دولت ناظر، یک گام دیگر در راستای آرمان فلسطینیان

دولت ناظر، یک گام دیگر در راستای آرمان فلسطینیان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رییس تشکیلات خودگران فلسطینی سرانجام موفق شد و سازمان ملل متحد فلسطین را به عنوان یک دولت ناظر غیر عضو به رسمیت می شناسد.

محمود عباس روز دوشنبه بار دیگر با قاطعیت بر خواسته خود تاکید کرد و گفت: “ما فردا به سازمان ملل متحد می رویم تا جایگاه فلسطین را به دولت ناظر در این سازمان ارتقا دهیم. این نخستین گام در دستیابی به حقوق فلسطینیان است. آنچه ما در شورای ملی مان در سال 1994 اعلام کرده بودیم.”

آقای عباس پیش از این در یازدهم نوامبر، هشتمین سالروز درگذشت یاسر عرفات خواستار به رسمیت شناختن فلسطین در چارچوب مرزهای قبل از سال 1967 شده بود.

اما در طول یک هفته خشونت و درگیری بین اسرائیل و حماس، صدایی از آقای عباس بلند نشد. طی 14 تا 21 نوامبر تنها صدای جنگ به گوش می رسید و تمام توجه ها به سوی غزه معطوف شده بود، جایی که حماس از سال 2007 کنترل آن را در اختیار دارد.

آنچه محمود عباس را تهدید می کرد، تضعیف موقعیت او در برابر حماس بود، همانطور که غسان خطیب، معاون رئیس دانشگاه بیرزیت در نزدیکی رام الله می گوید: “فکر می کنم که جنگ غزه تا حدی زیادی جایگاه مردمی مقامات فلسطین را تضعیف کرد. به نظر می رسد که این حرکت سازمان ملل موقعیت محمود عباس و تشکیلات خودگردان را در سطح داخلی تقویت کند.”

بویژه وقتی که آتش بس با اسرائیل به امضا رسید، حماس خود را پیروز این رویداد دانست. مردم غزه بی اعتنا به مذاکرات در جریان محمود عباس برای پیشبرد آرمان فلسطین ندای پیروزی سر دادند.

اما رخداد شگفت انگیز در 26 نوامبر روی داد. زمانی که خالد مشعل، رهبر دفتر سیاسی در تبعید حماس در قاهره در جریان تماس تلفنی با محمود عباس، توافق حماس را با اقدام آقای عباس در سازمان ملل متحد اعلام کرد.

سخنگوی جنبش حماس در غزه در همان روز ضمن تایید این مطلب گفت: “جنبش حماس با تمام اقدامات دیپلماتیکی که پیروزی را برای فلسطین به ارمغان آورد همراه است. ما از گام هایی که در سازمان ملل برداشته می شود استقبال می کنیم اما می خواهیم که این اقدامات از رهگذر یک برنامه ملی صورت پذیرد، برنامه ای که مبتنی بر مقاومت و دفاع از حقوق فلسطینیان باشد.”

پس از پنج سال شکاف عمیق بین دو نیروی سیاسی اصلی فلسطینی یعنی فتح و حماس، به نظر می رسد زمان تشکیل یک جبهه متحد فرا رسیده است. حماس کشوری با مرز های قبل از سال 1967 را به عنوان یک راه حل موقت می پذیرد.

فلسطین به جایگاه دولت ناظر غیر عضو در سازمان ملل متحد دست یافت. در همین زمینه یورونیوز با نور عوده، سخنگوی دولت فلسطینی در رام الله گفتگویی انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: جامعه بین المللی سرانجام با اعطای جایگاه دولت ناظر به فلسطین موافقت کرد. این تصمیم چه نفعی برای فلسطین دارد؟

نور عوده: این تصمیم با یک روز تاریخی مهم مقارن شد. بیست و نهم نوامبر، روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین است. در واقع این مناسبت به این دلیل انتخاب شده که در چنین روزی در سال 1947 بود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم بی سابقه ای گرفت. یعنی تقسیم یک سرزمین به دو بخش اسرائیل و فلسطین. از آن زمان تاکنون فلسطین دیگر به رسمت شناخته نشد. تا اینکه امروز جامعه بین الملل این خطای تاریخی اش را اصلاح کرد.

یورونیوز: ابن تصمیم حاکی از یک موفقیت است. گام بعدی برای شما چیست؟

نور عوده: رهبران ما گام ها و مراحل اجرایی متفاوتی را نظر دارند. تحکیم وحدت بین تمام شاخه ها و گروه های فلسطینی در اولویت است. عملی ساختن این موضوع را می توان در گردهم آمدن و اظهار نظرات مثبت ممکن ساخت. این همان چیزی است که از آغاز تجاوز به نواره غزه به آن پی بردیم. تحکیم وحدت در نشست های قاهره و دوحه طی یکسال آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت. پس از آن باید نهادهای دموکراتیکمان را احیا کنیم.

یورونیوز: وزارت امور خارجه اسرائیل هشدار داد که ارتقاء سطح نمایندگی دیپلماتیک فلسطین در سازمان ملل متحد به معنای سقوط دولت محمود عباس خواهد بود. این موضعگیری اسرائیل را چگونه تحلیل می کنید؟

نور عوده: قبل از هر چیز به این گفته ایراد وارد است. یک وزیر امور خارجه باید نمایی از دیپلماسی کشورش باشد. شانتاژ سیاسی و تهدید سیاستی غیر قابل قبول است. جامعه بین المل و اعضای آن باید به مسئولیت های اخلاقی، سیاسی و حقوقی خود پایبند باشد.

یورونیوز: وضعیت جدید چه تاثیری بر آشتی داخلی فلسطینیان به جا خواهد گذاشت؟ موضع حماس چیست؟

نور عوده: شنیده ایم که رهبران اصلی حماس، از جمله خالد مشعل و ناصر الدین شاعر، آشکارا از این درخواست در سازمان ملل متحد حمایت کرده اند. تمام گروه ها و جناح های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی بر این باورند که این تصمیم تاریخ کشور ما را در مسیر درستی پیش خواهد برد و موجب تقویت حق فلسطینیان در تعیین سرنوشت خود می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد

آیا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی مورد سوءقصد قرار گرفته است؟

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