میت رامنی، چهره ای ناشناخته

میت رامنی، چهره ای ناشناخته
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میت رامنی را چطور می توان ارزیابی کرد؟ او که ممکن است اوباما را از رفتن به کاخ سفید باز دارد. برای پاسخ به این پرسش، یورونیوز با چارلز کوپچین، استاد روابط بین الملل در دانشگاه جورج تاون گفتگویی انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: پروفسور کوپچین، تنها چند هفته پیش، بیشتر تحلیلگران می‌گفتند که رامنی هیچ شانسی برای ورود به کاخ سفید ندارد. چطور طی مدت کوتاهی، به یکباره اوضاع برای او به گونه دیگری رقم خورد؟

چارلز کوپچین: فکر می‌کنم میت رامنی در جریان مبارزات انتخاباتی سه تغییر موضع اساسی را داضت که او را در گردونه مبارزات قدرتمند‌تر ظاهر ساخت. نخست، انتخاب پول رایان از ویسکانسین، به عنوان معاون خود که به نوبه خود شور محافظه کاران را برانگیخت و در نتیجه حمایت مالی بیشتری را به همراه آورد. دومین نکته را باید در نخستین مناظره انتخاباتی جست. فکر می‌کنم بسیاری از مردم که بواسطه مبارزات انتخاباتی، او را تقریبا فاقد کفایت لارم برای ریاست جمهوری ارزیابی می‌کردند، به یکباره از درخشش وی در این مناظره شگفتزده شدند. در واقع او قابلیت و تواناییش را بگونه‌ای متفاوت از گذشته نشان داد. و سومین نکته را در مناظره دوم و سوم باید کاوید. وقتی رامنی تلاش می‌کرد تا از خود چهره‌ای میانه رو‌تر نشان دهد. بطوریکه هرگز پیش از آن و در جریان مبارزات انتخاباتی چنین نکرده بود. فکر می‌کنم این امر به منظور جذب آراء میانه رو‌ها بود که بهرحال نقش تعیین کننده‌ای در نتیجه انتخابات دارند. بسیاری از آن‌ها به قطعیت نرسیده بودند و نقش حیاتی در انتخابات دارند.

یورونیوز: میت رامنی واقعی کیست؟ چنانچه او پیروز انتخابات باشد، آیا باید فرماندار ماساچوست را میت رامنی میانه رو نامید یا باید او را کسی دید که پول رایان را بعنوان همراهش برگزیده است؟

چارلز کوپچین: پاسخ به این پرسش آسان نیست. کسی نمی‌داند. من هم باید با حدس و گمان بگویم. در حوزه اقتصادی می‌توانم بگوبم که او بیشتر به جناح راست گرایش خواهد داشت. به این معنا که به کوچک سازی دولت خواهد پرداخت. برای اینکه دولت را به عنوان یک معضل می‌بیند. همچنین مالیات را کاهش خواهد. در عرصه سیاستگذاری اجتماعی، گمان می‌کنم او بیشتر میانه رو باشد. او نمی‌خواهد وارد دعواهای مربوط به سقط جنین، قوانین کنترل حمل سلاح و ازدواج همجنسگرایان شود و احتمالا خود را عقب نگه می‌دارد. و در حوزه سیاست خارجی، او احتمالا همچون جورج دبلیو بوش، پسر ظاهر خواهد شد. به این معنا که رویکردی یکسویه را پیش می‌گیرد و بودجه نظامی را افزایش خواهد داد. البته فکر نمی‌کنم او قادر به چنین کاری باشد. برای اینکه با فشارهای زیادی از سوی مخالفان روبروست. و با توجه به انظباط مالی و کاهش هزینه‌ها، حزب او، وی را از افزایش بودجه نظامی باز خواهد داشت. برای اینکه دولت باید در همه زمینه‌ها بودجه را کاهش دهد.

یورونیوز: جو دو قطبی موجود در کنگره آمریکا تا چه حدی گویای افکار عمومی آمریکایی هاست؟ رویارویی قرمز و آبی با یکدیگر که در رسانه آمریکا به خوبی نمایان است تا چه حدی واقعیت موجود را منعکس می‌کند؟

چارلز کوپچین: فکر می‌کنم کشور به شدت دوقطبی است. تا جاییکه از قرن ۱۹ تاکنون شاهد آن نبودیم. پس از جنگ دوم جهانی، هرگز چنین شکافی را عرصه سیاسی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها ندیده‌ایم. نکته جالب این است که نه تنها در حوزه سیاست داخلی بلکه در سیاست خارجی نیز چنین شکافی وجود دارد. اما فکر می‌کنم بخش مهم مساله و چرایی آن ناشی از وضعیت اقتصادی است. طبقه متوسط آمریکا از ثابت ماندن دستمزدها طی دو دهه گذشته رنج می‌برد. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا در دنیای صنعتی از نابرابر‌ترین کشور‌ها است و این امر بازگشت شکافهای ایدئولوژیک را به همراه داشته، آنچه از دهه ۱۹۳۰ تاکنون سابقه نداشته است. از اینرو، به گونه‌ای می‌توان گفت که پرسش اصلی رییس جمهوری آینده این است که چگونه می‌توان حیات را به اقتصاد بازگرداند تا طبقه متوسط آمریکا بتواند روی پای خود بایستد؟ این مستلزم کاهش شکاف‌های ایدئولوژیک و همگرایی در سیاست با تکیه بر یک بنیان سیاسی است خواه با رییس جمهوری دموکرات یا جمهوریخواه.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: تکلیف جنگ اوکراین بهار و تابستان امسال مشخص خواهد شد

۱۵ وعده ترامپ در مبارزات انتخاباتی؛ اگر او بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نیکی هیلی به کارزار انتخاباتی خود برای ورود به کاخ سفید پایان داد