شرح حال رهبر آینده چین

شرح حال رهبر آینده چین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین پینگ، چهره جدیدی که برای ده سال آینده رهبری چین را در اختیار خواهد داشت. او که پس از انقلاب ۱۹۴۹ به دنیا آمد، ریاست جمهوری خلق چین و همینطور دبیر کلی حزب کمونیست این کشور را مستقیما از هو جین تائو به ارث خواهد برد.

آقای شی همچون سلف خویش فردی پذیرفته شده در حزب است که پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر نهاد. علاوه براین او به نام «شاهزاده سرخ» نیز شناخته می‌شود، فرزند شی ژونگ شون، انقلابی معروف و معاون نخست وزیر در سال ۱۹۶۳، یعنی سال تولد شاهزاده سرخ.

سیدنی ریتنبرگ آمریکایی از معدود خارجی‌هایی که از ابتدا با رهبران انقلابی در ارتباط بوده از او چنین می‌گوید: «احساسم نسبت به شی جین پینگ کاملا مثبت است. در وهله نخست به این دلیل که پدر او را به خوبی می‌شناختم. از نظر من پدر او مرد خوبی بود. شاید دموکرات‌ترین فرد در میان رهبران حزب کمونیست.»
اما پدر شی جین پینگ در آستانه انقلاب فرهنگی با یک رسوایی روبرو و زندانی شد خانواده او نیز از شهر رانده شد.

در این بین، آقای شی برای تحصیل به شهرستانی فرستاده شد. طی هفت سال او در این خانه سکونت داشت، در استان شاآنشی و البته با کارهای سخت و طاقت فرسا. پس از ۹ بار رد شدن، سرانجام در سال ۱۹۷۴ در حزب کمونیست پذیرفته شد. تحصیلکرده شیمی، دبیر حزب کمونیست در استان ژجیانگ گردید. استانی که از رونق اقتصادی بالایی برخوردار است.

مدیر انجمن توسعه ونزو او را اینگونه توصیف می‌کند: «او رهبری فسادناپذیر است. آنچه به او کمک زیادی خواهد کرد تا در مسیر اصلاحات بتواند موانع را پشت سر گذارد. برای مثال موانع ناشی از منافع است.»

از نگاه خارجی‌ها، شی جین پینگ یک معما است. اما بدون تردید او رییس جمهوری ناسیونالیست محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ و در جریان سفر به مکزیک در جریان سخنرانی خود که همه را شگفتزده کرد، گفت: «برخی کشورهای خارجی از سر شکم سیری، سعی دارند کشور ما را انگشت نما کنند. اما بدانید که چین انقلاب صادر نمی‌کند. گرسنگی و فقر نیز صادر نمی‌کند و مایه دردسر شما نیست. چه چیز دیگری می‌خواهید؟»

شی جین پینگ با خواننده‌ای معروف که ژنرال ارتش بود، ازدواج کرد. این دو صاحب دختری هستند که در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کند. موسسه بلومبرگ ثروت این خانواده را چند صد میلیون دلار تخمین زده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است