پرتغال: باز هم ریاضت اقتصادی

پرتغال: باز هم ریاضت اقتصادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان پرتغال با تصویب سختگیرانه ترین بودجه ریاضتی در تاریخ این کشور، زمینه مقابله کوتاه مدت دولت با کسری بودجه اش را فراهم کرد.

افزایش تدابیر ریاضتی توسط دولت، تنش های سیاسی در این کشور بحران زده را بالا برده و تظاهرات اعتراضی در هفته های اخیر گسترش یافته است. با این حال دولت راست میانه پدرو پاسوس کوئلیو، نخست وزیر، در جستجوی یافتن راههای دستیابی به آن اهداف بودجه ای برای سال 2013 است که بتواند از عمیق تر شدن رکود اقتصادی جلوگیری کند.

کارشناسان سیاسی احتمال می دهند که انطباق بودجه جدید با قانون اساسی کشور پرتغال مشکل دیگری است که دولت باید با آن درافتد. امری که عواقب آن ناروشن است.

با پدور سنَتوش گیرایرو، کارشناس مسائل اقتصادی و مدیر مسئول روزنامه اقتصادی نگویسوش، گفتگو می کنیم.

به یورونیوز خوش آمدید.

بودجه سال آتی را می شود اینگونه خلاصه کرد: “باز هم ریاضت اقتصادی!” به نظر شما تاثیر این بودجه بر زندگی مردم پرتغال چه خواهد بود؟

موثرترین نکته، کاهش چشمگیر درآمدها به دلیل افزایش قابل توجه مالیات ها خواهد بود. به ویژه اینکه دولت تصمیم گرفته نه تنها مالیات بر درآمد را افزایش دهد بلکه مالیات بر دارایی، املاک و ارث را نیز افزایش دهد. در نتیجه از سال آینده و به طور ناگهانی، افزایش مالیات ها بر شانه های بسیاری از پرتغالی ها سنگینی خواهد کرد.

پارلمان پرتغال، روز چهارشنبه، کلیات بودجه سال ۲۰۱۳ را به تصویب رساند. به این بهانه با پدور سنَتوش گیرایرو، کار‌شناس مسائل اقتصادی و مدیر مسئول روزنامه اقتصادی نگویسوش، گفتگو می‌کنیم.

یورنیوز: بودجه سال آتی را می‌شود اینگونه خلاصه کرد: «باز هم ریاضت اقتصادی!» به نظر شما تاثیر این بودجه بر زندگی مردم پرتغال چه خواهد بود؟

پدور سنَتوش گیرایرو: موثر‌ترین نکته، کاهش چشمگیر درآمد‌ها به دلیل افزایش قابل توجه مالیات‌ها خواهد بود. به ویژه اینکه دولت تصمیم گرفته نه تنها مالیات بر درآمد را افزایش دهد بلکه مالیات بر دارایی، املاک و ارث را نیز افزایش دهد. در نتیجه از سال آینده و به طور ناگهانی، افزایش مالیات‌ها بر شانه های بسیاری از پرتغالی‌ها سنگینی خواهد کرد. به ویژه آنهایی که کار می‌کنند، معاملات تجاری انجام می‌دهند و یا ارثیه‌های شخصی قابل توجه‌ای دارند.
علاوه بر این، کمک‌های مالی به بیکاران و بازنشستگان نیز کاهش خواهد یافت. در نتیجه قدرت خرید بسیاری از مردم افت خواهد کرد. دور باطلی که همچنان در این کشور ادامه دارد.

یورونیوز: وزیر اقتصاد و دارایی پرتغال اما همواره تاکید دارد که چاره‌ای جز این نیست. نظر شما چیست؟

پدور سنَتوش گیرایرو: به نظر من تنها چاره اساسی کاهش مخارج دولتی است. اقدامی که دولت می‌توانست در طول سال گذشته بیشتر و بهتر اجرایی کند. اما حالا که با پایان سال نزدیک می‌شویم دیگر چاره‌ای وجود ندارد. وام دهندگان بین المللی نحوه سیاستگذاری‌های مالی و بودجه ای پرتغال را تعیین کرده اند و از ما می‌خواهند کسری بودجه را به سرعت و در زمانی کوتاه جبران کنیم.

یورونیوز: در بروکسل هر‌گاه بحث بحران مالی و کشورهای بدهکار حوزه پولی یورو می‌شود، حرف از یونان و اسپانیا است. به نظر شما چرا توجه کمتری به پرتغال می‌شود؟

پدور سنَتوش گیرایرو: برای اینکه پرتغال شاگرد خوب و سر به راهی است! دولت پرتغال بدون هیچگونه مقاومت و اعتراضی به درخواست وام دهندگان بین المللی عمل کرده و تمامی تدابیر ریاضتی را به اجرا گذاشته است. در طول سال اول اجرایی شدن تدابیر ریاضتی، به رغم اعتراضات گسترده مردمی، شرکت‌های خصوصی نیز به اجرای آن‌ها گردن نهادند.
نکته این است که به رغم تمامی این تدابیر، کسری بودجه کاهش نیافته و درآمد دولت افزایش نیافته است. اابته وضعیت اقتصادی از کنترل خارج نشده اما دولت به اهداف تعیین شده‌اش نیز نرسیده است.
در حالت کلی به نظر می‌رسد که پرتغال به تعهدات خود عمل کرده است. پرتغال سعی دارد به تمامی درخواست‌های وام دهندگان بین المللی جامه عمل بپوشانده و حالا امیدوار است با این کار در سال ۲۰۱۳ اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران و به ویژه بازارهای جهانی را بازیابد.
با توجه به این نکات، به نظر من، وام دهندگان بین المللی نیز باید پذیرند و سیاست‌‌هایشان را نسبت به پرتغال متحول کنند.

یورونیوز: یعنی پرتغال برای برون رفت از بحران به یک بسته نجات مالی جدید نیاز ندارد؟

پدور سنَتوش گیرایرو: به نظر من کاملا ممکن است بتوان بدون استفاده از یک بسته نجات مالی جدید بحران را پشت سر گذاشت اما باید شدت تدابیر سختگیرانه را کاهش داد. پرتغال نمی‌ تواند کسری بودجه خود را آنطور که اتحادیه اروپا می‌خواهد، در ظرف یک سال کاهش دهد. دلیل‌اش هم این است که رکود اقتصادی جدی‌تر از پیش بینی‌ها است. اگر وام دهندگان بین المللی در سیاست‌های خود تجدید نظر نکنند، پرتغال به اهداف مورد نظر نخواهد رسید. و این اشتباه بزرگی است چرا که پرتغالی‌ها برای بهبود شرایط و ثبات نظام مالی شان اقدامات مهم انجام داده‌اند و نباید اروپاییان این زحمات را نادیده بگیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا سیاست مهاجرتی پرتغال سخاوتمندانه است؟

بچه پاندای قرمزی که به یکی از جاذبه‌های باغ وحش لیسبون تبدیل شد

آنتونیو کوشتا، نخست وزیر پرتغال از سمت خود استعفا داد