انقلاب سبز برای دفاع از محیط زیست و صنعت

انقلاب سبز برای دفاع از محیط زیست و صنعت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اتحادیه اروپا بیش از سه میلیون شغل در زمینۀ صنایع سبز و تولید کالا و خدمات سازگار با محیط زیست به وجود آمده است. نوآوری های پی در پی سبب رقابتی تر شدن روز افزون این بخش شده است. در این گزارش خواهیم دید چگونه دانشمندان اروپایی با بخش صنعت همکاری می کنند.

دود ناشی از رفت و آمد خودروها در مرکز لندن، نفس کشیدن را دشوار می کند. برای کاهش این آلودگی، شهرداری لندن در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، همۀ تاکسی ها را جایگزین کند. با همکاری در یک طرح اروپایی، اکنون ناوگان کوچکی از تاکسی های لندن مجهز به موتورهای هیدروژنی هستند. موتورهایی پاکتر و تقریباً بدون صدا.

فیل دیویس، راننده تاکسی در لندن است و می گوید: “این طرز رانندگی کاملا با آنچه من تاکنون می شناختم فرق دارد. این تاکسی خیلی نرم و روانتر، کم صداتر و با لذت بیشتری هدایت می شود و خیلی خوب جواب میدهد. همه چیز آن الکترونیکی است، یعنی من کار کمتری انجام می دهم. بعد از چند ساعت رانندگی، انگار اصلاً سر کار نرفته ام.”

با یک مخزن پُر از هیدروژن، این خودرو می تواند چهارصد کیلومتر را در محیط شهری طی کند. پژوهش های کنونی سعی دارند خودروهای سبک تر و کارآمد تری را طراحی کنند.

دنیس هیتر، معاون رئیس انجمن توسعه کسب و کار و انرژی هوشمند خوشبین است: “در حال یادگیری مسائل مهمی هستیم: چگونه اجزای مختلف خودرو با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و نحوۀ عمل خودرو چگونه است؟ می خواهیم بدانیم با توجه به نوع رانندگی و سبک های مختلف و در هنگام سوختگیری، اجزای خودرو چگونه با هیدروژن کار می کنند؟

امروز، تبدیل سوخت یک خودرو به سوخت هیدروژن، قیمت آن را پنج برابر می کند اما با ادامۀ پیشرفت ها در این زمینه، تا چند سال آینده این تکنولوژی رقابتی تر خواهد شد.

دیانا رِین، هماهنگ کننده پروژه موسوم به “های تِک” (HyTEC) می گوید: “در مورد هیدروژن و خودروهای هیدروژنی، هنوز به استانداردهایی نیاز است که باید فراهم ساخت. این طرح ها سبب می شوند تا بیشتر روی این فناوری ها تمرکز کنیم. حال که بسوی تجاری سازی این خودروها در سال ۲۰۱۵ می رویم، قوانین و مقررات مورد نیاز هم وضع خواهد شد.”

با توجه به افزایش تقاضا برای سوخت های پاک، حمایت دولتی و ادامۀ سرمایه گذاری در بخش علمی و توسعۀ زیرساخت ها، الزامی به نظر می آید.

کمیسیون اروپا از طریق مرکز تحقیقات مشترک اروپایی، کمک های بسیاری به صنایع سبز کشورهای عضو ارائه می دهد. آزمایشگاه این مرکز، تجهیزات جدیدی را آزمایش می کند که مقدار گازهای آلوده ای را که از اگزوز موتورها خارج می شود، کاهش خواهد داد.

آلویس کرازِنبریک، رئیس واحد حمل و نقل پایدار در مرکز تحقیقات مشترک اروپایی است و می گوید: “به گزینه های فن آوری نوین نگاه می کنیم. آنها را ارزیابی می کنیم و نتیجه های بدست آمده را برای تولید کنندگان خودرو ارسال می کنیم که می توانند از آنها برای ایجاد استانداردهای جدید استفاده کنند.”

با توجه به اینکه برای تولید هیدروژن به سوخت های فسیلی متکی هستیم، آیا هیدروژن راه حل خوبی است؟ برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی باید از ترکیبات کمیاب استفاده کرد، آیا هنوز چنین گزینه ای مناسب است؟ برای گرفتن نتیجۀ نهایی، پژوهشگران تمام مسائل را در نظر می گیرند.

لورا لونزا، مهندس خودروسازی و نوآوری سوخت در مرکز تحقیقات مشترک اروپایی با تکیه بر این نکته می گوید: “این کاملا درست است که در سطح محلی، در سطح شهری، خودروهای الکتریکی و خودروهای هیدروژنی پاکتر هستند اما در پژوهش های ما بسیار مهم است که مقدار کامل انرژی مصرف شده را ارزیابی کنیم، نه تنها آنچه در داخل خودرو اتفاق می افتد.”

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی گازهای منتشر شده از موتورهای درون سوز، با شرایط واقعی متفاوت است. این سیستمِ جدید قابل حمل است و می تواند اندازه گیری های لازم را در جاده انجام دهد.

آلویس کرازِنبریک، رئیس واحد حمل و نقل پایدار در این مرکز با افتخار به این دستگاه می گوید: “این دستگاه آزمایشی، عملکرد نسبتاً ساده ای دارد. به لوله اگروز خودرو متصل می شود و اجازه می دهد تا به طور مستقیم گاز خروجی از آن را اندازه گیری کنیم و با کمک بخش دیگر این تجهیزات، دقیقاً اجزای گازی آن را تجزیه وتحلیل می کنیم. به این ترتیب، مقدار گاز تولید شد و مصرف سوخت را محاسبه می کنیم.”

این آزمایشات نشان می دهند که در برخی شرایط، مقدار آلودگی یک خودرو می تواند دو تا چهار برابر اندازه گیریهای انجام شده در آزمایشگاه باشد. برای تهیۀ استاندارد یورو شمارۀ ۶ که از سال ۲۰۱۴ در اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد، این یافته ها اهمیت ویژه ای دارند.

یکی دیگر از بخش های صنعتی که در آستانۀ تغییرات بزرگی است، برق تجدید پذیر است. این پایگاه سابق نظامی در نزدیکی براندنبورگ در آلمان به تازگی با پوشش مساحت دویست هکتار، به بزرگترین کارخانۀ تولید برق خورشیدی در اروپا تبدیل شده است و سالانه تا مرز پنجاه هزار تن، انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد.

رونالد استفان، مدیر و مهندس پروژۀ موسوم به “کیو سِلز” (Q-Cells) می گوید: “تولید سالانۀ ما ۸۵ گیگاوات در ساعت است. یعنی تقریباً مصرف ۲۲۵۰۰ خانوار یا یک شهر ۹۰ هزار نفری.”

کشور آلمان هر سال حدود هزار ساعت از نور خورشید استفاده می برد. مقداری که برای سودآوری چنین تاسیساتی که عمر سی ساله دارند، کافی است.

رونالد استفان در ادامه می گوید: “در سال های گذشته، دستاوردهای بزرگی در زمینۀ بهره وری و کاهش هزینه ها صورت گرفت. به نحوی که در حال حاضر گزینۀ مناسبی برای جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی های پاک وجود دارد.”

در مرکز تحقیقاتی مشترک اروپایی با استفاده از فن آوری های پیچیده در اتاق تاریک و در فضای باز، آزمایشات متعددی بر صفحه های خورشیدی صورت می گیرد.

نایجل تیلور، مدیر گروه آزمایشات فتوولتائیک در ایناره می گوید: “به ویژه، قدرت خروجی این صفحه های خورشیدی برای ما مهم است. به طوری که ما قادر خواهیم بود، تحت شرایط استاندارد دما و تابش خورشید، مقدار برق تولیدی از یک صفحه را مشخص کنیم.”

طراحی سیستم های تولید برق توسط انرژی خودشیدی یا بخش فتوولتائیک، صنایع و فن آوری های متنوعی را در بر دارد، از علم شیمی گرفته تا مهندسی عمران و ساختمان. بنابراین هماهنگی این رشته های مختلف بسیار مهم است.

هاینز اوسِنبرینک، رئیس واحد انرژی های تجدید پذیر در مرکز تحقیقات مشترک اروپایی در پایان می گوید: “در رقابت با انرژی های معمولی و متعارف خیلی عقب نیستیم. به ویژه به کمک نسل جدیدی از محققان که با ایده های جدید می آیند و در کنار هم با رشته هایی چون مهندسی زیست و شیمی کار می کنند. مطمئنم که این همکاری ها به پیشرفت ما کمک خواهد کرد.”

توسعه و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش گازهای گلخانه ای… امیدهای زیادی از نظر اقتصادی و محیط زیستی به صنایع سبز بسته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان