«شکست دادن مافیا نیازمند اصلاح فرهنگی است»

«شکست دادن مافیا نیازمند اصلاح فرهنگی است»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چگونه می توان به فعالیت مافیا در ایتالیا پایان داد؟ دو سال قبل دولت مرکزی این کشور، پلیس و گروهی از قضات را مامور برخورد با یکی قدرتمند ترین باندهای مافیایی به نام ندرانگتا، در استان جنوبی رجیو کالابریا کرد. چهل نفر از اعضای این باند که از جمله شامل یک حقوقدان و سی نفر مدیران شرکت های تجاری و اقتصادی بودند دستگیر شدند. اما آن ها که قبل از دستگیری از همدیگر کشته بودند با سازش با یکدیگر به بازسازی خود پرداختند.

پیر گراسو دادستان پرونده می گوید:
“آنها روابط جنایتکارانه خود را در رجیو کالابریا بازسازی کردند که مدیریت واحدی برای تجارت و فعالیت های غیر قانونی از آن سر برآورد و همه باندهای شریک در منافع مشترک از آن بهره می برند.”

برآورد می شود که فعالیت این باندها، منافعی معادل یک و هفت دهم درصد مجموع درآمد ملی ایتالیا را نصیب آنها می کند.

بنا به گزارش وزارت کشور و مرکز تحقیقات جنایی ایتالیا، هر یک از باندهای ندرانگتا و کوزانوسترا و کامورا به ترتیب سالانه 3.7 میلیارد، 3.5 میلیارد و 1.9 میلیارد یورو درآمد دارند.

تحقیق دیگری نشان می دهد که هفتاد درصد سازمان های جنایتکارانه را دو گروه کامورا و ندرانگتا و 18 درصد آن ها را گروه کوزا نوسترا در اختیار دارند.

مافیای ایتالیا در عین حال به تلاش خود برای نفوذ در فعالیت های اقتصادی قانونی مانند تجارت میوه و سبزی ادامه می دهد. در سال 2012 این سه باند بزرگ کوشیدند تا تولید این محصولات در جنوب کشور را به انحصار خود درآورند.

دادستان کل پرونده تعقیب مافیا در ناپل می گوید:
“در منطقه لاتسیو، ما شاهد همکاری گروه کازلزی با مافیای سیسیل بودیم. آنها در تلاش بودند تا در بازار میوه و سبزی فوندی دخالت کنند. بازاری که یکی از بزرگترین توزیع کنندگان این محصولات در ایتالیاست.”

این سه باند بزرگ در حال گسترش خود نه تنها در اروپا، بلکه در کانادا، استرالیا، کلمبیا و ونزوئلا نیز هستند.

عرصه تجارت مافیا به مصالح ساختمانی و سرمایه گذاری در ملک نیز گسترش یافته که راهی برای پولشویی است. اگر چه که دولت نیز آغاز به مصادره این سرمایه ها کرده است.

یورونیوز گفتگویی انجام داده است با پیر گراسو دادستان پرونده مافیا در ایتالیا.

یورونیوز: مافیا راه خود را در این بحران اقتصادی پیدا کرده و با پیشنهاد پول نقد به شرکتهایی که به شدت دچار کمبود نقدینگی شده اند حمله تمام عیاری را علیه بازار جهانی آغاز کرده است. طبق گزارش اخیر دولت ایتالیا حجم مبادلات مافیا چیزی در حدود دو درصد تولید ناخالص داخلی شده است. در این مورد با دادستان ضد مافیای ایتالیا گفتگو می کنیم. پی یرُو گراسو به دلیل کاندیدا شدن در انتخابات سنا از سمت خود به طور موقت کناره گیری کرده. او در راس لیست انتخاباتی حزب دمکرات منطقه لاتزیو قرار دارد. به نظر می رسد دستگاه سیاسی در مقابل آلودگی های مالی ای که مافیا صورت داده ناتوان باشد آیا برای مبارزه با مافیا به یک رهیافت بین المللی تر نیاز است؟

پی یر گراسو: « مافیا تبدیل به یک پدیده فراملی شده و دامنه فعالیت های آن دیگر محدود به یک کشور خاص نیست. مافیا جرایم را در کشورهای مختلف سازماندهی می کند. بنابراین باید در همکاری با کشورهای دیگر به دنبال اثبات اقدامات فرامرزی مافیا باشیم.»

