دیدیه دشان: "بازیکنان باید با تمام وجود در خدمت تیم ملی فوتبال باشند"

دیدیه دشان: "بازیکنان باید با تمام وجود در خدمت تیم ملی فوتبال باشند"
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آخرین مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا، تیم ملی فرانسه عملکرد ضعیفی از خود نشان داد. “لوران بلان” سرمری تیم، جای خود را به هم تیمی سابقش، “دیدیه دشان” داد. دشان، پنچمین مربی تیم ملی فرانسه در طی ده سال گذشته است. او مقررات سفت و سختی را وضع کرد و با دو برد و یک تساوی مهم در مادرید، تیم فرانسه را در بازیهای مقدماتی جام جهانی برزیل، در صدر گروه خود در کنار اسپانیا قرار داد. اما این عملکرد خوب، رفتار نادرست برخی از بازیکنان را پنهان نمی کند.
در یک مصاحبه اختصاصی با یورونیوز، دیدیه دشان درباره مشکلات داخلی تیم ملی فرانسه صحبت می کند.

یورونیوز: دیدیه دشان، به یورونیوز خوش آمدید. تیم ملی فرانسه، باری دیگر مسابقات جام ملتهای اروپا را با سرافکندگی ترک کرد . از چهار ماه پیش که شما مربیگری را بدست گرفته اید، تیم فرانسه در موقعیت بهتری بسر می برد. آیا می توان از تولد دوباره تیم زیر نظر دیدیه دشان صحبت کرد؟

دیدیه دشان:
راستش، نمی دانم باید از تولدی دوباره صحبت کرد یا نه. در هر صورت یک هدف بزرگ پیش رو داریم: جام جهانی برزیل، و اکنون در موقعیت خوبی برای رسیدن به آن هستیم. در اسپانیا، بازی فوق العاده ای در نیمه دوم ارائه دادیم. با این بازی، انگیزه و امید بیشتری به مردم فرانسه دادیم. مدتهاست که آنها در انتظار چنین لحظه هایی هستند.

یورونیوز: با آمدن شما، چه چیزی تغییر کرده؟

دیدیه دشان:
همه چیز… نه شوخی می کنم. در تیم ملی فرانسه، ویژگی های فردی بسیار خوبی داریم اما باید یک گروه قوی، با یک روحیه تیمی بالا بسازیم. نسل جدید بازیکنان فرانسوی طرز فکر اشتباهی دارند. من سعی می کنم برخی از مسائل را تغییر دهم اما کار دشواری است، چرا که آنها یاد نگرفته اند با مقررات سفت و سخت کنار بیایند و برخی از آنها به اندازه کافی برای پیراهن تیم ملی احترام قایل نیستند… برخی از آنها، نه همه.

یورونیوز: این مشکلات تنها مربوط به چند بازیکن است یا مشکلی با تیم ملی فرانسه و فدراسیون فوتبال فرانسه وجود دارد؟

دیدیه دشان: حقیقت اینست که در فرانسه، بازیکنان آزادی زیادی دارند. خیلی بیشتر از کشورهای دیگر. باشگاه ها و سران باشگاه های فرانسوی باید سختگیری بیشتری از خود نشان دهند. یورونیوز: آیا با “مِنِز“، “نصری“، “بن آرفا” و “اِم ویلا“، یعنی بازیکنانی که بعد از یورو ۲۰۱۲ از سوی فدراسیون فرانسه احضار شدند، گفتگوهای ویژه ای دارید. دیدیه دشان:
بله، من با آنها تماس می گیرم و با آنها صحبت می کنم و گاهی اوقات تصمیماتی را که گرفته ام به آنها توضیح می دهم، البته به هیچ وجه مجبور نیستم برای این تصمیمات دلیل بیاورم. آنها در هر صورت باید تصمیمات و نظر من را بپذیرند با اینکه حق دارند با آن مخالف باشند.

یورونیوز: تیم ملی که شما در آن بازی می کردید همه چیز را برد، اما تیم ملی فعلی، هنوز هیچ مقامی بدست نیاورده است. آیا آنها حق دارند تا اینقدر به خود مغرور باشند؟

دیدیه دشان:
در فوتبال، کلاً غرور وجود دارد. شاید برخی از بازیکنان غرور بیشتری دارند. این حس غرور و اعتماد به نفس می تواند مثبت باشد و به یک نیروی داخلی بسیار قوی تبدیل شود، یا اینکه عیب بزرگی باشد. به نظر من اطرافیان این بازیکنان، باشگاه ها و گاهی اوقات مطبوعات هم مقصرند. بعضی اوقات، مطبوعات یک بازیکن را به عنوان یک پدیده فوق العاده معرفی می کنند، در حالی که تنها در دو مسابقه، بازی خوبی ایفا کرده است…

یورونیوز: می توانید بگویید، از موقعی که شما آمده اید چه مقرراتی را تعیین کرده اید؟

دیدیه دشان:
مهمترین قانون این است که هر یک از بازیکنان، بیشتر در خدمت تیم باشد و با تمام وجود در تیم خدمت کند. آنها باید بدانند که شانس بزرگی نصیبشان شده و باید حداکثر نیرویشان را بکار بگیرند. آنها نماینده فرانسه هستند و مردم انتظار دارند که حداکثر سعی خود را بکنند.

یورونیوز: برای راهیابی به تیم ملی فرانسه، بازیکنان در طول فصل باید چه عملکردی داشته باشند تا دیدیه دشان آنها را انتخاب کند؟

دیدیه دشان:
اول از همه باید در باشگاه خود خوب بازی کنند و موثر باشند. من همه مسابقات را تماشا می کنم. این اولین شرط است. دوم اینکه هیچگونه رفتار نامناسبی نباید داشته باشند.

یورونیوز: پس به این حکم بود که “کلیشی“، “نصری“، “بن آرفا“، “مِکسِس“، “ام ویلا” و “مالودا” از تیم ملی کنار گذاشته شدند؟

دیدیه دشان:
نه، “کلیشی” هنوز هم با ما است.

یورونیوز: اما جای خود را از دست داد…

دیدیه دشان:
رقابت قوی در تیم حاکم است. در این جای زمین، در حال حاضر “پاتریس اورا” را داریم، که برای منچستر یونایتد بازی می کند. هنگامی که یک مربی جدید تعیین می شود، معمولا او تغییراتی انجام می دهد و بازیکنان جدیدی را صدا می زند و شکل تیم را تغییر می دهد. این امر طبیعی ایست. در مورد مالودا برای مثال، او دیگر در تیم چلسی بازی نمی کند و با تیم جوانان تمرین می کند.

یورونیوز: اما او در آخرین مسابقات جام ملتهای اروپا شرکت کرد.

دیدیه دشان:
بله، اما بعد از آن دیگر بازی نکرد. من به یازده بازکن احتیاج دارم که در زمین بازی کنند. هر چه انتخاب سخت تر باشد بهتر است.

یورونیوز: اما مورد نصری و بن آرفا متفاوت است زیرا آنها در لیگ برتر انگلستان خیلی بازی می کنند.

دیدیه دشان:
درسته، اما بازیکنان دیگری هم هستند که خیلی خوب بازی می کنند. من باید یک تیم انتخاب کنم و تا به حال بازیکنان دیگری را انتخاب کرده ام.

یورونیوز: در مورد “ام ویلا” چطور؟

دیدیه دشان:
“ام ویلا” پتانسیل بازی برای تیم ملی را دارد اما پس از آنچه اتفاق افتاد، مطمئنم که به این زودی ها پیراهن تیم ملی را نخواهد پوشید.

یورونیوز: خیلی از فرانسوی ها انتقاد می کنند که شما بیش از حد با بازیکنان سختگیری می کنید. شما موافقید؟

دیدیه دشان:
من اینطور فکر نمی کنم. اتفاقا آنها از من می خواهند که سختگیرتر و محکم باشم. به هر حال من نمی توانم نظر موافق همه را بدست بیاورم.

یورونیوز: شما در یک تیم فرانسه فراموش نشدنی بازی کردید. به عنوان کاپیتان، جام جهانی ۱۹۹۸ و جام ملت‌های اروپای سال ۲۰۰۰ را بالای سر بردید. چه تفاوتی بین تیم ملی شما و تیم امروزی وجود دارد؟

دیدیه دشان:
می دانید، برای کسانی که بعدا می رسند، خیلی کار سختی است. قبل از جام جهانی ۹۸، من سال ۹۴ را هم تجربه کردم که نتوانستیم به جام جهانی صعود کنیم. در آن دوران، نسل ما هم با نسل “پلاتینی” مقایسه می شد. همه می گفتند: نسل پلاتینی بهترین نسل بود اما پس از آن، ما جام جهانی را در فرانسه بردیم. برای نسل جوانی که بعد از چنین لحظات و افتخارات بزرگی به تیم ملی راه می یابد، کار ساده ای نیست. هر تیمی یک دوره ای در اوج است. برزیل یک دوره ای داشت و اسپانیا اکنون در اوج است. ده یا پانزده سال در اوج ماندن برای یک تیم غیر ممکن است.

یورونیوز: در دوران دشان این تیم به چه افتخاراتی می تواند دست یابد؟

دیدیه دشان:
همه چیز امکان پذیر است، اول از همه می خواهیم به برزیل برویم و پس از آن اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ممکن است دو سال دیگر، یعنی تا یورو ۲۰۱۶ در فرانسه، به مربیگری تیم ملی ادامه دهم.

یورونیوز: بزودی رای گیری ها برای توپ طلایی آغاز خواهد شد، آیا از حالا تصمیمتان را گرفته اید؟

دیدیه دشان:
بله باید رای بدهم. مطمئنا یکی بین “رونالدو” یا “مِسی” انتخاب خواهد شد. به نظر من باید دو توپ طلایی اهدا کنند، اما خوب غیر ممکن است. چند بازیکن اسپانیایی دیگر هم مانند کاسیاس، ژاوی و اینیستا سزاوار این جایزه هستند. آنها همه مسابقات را برده اند اما رقابت با این دو بازیکن خیلی سخت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان