا

مرکز تحقیقات ایالت باسک در شهر سن سباستین یک مرکز بین المللی متشکل از رشته‌ای گوناگون علمی است که در سال ۲۰۰۸ با هدف بررسی تحولات سیستم عصبی به ویژه مغز و رابطه آن با زبان تاسیس شد. محققان، در این مرکز، با استفاده از فن آوری‌های جدید به دنبال درک بهتر اختلالاتی ذهنی اند که کمتر شناخته شده است.

بریتانیا: از خواب برخیز

یکی از اهداف آموزش و پرورش ایجاد حافظه بلند مدت است. حافظه‌ای که شکل دهنده خاطرات و گذشته انسان است. چه روش‌هایی برای تقویت حافظه طولانی مدت موثر است؟ آیا راه و روش آموزش به نوجوانان مناسب شرایط ذهنی آنهاست؟

دکتر پُل کِلی از متخصصان با سابقه در این زمینه نظرات خود را برای ما توضیح می‌دهد. پُل کِلی سالهاست در این زمینه تحقیق می‌کند و از پیشگامان و مدافعان تئوری موسوم به «آموزش فشرده و فاصله دار» است.

بنا به این تئوری، مدرسه باید دیرتر از زمان معمول یعنی حدود ۱۰ صبح آغاز شود. زمان کلاس درس نیز کوتاهتر است و دست کم دو زنگ تفریح ۱۰ دقیقه را شامل می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی در کلبه تفریحی معلولان در فرانسه ۱۱ کشته به جا گذاشت؛ جستجو برای یافتن مفقودان ادامه دارد

بزرگترین کلاس املاء‌ نویسی جهان؛ فرانسوی‌ها در شانزه لیزه رکورد شکستند

ابداع برچسب جدیدی که امکان صحبت بدون نیاز به تارهای صوتی را به بیماران می‌دهد