یورونیوز: اما آیا در سطح اروپا ابزار و مکانیسمی برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و یک سرمایه گذاری موثرتر وجود ندارد؟

پی یر گراسو: « ایتالیا دارای پشرفته ترین و موثرترین ابزارهای قضایی لازم برای مبارزه با جرایم سازمان یافته است. من این موضوع را برای همکاران خارجی ام توضیح داده ام. در این راستا باید در وهله نخست تمام میراث و دارایی های غیر قانونی را ضبط و مصادره کرد و از این منظر قانون ایتالیا خیلی پیشرفته و کارآمد است. باید استانداردهای مشابهی، نه تنها در تمامی کشورهای اروپایی بلکه در فراتر از مرزهای اروپا برقرار شود تا برخی از کشورهایی که قوانین مناسب و سفت و محکمی ندارند به محلی برای «فرار از عدالت و تعقیب قضایی» تبدیل نشوند. در ایتالیا صلابت قانون از این نظر بسیار بالا ست تنها در عرض چهار سال و نیم گذشته اموالی به ارزش چهل میلیارد یورو را توقیف کرده ایم و باید این شیوه را ادامه داد. «دست تو جیب مافیا کردن» به اصطلاح، اولویت ماست.»

یورونیوز: با توجه به تجربه شخصی شما، دولت باید از چه شیوه ای در مبارزه با مافیا بهره ببرد و وقتی وارد سیاست شوید در این راستا چه نکته ای را در سطح اروپا پیشنهاد خواهید کرد؟

پی یر گراسو: « در مورد آنچه به ایتالیا مربوط می شود همانطوری که گفتم ما قوانین بسیار خوبی داریم فقط باید سعی کنیم آنها را ارتقاء دهیم. مثلا با وضع تدابیر لازم ضد پول شویی یا مبارزه با اینکه مافیا چگونه قبل و بعد از ارتکاب جرم سرمایه و پول نقد را مخفی می کند… هنوز قانون مجازاتی برای آن در نظر نگرفته… بعلاوه، باید در مورد حسابهای بانکی مسئله دار، فرار از مالیات و تقلب های مالی مقررات لازم وضع شود و در عین حال قوانین مبارزه با فساد هم ارتقاء پیدا کنند. در سطح بین المللی به نظرم باید تا آنجا که می شود از قوانین ایتالیا بهره برد بویژه در مورد مصادره اموال. هستند کشورهایی که دست به وضع قوانین مشابه زده اند.»

یورونیوز: یک نمونه از شیوه ای که اگر شماعضو دولت آینده ایتالیا باشید بکار خواهید گرفت را برای ما بگویید؟

پی یر گراسو: «بعنوان مثال قانونی که اجازه خواهد داد تا دارایی های افراد مظنون به ارتکاب جرایم سازمان یافته توقیف شوند.»

یورونیوز: مبارزه با مافیا مبارزه با یک نوع طرز فکر هم هست و انسان را به یاد باندبازی می اندازد. چطور می خواهید این طرز فکر را با اقدامات خود به عنوان عضوی از کابینه تغییر دهید؟

پی یر گراسو: «مبارزه با مافیا تنها به سرکوب کردن آنها محدود نمی شود بلکه باید فرهنگ موجود را هم تغییر داد. اما برای رسیدن به آن در وهله نخست باید مشکلات و نیازهای افراد را برآورده کرد. برای اینکه مافیا و حتی سیاستمداران با آگاهی از نیازهای افراد، خود را به عنوان منجی و حلال مشکلات جلوه می دهند…. آنها وعده می دهند که البته هیچگاه عمل نمی کنند… و اینگونه افراد را برده خود می کنند و رای آنها را تصاحب می کنند. همه اینها باعث تضعیف دمکراسی و آزادی شهروندان می شود. بنابراین باید با اتخاذ سیاستهای اجتماعی که به نوعی به کاهش نیازهای مردم کمک می کنند و شرایط یک زندگی معمولی را حداقل برای آنها فراهم می کنند و تکیه و تاکید بر آنها در نهایت بتوان یک فرهنگ قانون مدار را در جامعه به وجود آورد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است

انفجار در نیروگاه برق ایتالیا؛ غواصان بدنبال قربانیان می‌گردند

جسد زن جوان فرانسوی که به دنبال «شکار ارواح» بود در کلیسای متروکه‌ای در ایتالیا پیدا شد