درخشش "بارنبویم" و "دودامِل" در لا اسکالای میلان

با همکاری
درخشش "بارنبویم" و "دودامِل" در لا اسکالای میلان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باری دیگر دو ستاره بزرگ موسیقی کلاسیک در سالن تاتر لا اسکالای میلان گردهم آمدند. “گوستاوو دودامِل” رهبر ارکستر و “دانیل بارنبویم“، پیانیست برجسته. استعداد و فروتنی “گوستاوو دودامِل” در کنار مهارت و تجربه “دانیل بارنبویم” قرار می گیرد و موسیقی برامس بقیه کار را انجام می دهد.

گوستاوو دودامِل درباره بارنبویم گفت: “بارنبویم با من مانند پسر خود رفتار می کند و واقعا هم برای من مانند یک پدر است. او متفکر بزرگی است. خارج از تمرینات، هر بار با هم صحبت می کنیم، خیلی از او درس می گیرم. روزهای اخیر فوق العاده بود. در خیابان های میلان راه می رفتیم و او از خاطرات زیبای خود برایم می گفت: هنگامی که پیانیست ایتالیایی “میکِلانجلی” را رهبری می کرد، یا هنگامی که با “استراوینسکی” یا “ویلم فورتوانگلر“ملاقات کرد. بارنبویم واقعا نقش عمده ای در موسیقی قرن بیستم و بیست و یکم بازی کرده است.”

گوستاوو دودامِل در ادامه و در مورد کنسرت لا اسکالا می گوید: “اولین قطعه ارکستر با پیانو و با ملودی برامس آغاز می شود. قطعه ای باشکوه و ارکسترال است. صدای پیانو به آرامی پایین می آید اما در عین حال باید قدرت سمفوینک آن حفظ گردد… برامس همیشه پیانو را مانند یک ساز “با عظمت” میدید… و پیانویی که او از آن یاد می کرد، همیشه به عنوان یک ساز سمفونیک بود… واقعا فوق العاده است.”

در کنار کنسرتوی شماره یک برای پیانوی برامس، قطعه ای بنام “گفتگوها” برای اولین بار اجرا شد که “الیوت کارتر” آهنگساز ۱۰۳ ساله آمریکایی به افتخار هفتاد سالگی بارنبویم، نوشته است. گوستاوو دودامِل می گوید: “اولین بار است که اثری از الوت کارتر را رهبری می کنم. استاد بارنبویم آن را به من نشان داد و گفت: «این را کارتر برای تولد من نوشته است، می توانیم آن را اجرا کنیم؟» و من گفتم: البته که می توانیم. باعث خوشحالی من خواهد بود.”

“گوستاوو دودامِل” همچنین مدیر موسیقی ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس است و از سوی بسیاری از گروه های کنسرت جهان دعوت شده است. او رهبر ارکستر بازی های المپیک لندن هم بود اما هیچ وقت فروتنی خود را از دست نمی دهد: “من تنها یک موسیقیدان هستم و بشدت اعتقاد دارم که موسیقی و قدرت آن می تواند زندگی مردم را تغییر دهد.”

در این برنامه، قطعه‌های زیر را می شنوید:
کنسرتوی شماره یک برای پیانو، در ره مینور اپوس ۱۵ اثر یوهانس برامس و «گفتگوها شماره ۲» از “الیوت کارتر”.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا