کودکان یتیم و مسئله آموزش و پرورش

کودکان یتیم و مسئله آموزش و پرورش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کودکان یتیم غالبا آینده روشنی ندارند. تحقیقات نشان می دهد وقتی بچه ها با والدینشان زندگی می کنند، حتی اگر مشکلاتی هم در خانه وجود داشته باشد، بازهم بازدهی بمراتب بهتری دارند. اما اگر امکان زندگی در کنارهم وجود نداشته باشد چه؟
“دوست داشتن از صمیم قلب” و “فعالیت های نوآورانه و خلاق” قطعا از فرصت هایی هستند که بواسطه این موضوع فراموش می شوند یا آسیب می بینند.

تحصیل کردن متضمن اعتماد به نفس کودکان در آینده است ولی در کنار تحصیل بچه ها نیازدارند تا “دوست داشته” شوند و “دوست داشتن” را بیاموزند. اما برای کودکانی که از زندگی در کنار خانواده خود محروم بوده اند چه اتفاقی می افتد؟

درست است که یتیم خانه یا مدرسه نمی تواند جای خانواده را بگیرد ولی افراد زیادی در جهان هستند که با تلاش بی وقفه سعی می کنند به بچه های یتیم کمک کنند.

برای پی بردن به این موضوع به بررسی وضعیت روسیه و “گرینلند” دانمارک می پردازیم، کشورهایی که برای کمک به کودکان در خانواده های مشکل دار، درصدد توسعه شبکه ای آموزشی-حمایتی هستند.

مرکز درمانی “کیتٍژ” در روسیه با هدف کمک به بچه های یتیم و بی سرپرست تاسیس شده و یکی از مهمترین اولویت های خانواده جدید را، تغییردادن برداشت و درک بچه ها از خشونت و کمک به آنها در برقرار کردن ارتباط سالم با دیگران می داند.

در این مرکز والدین در عین حال معلم هم هستند و برای تربیت فرزندانشان از یک شیوه واحد استفاده می کنند، شیوه ای برای ادغام خانواده و مدرسه در یکدیگر. این جامعه کوچک مشکلاتش را خودش حل می کند. بچه ها به همراه والدینشان در مزرعه کار می کنند و حتی در تمیز کردن خانه و آبیاری گیاهان مشارکت دارند. همه کارها دستجمعی انجام می شود، بعبارتی یک شیوه درمانی موثر.

با اینحال بدلیل محدودیت های قانونی، در بسیاری از کشورهای اروپایی نمی توان از این شیوه های موثر بهره برد.

طی بیست سال گذشته بیش از نود کودک یتیم در جامعه کوچک “کیتٍژ“بزرگ شده اند و از مزایای آن برای ساختن فردای خود بهره مند شده اند. نمونه ای موفق و در عین حال ناچیز در مقابل صد ها و هزاران یتیم و کودک سرراهی در روسیه.

اما آیا هنر را می توان جایگزین “خانواده نداشته” کرد؟ یک خرس قطبی را چطور؟ نظرتان درباره کلاس موسیقی چیست؟ همه اینها از کشف جهان گرفته تا آشنایی با موسیقی، فیلم و ورزش می توانند در شکل گیری شخصیت دوباره یتیمان موثر باشند. به خانه کودکان در “گرینلند” می رویم، جایی که هدفش کمک به این کودکان و ساختن فردای آنهاست.

خانه کودکان “آن ما ناکUummannaq” یکی از شمالی ترین یتیم خانه های دنیا در قطب شمال است. در این جامعه کوچک و دورافتاده در “گرینلند” شکارچیان خرس های قطبی در کنار داوطلبانی از سراسر دنیا در نقش آموزگار فعالیت می کنند. دانش آموزان، کودکانی هستند که والدین خود را از دست داده اند یا سرپرستی آنها به اجبار از پدر و مادرهایشان گرفته شده است. اما راز موفقیت و این همه انرژی و خلاقیت در جامعه “آن ما ناک” در چیست؟

یکی از مدیران این مرکز بیشتر توضیح می دهد: “با استفاده از ورزش، هنر، موسیقی، فیلم و رقص به این بچه ها یاد می دهیم تا خودشان را از راههای دیگری نشان دهند. درست است که ما نمی توانیم درد و رنج را از آنها بگیریم ولی در عوض می توانیم به آنها بیاموزیم چگونه با آن کنار بیایند و راههای دیگری را برای مطرح کردن خود پیدا کنند.”

با این حال و اگرچه تلاشهای درخور ستایشی در برخی نقاط دنیا در جهت بهبود وضعیت کودکان یتیم صورت می گیرد اما فراموش نکنیم میلیونها یتیم در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در شرایط مناسبی بسر نمی برند.

وضعیت بچه های یتیم در کشور شما چگونه است؟ نظرات و پیشنهادات و یا تجربیات شخصی خود را در این مورد از طریق شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»