دو روی سکۀ مداخله نظامی فرانسه در مالی

دو روی سکۀ مداخله نظامی فرانسه در مالی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه با حمله نظامی به شبه نظامیان اسلامگرا در مالی همه را شگفت زده کرد اما آیا این مداخله نظامی می تواند به حضور اسلامگرایان در این منطقه پایان دهد؟

کشورهای غربی ماه ها منتظر بودند که نیروهای نظامی کشورهای آفریقایی خود در اقدامی مشترک علیه این شورشیان وارد عمل شوند اما این انتظار بیهوده بود. نیروهای اسلامگرا از یکسال پیش و به دنبال یک کودتا که در مالی صورت گرفت، کنترل شمال این کشور را اختیار گرفته اند.

بسیاری از کشورهای آفریقا مستعمره سابق فرانسه هستند و به همین دلیل برخی موضوع تقویت “آفریقای فرانسوی” و احتمال حمایت از رهبران فاسد کشورهای آفریقایی در برابر مبادلات تجاری در صورت مداخله نظامی را مطرح می کنند. با اینحال همگی بر سر عواقب وخیم شکست دولت مالی در برابر اسلامگرایان متفق القول اند. این امر می تواند این کشور را به یک افغانستان دیگردر قاره سیاه تبدیل کند.

فرانسه در این عملیات نظامی از پشتیبانی بسیاری از کشورهای غربی برخوردار شده هر چند که این پشتیبانی ها غیرنظامی بوده اند. با اینحال پیکان تهدیدات اسلامگرایان به سوی این کشور نشانه گرفته شده است. یکی از رهبران شورشیان بعد از نخستین حملات علیه مواضع گروه خود در مالی گفت فرانسه درهای جهنم را باز کرده و در باتلاق فرو خواهد رفت.

مداخله نظامی فرانسه سوالات بسیاری را نیز در محافل خبری و سیاسی مطرح کرده است. یکی از این سوالات سرنوشت کشور مالی در صورت عدم اعزام نیروهای نظامی از سوی فرانسه به این کشور است. از دیگر مسائلی که مطرح می شود وضعیت حقوق بشر در مناطقی که اسلامگرایان حضور دارند و حمایت از مردم در برابر اقدامات آنان است. حضور قیایل متعدد در مالی و ادامۀ سرنوشت حکومت در این کشور در صورت سرکوب شورشیان اسلامگرا نیز از دیگر نگرانی هاست.

در برنامه این هفته بیست و پنج ثانیه، آرنو دانژن، رییس کمیتۀ امنیت و دفاع پارلمان اروپا و یکی از افسران سابق ارتش فرانسه، فیلیپ بولوپیون، یکی از مدیران سازمان دیده بان حقوق بشر که در باماکو حضور دارد و نیکلا وستکات، مدیر کل بخش آفریقا در واحد اقدامات خارجی اتحادیه اروپا به سوالاتی در این زمینه پاسخ می دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان و موافقان اتحادیه اروپا چه بیمها و امیدی دارند؟

چرا با وجود کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای فقیر، مهاجران اقتصادی راهی اروپا می شوند؟

ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی برای طرفین خواهد داشت؟