عملکرد "کلاسترها" در دنیای تجارت

عملکرد "کلاسترها" در دنیای تجارت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دربرنامه این هفته دنیای تجارت به “کلاسترها” می پردازیم، شرکتهای تجاری که برای عملکرد بهتر در کنار هم و در قالب یک گروه ادغام می شوند. تعداد این شرکت ها بطور چشمگیری در اروپا افزایش یافته است و ظاهرا که شیوه موفقی است. بعنوان نمونه در اتریش یکی از بهترین گروه های تخصصی فن آوریهای حمایت از محیط زیست (سبز) دنیا فعال است. تنها در طی پنج سال گذشته حدود شش هزار فرصت شغلی در این مجموعه ایجاد شده است.

این مجموعه یکی از موفق ترین های اروپا در زمینه تولید گرمایش از طریق انرژی های تجدید پذیر زیست توده یا بیومَس محسوب می شود. در آن وسایل گرمایشی تولید می شود که با گرانول، تراشه ها یا ضایعات چوب کار می کنند و اینگونه بهای انرژی مصرفی حدود پنجاه درصد پایین می آید. در سال 2005 این شرکت به یک کلاستر یا مجموعه ای از شرکتها پیوست. تعداد کارکنان آن از صد نفر به چهارصد نفر افزایش یافت و فروشش در سال 2012 با دویست درصد افزایش به 75 میلیون یورو رسید.

اروان استوبنشروت یکی از موسسان شرکت می گوید: “برای ما کلاستر مکان مناسبی برای آشناشدن با شرکای جدید است. از طریق آن می توانیم در مورد ابتکارات و عملی کردن آنها بحث کنیم و محصولات نویی را روانه بازارهای جدید کنیم.“

این شرکت ده درصد میزان فروش سالانه خود را به پژوهش و نوآوری اختصاص می دهد. سرمایه گذاری که همه اعضای گروه از آن سود می برند.

اروان استوبنشروت یکی از موسسان شرکت می گوید: “کلاستر امکان یافتن شرکای جدید را در اختیار ما می گذارد و دید و نگرش ما را جهانی می کند تا بواسطه آن در مورد محصولات جدید آینده بتوانیم تصمیمات استراتژیک و مناسبی را اتخاذ کنیم.”

حدود 160 شرکت دیگر هم در این کلاستر فعال هستند، گروهی که توانسته برچسب طلایی مدیریت بهینه اروپایی را هم از آن خود کند، برچسبی که اخذ آن آسان نیست.

نرخ رشد متوسط شرکتهایی که در قالب گروهی فعالیت می کنند به بالاتر از 18 درصد می رسد یعنی چیزی در حدود دوبرابر شرکتهای منفرد. خدمات ارائه شده از سوی کلاستر، اجرای استراتژی های نوبین، تامین مالی پروژه ها و توسعه نوآوریهای در زمینه فن آوریهای سبز همه و همه باعث شده تا شرکتهای زیر مجموعه هم سود ببرند.

برنارد پوتینگر مدیر شرکت “ اِکوورلداستیریا” می گوید: “بعنوان مثال ما در“اِکوورلداستیریا” برای توسعه سیستم جمع آوری انرژی حرارتی خورشید که تقریبا روی پشت بام حالت مخفی و استتار شده دارد به شرکت ها کمک می کنیم. یا در زمینه خنک کردن شراب با استفاده از انرژی خورشید که اولین نمونه در دنیاست.“

“ اِکوورلداستیریا” که در سال 2005 تاسیس شده در این مدت خود را محدود به بازارهای اروپایی نکرده و موفق شده با کلاسترهایی دیگری در سطح دنیا قرار داد همکاری منعقد کند.

برنارد پوتینگر مدیر شرکت “ اِکوورلداستیریا” می گوید: “شرکتهای زیر مجموعه کلاستر ما حدود نود درصد از محصولات خود را روانه بازارهای بین المللی می کنند. از این رو ما خیلی زود به این نتیجه رسیدیم تا با گروههای دیگر بین المللی در دانمارک، سنگاپور، چین و یا آمریکا همکاری داشته باشیم.”

اروان استوبنشروت یکی از موسسان شرکت می گوید: “ کلید موفقیت شرکتهایی که در قالب یک گروه فعالیت می کنند صداقت و حسن نیت و همینطور اعتقاد به همکاری همه جانبه است.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