فرجام خشونتها در سوریه چه خواهد بود؟

فرجام خشونتها در سوریه چه خواهد بود؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش آزاد سوریه به پیروزی نزدیک می‌شود. حتی منابع رسمی روسیه نیز این را تایید کرده‌اند. میخائیل بوگدانوف، فرستاده ویژه کرملین در امور خاورمیانه گفته که قدرت مقامات سوری بیش از پیش تحلیل می‌رود.

از چند هفته گذشته اعتراضات به دمشق نزدیکتر شده و معترضان توانسته‌اند جبهه‌‌ای بوجود بیاورند که به صورت قوسی از جنوب تا جنوب غربی‌ پایتخت گسترده است.

نیروهای دولتی برای حمله به مخالفان بر قدرت هوایی، هواپیما و هلی‌کوپتر‌هاشان متکی هستند. آن‌ها ویدئوهایی از این حمله‌ها منتشر می‌کنند. صدای روی یکی از این ویدئو‌ها بمباران هواپیمای می‌گ بر شهر «دیرالزور» را شناسایی می کنند.
ویدئوهایی که توسط مخالفان اسد روی شبکه اینترنت قرار گرفته، موشک‌هایی‌ را نشان می‌دهد که از فرودگاه نظامی «مزه» به «دیراالزور» پرتاب شده‌اند. ناتو و ایالات متحده سوریه را متهم کرده‌اند که از موشک‌‌های کوتاه برد اسکاد درون کشور استفاده کرده است. دمشق این اتهام را رده کرده است. سخنگوی کاخ سفید می‌گوید این موضوع نشان می‌دهد که دولت سوریه در وضعیت بدی قرار دارد و می‌خواهد دامنه ‌ بحران را شدید‌تر کند.

مخالفان در «کفربطنه» می‌گویند که در مناطق پرجمعیت بمب‌های آتش‌زا انداخته شده است. ناظران حقوق بشر این موضوع را تایید می‌کنند و این عمل را محکوم. آن‌ها می‌گویند این اعمال خشونت بار زمینه‌ درد و رنج ظالمانه برای مردم و خرابی‌ وسیع املاک و خانه‌‌هایشان را سبب می‌شود.

برای شهر «عقربه» و دو محل دیگر هم همین وضعیت گزارش شده و مخالفان اسد ویدیویی را شاهد آورده‌اند. دیده بان حقوق بشر، مستقر در نیویورک، می‌گوید که این سلاح ‌های آتشزا تا استخوان را می‌سوزانند. درمان این زخم ‌ها با درد فراوان همراه است و در مناطق فاقد درمانگاه‌های مجهز، بسیار مشکل است. منطقه جنگی وسیع است و نمی‌توان سریازان را از مردم تشخیص داد. سوریه یکی از ۱۰۶ کشوری نیست که پرتاب بمب‌های آتشزا از هواپیما را ممنوع کرده‌اند.

مخالفان بمبی در یک خودرو در شهر «قطنا» کار گذاشتند. این بمب در محله‌ای منفجر شد که خانوده‌های نظامیان زندگی می‌کنند و پادگان‌های نظامی در نزدیکی این محل هستند.

انفجار یک خودروی بمب گذاری شده و دو وسیله انفجاری دیگر، ساختمان وزارت کشور در «کفرسوسه» را با خاک یکسان کرد. «کفرسوسه» بخشی از دمشق نزدیک به جبهه‌ نبرد بین نیروهای اسد و مخالفان وی است.

در این میان رئیس جمهوری به تبلیغات خود ادامه می‌دهد. او با آموزگاران مسلمان که در مناطق اطراف پایتخت در مؤسسات و مساجد کار می‌کنند، دیدار می‌کند. رییس جمهوری سوریه تاکید می‌کند که فرار نخواهد کرد. وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود: «من بازیچه‌ کسی نیستم. غرب مرا نساخته است که به غرب بروم. من سوری هستم. دراینجا ساخته شده‌ام. باید در سوریه زندگی کنم و در سوریه بمیرم.»

