بحران اقتصادی عامل جدایی کاتالونیا از اسپانیا

بحران اقتصادی عامل جدایی کاتالونیا از اسپانیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در گرماگرم بحران اقتصادی و شدت گرفتن مطالبات استقلال طلبانه، شهروندان کاتالونیا یکشنبه در انتخابات زودهنگام پارلمانی این منطقه شرکت می‌کنند

در گوشه و کنار خیابانهای تاریخی بارسلون، فروشندگان پرچم‌های استقلال طلبان را می‌فروشند.
یک فروشنده می‌گوید: «ما همیشه تعدادی می‌فروشیم اما هیچ وقت به اندازه امروز نفروختیم. مردم با شور و هیجان می‌خرند ما هم می‌فروشیم. آنها چشم از سیاستمدارانشان بر نمی‌دارند و مایلند بدانند آن‌ها چه می‌کنند. آن‌ها وقایع را طوری دنبال می‌کنند که گویی به هدفشان یعنی استقلال خواهند رسید.»

کاتالونیا با 7.5 میلیون نفر جمعیت ثروتمند‌ترین منظقه از 17 منطقه خودمختار دولت اسپانیاست.
زبان آن کاتالان و دارای تشکیلات خودمختار در زمینه‌های مختلف از پلیس تا خدمات آموزشی و بهداشتی است. اما برخلاف باسک و ناوارس در زمینه مالی استقلال کامل برخوردار نیست

این منطقه صنعتی، گردشگری و راهبردی در ساحل دریای مدیترانه واقع شده و از سالیان دراز موتور اقتصادی اسپانیا محسوب می‌شود. تولید ناخالص داخلی آن در سال 2011، 210 میلیارد یورو برابر با پرتغال است و 19.5 درصد تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می‌دهد

با این همه بحران اقتصادی این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داد است. اینجا نیز همچون دیگر مناطق اسپانیا مردم ناگزیر باید با کسری بودجه در بخش دولتی منطقه کنار بیایند. رکود اقتصادی در اینجا نیز عمدتا در بخش مسکن پدیدار شده است. مالکان خانه‌هایی که توان بازپرداخت اقساط وام‌های بانکی را ندارند باید تخلیه کنند. در سه ماه نخست سال جاری 7172 حکم تخلیه در کاتالونیا صادر شده است.

علاوه بر این، 22.56 درصد کاتالان‌ها بیکارند و بدهی انباشته شده منطقه نیز به 44 میلیارد یورو یعنی 22 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. برای مقابله با این وضعیت، تشکیلات اداری و سیاسی منطقه یک کمک پنج میلیاردی از دولت دریافت کرده است.

اما استقلال طلبان کاتالان، ادعا می‌کنند که به علت مالیت‌های پرداخت شده کاتالونیا به دولت اسپانیاست که این منطقه در بحران اقتصادی فرو رفته است.

همانطور که شهردار گالیفا در کاتالونیا می‌گوید: «بحران اقتصادی بطور اخص در کاتالونیا به علت وابستگی ما به دولت اسپانیا است. از اینرو اگر از دولت اسپانیا جدا شویم، بحران را نیز پشت سر گذاشته‌ایم.»

برای درک چرایی اهمیت فوق العاده انتخابات کاتالونیا، یورونیوز با مرد شماره دو وزارت دارایی دولت پیشین اسپانیا، مارتی کامیسر گفتگویی داشته که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: شما طرف اصلی مذاکرات بهبود شرایط بودجه ای منطقه کاتالونیا با مادرید بودید، سه سال بعد، طرح‌های شما بدلیل پروژه‌های ریاضتی دولت جدید متوقف شده‌اند و بازهم به همان طرحهای سابق منطقه باسک بازگشته‌ایم. در این فاصله چه اتفاقی افتاده است که حتی عده‌ای به فکر جداشدن از اسپانیا افتاده‌اند؟

مارتی کامیسر: فکر می‌کنم بر سر دو دلیل عمده توافق داریم. اولی نبود تعامل، حس حل مشترک که آن‌ها را می‌توان به زبانهای مختلفی بیان کرد، دلیل دوم هم معضلاتی است که قانون‌های استانی خصوصا در استان کاتالونیا برای ما بوجود آورده است. اما در این میان بحران اقتصادی است عاملی است که پیچیدگی‌ها را دو چندان می‌کند. بحران اقتصادی آنچنان بودجه‌های استانی را تحت تاثیر قرار داده که کمتر امکان تعامل وجود خواهد داشت. دلیل اصلی بحران امروز کاتالونیا، نبود مجموع همه این عوامل است، بحران اقتصادی و نبود تعامل بین مقامات دولتی و استانی.

