جای تکلیف مدرسه کجاست؟ در خانه یا کلاس درس؟

جای تکلیف مدرسه کجاست؟ در خانه یا کلاس درس؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سالهاست که آموزگاران بدنبال راههایی برای تغییر دادن شیوه های تدریس هستند. اینکه چگونه با استفاده از فن آوری جدید و مدرن روشهای آموزشی را دگرگون کنند. مفهومی که از آن بعنوان “کلاس معکوس” یاد می شود. معکوس در اینجا به مفهوم بدست آوردن اطلاعات جدید و آموزش در منزل و به جای آن، انجام تکالیف درسی در مدرسه است.

سلمان خان یکی از پیشگامان آموزش از طریق ویدئو در جهان است. مدرسه اینترنتی جهانی او، “خان آکادمی” نام دارد و شامل هزاران ویدئوی آموزشی رایگان است که در ماه ، میلیونها نفر در سراسر جهان آنها را تماشا می کنند.

برای استفاده بهینه از وقت، سلمان خان شروع به ضبط آموزشها و انتشار آنها بر روی سایت یوتیوب کرد. ظرف مدت زمان کوتاهی، هزاران هزار نفر از ویدئوهای او دیدن کردند.

در سال 2008 میلادی سلمان خان یک موسسه غیر انتفاعی بنام “خان آکادمی” بنا کرد.

یک سال بعد کارش را ترک کرد و تمام وقتش را به این ماموریت جدید یعنی ارائه آموزش رایگان برای هر کس و در هر نقطه از جهان، اختصاص داد.

امروز بلطف حامیان مالی همچون گوگل و بنیاد گیتس، “خان آکادمی” نزدیک به 3500 فیلم از ریاضی و علوم تا تاریخ و هنر و بیش از 360 تمرین، بر روی وبسایت خود قرار داده است.

هر ماهه نزدیک به هفت میلیون دانش آموز از ویدئوهای آموزشی او استفاده می کنند. حدود دو سوم بیننده ها از آمریکای شمالی و بقیه از سراسر جهان هستند.

یکی از دبیرستانهای اوکلند کالیفرنیا، از شیوه “خان آکادمی” استفاده می کند. در کلاس ریاضی دانش آموزان به شیوه ای مستقل عمل می کنند. از طریق ویدئو در خانه درسهایشان را یاد می گیرند. برعکس، در کلاس درس به حل تمرینها می پردازند. معلم می تواند پیشرفت هر دانش آموز را بر روی کامپیوترش دنبال کند.

در ایالات متحده آمریکا پانزده هزار کلاس درس آماده استفاده از شیوه خان آکادمی شده اند. سلمان خان امیدوار است که این روش را در سرتاسر جهان گسترش دهد.

نروژ و پروژه آموزش مجازی به سبک “خان آکادمی”

در نروژ، پروژه آموزش مجازی مانند آکادمی سلمان خان، معلمان را تشویق کرده تا شیوه های آموزشیشان را تغییر بدهند و آنها را به سمت نیازهای فردی جهت بخشند.

در دبیرستانی در نروژ، دانش آموزان هفته ای یکبار ولی بمدت پنج ساعت ریاضی یاد می گیرند. زمان طولانی کلاس هم می طلبد که از شیوه های خلاق در مدیریت آن استفاده شود تا نتایج بهتری هم به بار آید.

در این دبیرستان که در نزدیکی اسلو است، بلطف ویدئوهای درسی معلم ریاضیات، نگرش بسیاری از دانش آموزان نسبت به این درس تغییر کرده است. با ویدئوهای آموزشی ارائه شده توسط معلمان، دانش آموزان راحت تر و بهتر از قبل مسئله های ریاضی را می فهمند و آنها را حل می کنند.

معلمان با استفاده از شیوه جدید، تکالیف ساده و آسان را به خود دانش آموزان واگذار می کند و مسائل پیچیده تر را خودش شخصا برای دانش آموزان توضیح می دهد. این بهترین حالت ممکن برای استفاده بهینه از دانش آموزگار بصورت حضوری در کلاس است.

با استفاده از این شیوه پویا، معلم می تواند با دانش آموزانش در ارتباط باشد. او نظرات شاگردانش را در مورد درسها دریافت می کند و به سئوالات آنها هم پاسخ می دهد. حتی می تواند بر انجام تکالیف منزل هم نظارت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داده‌های سرشماری جدید؛ پردرآمدترین و کم‌درآمدترین لیسانسه‌ها در آمریکا کدامند؟

دبیرستانی در آمریکا که پذیرای مادران نوجوان محصل به همراه نوزادانشان است

تحصیل در کدام دانشگاه آمریکایی آینده شغلی شما را تضمین می‌کند؟