تولید مستمر و پایدار نفت با قیمت بالا همراه خواهد بود

تولید مستمر و پایدار نفت با قیمت بالا همراه خواهد بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رکود اقتصادی در جهان به تمام زمینه ها سرایت کرده است، از جمله بخش انرژی. امروزه، مسئلۀ مهم ثبات و توسعۀ پایدار است. اینجا در آستانه، شرکت کنندگان در گردهم آیی “کازاِنرژی“، دربارۀ موانع پیش روی بخش انرژی گفتگو می کنند.
چالش های عرضۀ نفت و افزایش تقاضا، دولت ها و شرکت ها را مجبور به جستجوی راه حل های جدید کرده است. بنا به گزارش “شورای جهانی انرژی“، تا سال ۲۰۵۰ تقاضای انرژِی در جهان دو برابر خواهد شد.

رِناتو بِرتانی، مدیر شورای جهانی انرژی است و می گوید: “یکی از الزامات این دوران، بالا نگه داشتن قیمت نفت است و دلیل آن نگاه ما به آینده است: می دانیم که حداقل تا چند دهۀ آینده، نفت همچنان منبع اصلی انرژی باقی خواهد ماند. تقاضا در حال افزایش است و همواره مجبور خواهیم بود نفت را از مناطقی که مشکل تر، پیچیده تر و گران تر است، استخراج کنیم.”

یکی از پیچیده ترین پروژه هایی که تاکنون در این زمینه راه اندازی شده، در قزاقستان است. از سال ۱۹۶۰ میلادی، “کاشاگان” یکی از بزرگترین میدان‌های اکتشافی نفتی جهان به حساب می آید اما از سال ۲۰۰۵، اغلب عملیات ها به دلیل بالا رفتن هزینه ها و مشکلات فنی، به تعویق افتاده اند اما با کمک فن آوری های جدید و تجربۀ بیشتر، از سال آینده نفت “کاشاگان” صادر خواهد شد.

تیمور کولیبایف، مدیر عامل انجمن “کازاِنرژی” دربارۀ چالش های متعدد “کاشاگان” می گوید: “از نظر زمین شناسی، میدان “کاشاگان” بسیار پیچیده است. میزان فشار زیرزمینی، گاز و سولفید هیدروژن بسیار بالاست. در “کاشاگان“، ما فن آوری جدیدی را مربوط به “تزریق گازِ تحت فشار” توسعه دادیم. به این منظور، از جدیدترین و مدرنترین کمپرسورهای فشار بالا استفاده کردیم. این تکنولوژی را در میدان نفتی “چنگیز” و “کاراچاگاناک” هم استفاده کردیم و حالا در “کاشاگان” بکار می بریم.”

کاشاگان به نحو یکسان میان شرکت های اِنی، اکسون موبیل، رویال داچ شل، توتال و “کازمونایگاز” قزاقستان تقسیم شده است. با توجه به پیش بینی ها در مورد ادامۀ صعود بازار نفت، شرکت های غربی می خواهند قرارداد خود را تمدید کنند.

مایکل بورِل، معاون شرکت توتال در اروپا و آسیای میانه می گوید: “هر روز با چالش های بیشتری در اجرای طرح های خود مواجه هستیم. برای شرکتی مانند “توتال“، قیمت گاز و نفت باید در میزان خوبی باشد و برای تأمین مالیِ برنامه های توسعه ای آینده، قیمت باید در سطح مناسبی باقی بماند. وقتی می گویم سطح مناسب، قیمت حدود صد دلار برای هر بشکه نفت است. به این صورت پروژه های نفتی درازمدت، اقتصادی خواهند بود.”

در حالی که شرکت ها سعی دارند قیمت نفت را پیش بینی کنند، کارشناسان انرژی، سرمایۀ مورد نیاز برای تغییر و تحولات این صنعت را پیش بینی می کنند.

کریستف فرِی، دبیرشورای جهانی انرژی می گوید: “به سرمایه گذاری های بسیار گسترده ای احتیاج است. در مورد سی هزار میلیارد دلار، در طول دهه های آینده صحبت است. یعنی باید در تکنولوژی های جدید، روش های جدید، مهارت های کاری، و در آموزش به طور کل سرمایه گذاری کرد. این می تواند فرصت بزرگی برای سامان دادن دوباره به اقتصاد جهانی باشد.”

تحول این بخش، برای اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خوزه ماریا آزنار، نخست وزیر سابق اسپانیا هم در این گردهم آیی حاضر است. او می گوید: “ما به شدت به بخش انرژی وابسته هستیم. باید به طور جدی بازار انرژیمان را تعریف کنیم چرا که به زبان دیپلماتیک، با ضعف جدی روبرو هستیم. ضعف ما وابستگی به انرژی است.”

شرکت کنندگان در این گردهم آیی، در مورد “انقلاب گاز شیل” در ایالات متحده آمریکا، بحث های بسیاری کردند. این مسئله هم اکنون عرصۀ انرژی جهان را تغییر داده است. اگر در بخش نفت هم چنین اتفاقی بیافتد، ممکن است که هزینۀ بالایی داشته باشد، اما سود آن هم احتمالاً بالاتر از انتظارات خواهد بود. باید دید چه کسی این پاداش را از آن خود خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است