راز موفقیت هنرپیشگان جوان اروپایی در آزمون هنری

راز موفقیت هنرپیشگان جوان اروپایی در آزمون هنری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داشتن استعداد و پشتکار، دو خصوصیت مهم برای موفقیت در کار هنرپیشگی است. اما آیا داشتن همین دو ویژگی کافی است؟ میان رویای هنرپیشه بودن و هنرپیشگی به عنوان یک حرفه، فاصله زیادی است. برای موفقیت در آزمون هنرپیشگی چه باید کرد؟ برنامه “نسل نو” به دیدار دانشگاه فیلم و تئاتر رومانی در بخارست می رود تا ببیند چگونه هنرپیشه های جوان مانند آدا کوندیسکو که جوایز اروپایی هم دریافت کرده، با چالش ها ی ازمون های هنری کنار می آیند.

برای اینکه هنر پیشه موفقی شوید، داشتن ِاستعداد ویژگی مهمی است، اما کفایت نمی کند. این چیزی است که والریا سیتارو، هنرپیشه و معلم تئاتر در دانشگاه فیلم و تئاتر رومانی در بخارست هر روز به دانشجویانش می گوید. او می افزاید : «دو چیز را باید با هم داشت، تکنیک و کیفیت بازی، و از طرف دیگر دانش کسب شده و توانایی کنار آمدن با دنیای اطراف. اینها خیلی شخصی اند و چیزی نیست که بتوانید به کسی یاد بدهید.»

ببینیم هنرپیشه ای جوان و حرفه ای چه گونه با چالش آزمون های هنری کنار می آیند. آدا کوندیسکو 26 سال دارد. او درچند فیلم رومانیایی که هر کدام جوایزی دریافت کرده اند، بازی کرده است. فیلمهایی مثل «اگر بخواهم سوت بزنم، می زنم» و «عشق باز». وی به خاطر نقشی که در این دو فیلم بازی کرده است به شهرت رسیده است. خود او می گوید: «باید مثل چوپ پنبه باشید. باید حاضر باشید هر چیزی را بپذیرید. فکر کنید، اما در عین حال غریزه تان راهم به کار برید. در آزمون گاهی با شرایطِ سخت تر از وقتی که واقعا نقشی را بازی می کنید، مواجه می شوید.»

آدا کوندیسکو یکی از بهترین ده هنرپیشه جوان سال 2013 است که برای شرکت در برنامه «شوتینگ استارز» اتحادیه اروپا برگزیده شده است. این برنامه به جوانان امکان می دهد طی برگزاری فستیوال فیلم برلین، با مدیرانی که مسئول انتخاب هنرپیشه هستند، دیدار کنند و به این ترتیب، دایره شهرتشان را گسترش دهند. اما چگونه باید خود را در برابر مدیر گزینش هنرپیشه ارائه کرد؟

آدا کوندیسکو می گوید:«تلاش می کنم خیلی باز و صریح باشم. مایل به تظاهر نیستم. دوست ندارم چیزی که واقعا نیستم وانمود کنم. منظورم این است که رفتار من همیشه طبیعی بوده است.» گاهی اوقات برخی اتفاقهای پیش بینی نشده می تواند نقش مهمی در زندگی حرفه ای هنر پیشه ها بازی کند. یکی از این اتفاق ها برای آدا افتاده است. کاتالین میتولشکو، کارگردان و تهیه کننده رومانیایی، او را برای فیلم «پسرک عشقباز» انتخاب کرد.

کاتالین میتولشکو درباره نحوه گزینش هنرپیشگان می گوید:« گزینش هنرپیشه در طبقه پایین انجام می شود. آنجا روی صندلی می نشینید و حرف می زنید و دوربین هم هست اما هنرپیشه ها اینجا می آیند که قهوه یا چایی بنوشند. دنبال داستان خودشان می گردم. شخصیت خودشان. نه این که شخصیتی را که پنج دقیقه دیگر می خواهم درگیر انتخاب هنرپیشه اش بشوم. می خواهم بدانم چه چیزی دارند که بتوانم استفاده کنم بتوانم هنگام فیلم برداری به کار ببرم.»

اما فرض کنیم شما برای این نقش بهترین هنرپیشه هستید. چگونه باید خود را به مدیر گزینش نشان دهید؟

دراگوش بوکور، هنر پیشه رومانیایی، اهمیت ارتباطات بین المللی را پس از ایفای نقش در “شوتینگ استارز” و شرکت درفستیول فیلم برلین در سال 2010 دریافت.

این طرح که از سوی پروژه رسانه های اتحادیه ی اروپا حمایت می شود، به او امکان داد تا در لندن نماینده ای برای خود پیدا کند و این نماینده توانست در چند فیلم بین المللی برای او نقش هایی دست و پا کند. از آن زمان او خودش در رومانی شرکت کاریابی برای هنرپیشه ها تاسیس کرده است

بوکور موفقیت خود را اینگونه توضیح می دهد:«در رومانی می توانید بدون نماینده و کاریاب، کار کنید. اما بیرون از رومانی چنین چیزی بسیار مشکل است. بدون فیلم شهاب من هیچ ارتباطی نمی داشتم بدون ارتباط نماینده پیدا نمی کردم و بدون نماینده، هیچ نقشی در فیلم های بین المللی به من داده نمی شد.»

برای بیشتر هنرپیشه های اروپایی یافتن نقش در فیلم های بین المللیِ خارج از کشورِخودشان، بسیار مشکل است. تقریبا به همان میزان که کارگردانهای اروپایی برای توزیع فیلم شان در دیگر کشورهای اروپایی با مشکل مواجه هستند، حتی وقتی در فستیوال ها برنده جایزه هم می شوند. آدا کوندیسکو برای مقابله با این مشکل راهی دارد. او می گوید:«هنرپیشه ها در همه دنیا باید خیلی صبور باشد. حتی اگر رسیدن به قله خیلی سخت باشد، فکر کنم که باز هم از سفر در راهی که برای رسیدن به قله باید طی کنم، واقعا لذت می برم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با ۱۰ دلیلی که به ترس ما از موفقیت دامن می‌زند، آشنا شوید

Shooting Stars 2013 - Trailer

دیدار مجازی: چگونه هنرپیشه ای موفق شوم؟