کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس به دنبال تربیت نیروی دانش آموخته هستند

کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس به دنبال تربیت نیروی دانش آموخته هستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس به موازات گسترش برنامه های توسعۀ اقتصادی، گسترش آموزش بر اساس توانایی های انسانی را نیز پیش می برند. سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی یکی از بندهای اصلی برنامۀ اقتصادی برخی از این کشورهاست. حاکمان این کشورها به این باور رسیده اند که افزایش سطح آموزش نیروی انسانی می تواند به توسعۀ اقتصادی کمک کند.

شعبه دانشگاه سوربن در ابوظبی

شورای آموزش عالی ابوظبی به رتبه بندی دانشگاههای داخلی در ردیف های پایینی مراکز تحصیلی جهان آگاه است و برای بهبود سطح آموزش خود همکاری خود را با دانشگاههای مهم سراسر دنیا گسترش داده است.

قرن ها، پاریس مقصد نهایی همه کسانی بود که رویایی تحصیل در دانشگاه سوربن را در سر می گذراندند. از سال 2006، ابوظبی، مرکز امارات عربی متحده، یکی از شهرهایی است که شعبه ای از دانشگاه سوربن در آن اقدام به پذیرش دانشجویان محلی کرده است.

تامین سرمایۀ لازم و حمایت مالی از استقرار یک دانشگاه فرانسوی در کشوری که عموما تحت تاثیر سیستم آموزشی انگلیسی است، مسوولان دانشگاه سوربن را به انتقال تجربه و سیستم آموزشی خود به این منطقه ترغیب کرد. یک محیط آموزشی مختلط، برنامۀ درسی یکسان با سوربن مادر، ارائۀ یک دیپلم معتبر و مدرسان فرانسوی که سطح آموزش را تضمین می کنند از امتیازاتی است که دانشجویان در این دانشگاه برخوردارند.

در دانشگاه سوربن ابوظبی، علاوه بر رشته هایی نظیر جامعه شناسی و حقوق که با همکاری دانشگاههایی نظیر دانشگاه دکارت پاریس تدریس می شود، دانشجویان در رشته های هنر و تاریخ نیز در مقاطع ارشد و کارشناسی ارشد به تحصیل می پردازند. ضمن آنکه برخی از دانشگاههای محلی نظیر دانشگاه خلیفه نیز در این طرح همکاری نزدیک با دانشگاه سوربن ابوظبی دارد.

اساتید و تجارب آنها، برنامۀ آموزشی و همچنین سیستمی که در این دانشگاه اجرا می شود بسیار متفاوت از سطح آموزش در دیگر دانشگاههای این کشور است. بیش از هفتصد دانشجو از شصت و پنج کشور مختلف در این دانشگاه به تحصیل مشغولند. در واقع این دانشگاه بازتابی از جمعیت امارات عربی متحده عربی است که بیشتر آنها را مهاجران تشکیل داده اند. همین امر فرصت خوبی در اختیار دانشگاه سوربن ابوظبی گذاشته که بتواند ادعای خود به عنوان پلی بین تمدن ها را عملی کند.

تلاش قطر برای پیشرفت در سرمایه گذاری برای تحقیقات

شعبه های دانشگاههای خارجی در قطر نیز دیده می شود جایی که مدعی تبدیل شدن به قطب تحقیقات در منطقه است. قطر نزدیک به سه درصد از بودجۀ خود را صرف تحقیقات می کند و این کشور تلاش می کند با سرمایه گذاری در زمینۀ نوآوری در بین پنج کشور برتر در این زمینه قرار گیرد.

قطر در سایۀ ثروت نفتی خود، گسترش برنامه های آموزش نیروی انسانی و افزایش تحقیقات علمی را یکی از بخش های مهم توسعۀ خود عنوان کرده و نزدیک به سه درصد از بودجۀ خود را به این امر اختصاص داده است. مسوولان آموزش قطر برای رسیدن به این هدف، تغییرات را حتی در پایین ترین سطوح آموزشی خود آغاز کرده اند.

این کشور به دنبال ایجاد زیرساخت های مناسب برای نسل آینده و تربیت دانش آموختگان توانا برای تضمین تحقیقات زیست محیطی است. قطر به همین منظور از تخصص و تجربیات خارجی و برنامه های آموزشی کشورهای دیگر استفاده می کند. این سیاست دولت قطر، شهر دوحه را به قطبی برای چندین دانشگاه خارجی تبدیل کرده است.

محققان دانشگاه خارجی پزشکی در دوحه موفق شده اند به شناسنامۀ ژنتیکی درخت نخل خرما که از تولیدات این کشور است پی ببرند. مطالعات ژنتیکی و پزشکی یکی از پنج اولویت ملی عنوان شده و انرژی، محیط زیست، تکنولوژی و هنر از دیگر زمینه هایی است که قطر در برنامه های توسعۀ خود در اولویت قرار داده است. دانشجویانی که در این دانشگاههای بین المللی به تحصیل مشغول هستند در صورت ادامه تحصیل خود در مدارج عالی از بورس و تضمین شغلی برخورداند. تنها شرط آن ماندن در قطر و کار در این کشور است.

کسب مهارت شغلی در راس برنامه های دولت بحرین

آموزش برای توسعۀ مهارت ها در محیط کاری الزامی است. در بحرین، سازمان های بسیاری سعی می کنند جوانان را به مهارت های لازم در تجارت و صنعت مجهز کنند. در بحرین تمامی مشاغل وابسته به صنعت نفت اشباع شده و برای همین دولت، مردم را به سمت مشاغل دیگر سوق می دهد.

طرح “ تمکین” در قالب برنامه های ارائه شدۀ دولت به منظور توسعۀ اقتصادی پادشاهی بحرین تا سال 2030 میلادی قرار دارد. توسعۀ مهارت های شغلی و تنوع مشاغل یکی از اولویت های این برنامه است. تمکین تاکنون بیش از صد و پنجاه برنامه توسعه مهارت های شغلی را با همکاری شرکت های خارجی اجرا کرده است. هدف از این برنامه ها علاوه بر افزایش توانایی های نیروی انسانی بحرین، تشویق این شرکت ها و موسسات به جذب نیروهای آموزش دیدۀ بحرینی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان در قطر، رهبر تحول در نوآوری دیجیتال، پایداری و مُد

قطر از کشف گاز بیشتر در پارس‌ جنوبی خبر داد؛ «پروژه افزایش ۱۶میلیون تنی برداشت را فورا کلید می‌زنیم»

حفظ هویت قطر از طریق میراث معماری آن