یورونیوز: مادرید هیچ گاه به تعهداتش در قبال کاتالونیا، در زمان دبیرکلی شما، عمل نکرد؟

مارتی کامیسر: درست می‌گویید، اما من می‌توانم نظرم را بیان کنم. ما مکانیسم‌های را پیش بینی کرده بودیم، مانند بودجه‌های اضافی برای استانهای خود مختار، اما مادرید به این بودجه‌ها احترامی نگذاشت، می توان گفت که مادرید به قول‌هایش عمل نکرد.

یورونیوز: به نظر می‌رسد که نمی‌توان اسپانیای فدرال را دوباره تجربه کرد. اما آیا کاتالونیا می‌تواند از لحاظ اقتصادی به استقلال برسد، چه درون یا بیرون اتحادیه اروپا؟

مارتی کامیسر: سانی که خواهان استقلال کاتالونیا هستند می‌گویند اسپانیای فدرال دیگر بار امکان پذیر نیست. آیا استقلال امری است ممکن، دست کم نسبت به یک حکومت فدرال. من فکر نمی‌کنم، منطق حکم می‌کند که یک حکومت فدرال امکانپذیر‌تر و پایدار‌تر خواهد بود. یعنی باید توافقی بین بخشهای مختلفاسپانیا صورت بگیرد. انکار نمی‌کنم که تشکیل یک حکومت فدرال کار سختی است اما دشوار‌تر از آن استقلال و جدایی کامل استانهاست.

یورونیوز: آیا نمی‌ترسید از اینکه عده‌ای در اسپانیا از این پس کالاهای تولید کاتالان‌ها را تحریم کنند؟

مارتی کامیسر: فکر نمی‌کنم نگرانی وجود داشته باشد. کاتالونیا صادرات زیادی خارج از اسپانیا دارد. صادراتی که سود دهی قابل توجهی برای کاتالان‌ها دارند. کاتالان‌ها احتمالا بیشترین صادرات را در اسپانیا دارند. و در صحنه رقابت هم کیفیت کاتالان‌ها از بقیه بالا‌تر است. آیا تحریمی وجود خواهد داشت؟ در گذشته این اتفاق افتاده است، اما فکر نمی‌کنم این مساله اهمیت قابل ملاحظه ای در حال حاضر داشته باشد.

یورونیوز: در زمانی که در دولت بودید، پرونده‌های فساد مالی در خصوص برخی از اعضای حزب راستگرای ولت فعلی گشوده شدند و این روز‌ها دوباره از فسادهای مالی آنزمان در روزنامه‌ها صحبت می‌شود، فکر نمی‌کنید که در این پرونده آرتور ماس رییس فعلی حزب حاکم نیز نقش داشته است؟

مارتی کامیسر: من به ایشان اطمینان دارم و امیدوارم چنین چیزی صحت نداشته باشد. امیدوارم هیچ ارتباطی وجود نداشته باشد. اما قوه قضا نهایتا تصمیم می‌گیرند. این وظیفه آنهاست، دادگاه باید فرصت و زمان کافی را به مته‌مان بدهد تا بی‌گناهی خود را به اثبات برسانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ستاره سابق تیم ملی برزیل به اتهام تجاوز جنسی به ۴ سال و نیم حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد

دور تازه اعتصاب‌ها در آلمان؛ کشاورزان بزرگراه‌ها را بستند و قطارها هم برای توقف آماده می‌شوند

لغو قانون ممنوعیت مصرف سیگار در نیوزیلند؛ نخست وزیر جدید: نمی‌توانم از درآمد مالیاتی چشم‌پوشی کنم