به گفته مخالفان دولت سوریه، از آغاز اعتراضات در ماه مارس سال ۲۰۱۱ تا کنون، بیش از ۴۲ هزار نفر جان باخته‌اند.

در حالی که ادامه نبرد در سوریه در دمشق متمرکز شده است، آیا ما شاهد لحظات آخر بشار اسد در مقام ریاست جمهوری هستیم؟ از کریستین امانپور، مجری تلویزیون ای بی سی این سوال را می پرسیم.

یورونیوز: خانم امانپور ممنون از حضور شما در این برنامه. بشار اسد درباره پایان منازعه صحبت کرده است. آیا شما فکر می کنید او واقعا قصد دارد با خونریزی بیشتری به این جنگ پایان بدهد.

کریستین امانپور: در حال حاضر هیچ نشانه دیگری مبنی بر این که او به دنبال راه حل دیگری به جز جنگ باشد وجود ندارد. هیچ نشانه ای نیست که حاکی از قصد او برای مذاکره با مخالفان باشد. این چیزی است که جامعه جهانی از او خواسته است. این که راه حلی سیاسی برای پایان بحران ارائه شود.

به همین دلیل او به جنگ ادامه می دهد. از طرفی نشانه هایی هم وجود دارد که پایه های حکومت او لرزان شده اند. هرچند بسیاری از مقامها از جمله سیاستمداران دولت آمریکا آنها به من گفته اند که هیچ نشانه ای از فروپاشی حکومت او در آینده نزدیک وجود ندارد. اما در هر حال این اتفاق رخ خواهد داد.

یورونیوز: آیا قدرتهای غربی باید خود را آماده نگه دارند. به نظر شما آنها چطور باید واکنش نشان بدهند. منظور من واکنش سیاسی یا نظامی است. هرچند نگرانی از خلا قدرت هم وجود دارد.

کریستین امانپور: به نظر من هرچقدر قدرتهای غربی و جامعه جهانی بیشتر تاخیر کند، این خلا قدرت بیشتر ایجاد می شود. همین حالا می بینیم که گروه های شورشی و مخصوصا گروه های جهادی این خلا را تا حدی اشغال کرده اند. دولت آمریکا هفته قبل یکی از آنها را به نام النصرت به عنوان گروهی تروریستی شناسایی کرد.

دلیل وقوع آن چه شاهدش هستیم، عدم دخالت جامعه جهانی است. به همین دلیل این افراد آمده اند و فضای ایجاد شده را به اشغال خود درآورده اند. این گروه ها منظم هستند و ماموریت مشخصی دارند. آنها جنگجوهایی حرفه ای هستند که از مناظق مختلفی در دنیای عرب گرد هم آمده اند. در واقع بسیاری از آنها با القاعده در عراق ارتباط دارند. این تحول بسیار خطرناکی است و به این دلیل رخ داده که هیچ گزینه دیگری وجود نداشت. این که چطور این مشکل پس از سقوط بشار اسد حل خواهد شد، سوال بسیار بسیار بزرگی است.

یورونیوز: چه چیزی در انتظار مردم منطقه خواهد بود؟ نه فقط برای مردم سوریه. چه اتفاقی ممکن است برای مردم بیفتد؟

کریستین امانپور: مشکل اصلی این است که آمریکا و قدرتهای غربی ارتباط خوب و درستی با مردم واقعی سوریه ندارند. باید منتظر باشیم و ببینیم که شورای جدید مخالفان دولت سوریه چه خواهد کرد. آنها تلاش کردند که با یکدیگر متحد شوند. اما آیا قادر خواهند بود در میدان نبرد هم تاثیرگذار باشند. از نظر من این خطرناکترین اتفاق ممکن است. هر چقدر بیشتر این خلا باقی بماند، آمریکا و غرب تاثیرگذاری کمتری خواهند داشت. چرا که نیروهای جهادی، سلفیها و صریحتر بگویم تروریستها قدرت بیشتری می گیرند.

یورونیوز: ممنون از شما برای حضور در این گفتگو.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقش پهپادهای ایران در منازعات؛ آیا پرنده‌های ایرانی توازن قوا را در جنگ داخلی سودان بر هم می‌زنند؟

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است