کمدین پیشین در سودای آینده ای بهتر برای ایتالیایی ها

کمدین پیشین در سودای آینده ای بهتر برای ایتالیایی ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزهای بیست و چهارم و پنجم فوریه روزهای مهمی در تقویم سیاسی ایتالیاست. انتخابات مهمی که شاید مهمترین جناج در آن، افرادی باشند که این بار ناامید از سیاستمداران رای نمی دهند. بسیاری از سیاستمداران هم نگران از ناسزاهای مردم سعی می کنند از ظاهر شدن بیش از حد در انظار عمومی خودداری کنند. اما بپه گریلو رهبر «جنبش پنج ستاره» در کاروان تبلیغاتی خود مشغول ارزیابی خواسته های مردمی است. با او به سیسیل سفر می کنیم.»

سیسیل سابقا قلمروی انحصاری برلوسکونی محسوب می شد اما در انتخابات دوره گذشته گریلو پانزده کرسی نمایندگی را از چنگ او در آورد. یک پیروزی بزرگ و در عین حال شگفتی آور. اما آیا بپه گریلو می تواند در تصاحب پست نخست وزیری هم چنین موفقیتی داشته باشد؟

او می گوید:« من کاندیدای این پست نیستم. هرگز سودای واردشدن به پارلمان را نداشته ام. با طبیعت من سازگار نیست. این سیاستمداران و این سارقانی که کشور را به یغما برده اند حتی نمی توانند تصور کنند شخص دیگری…یک کمدین مثل من… به جای اینکه به فکر منافع اقتصادی و انداختن مشکلات به گردن دیگران باشد، می تواند برای مردم کاری بکند.»

اما کار سیاسی هزینه های خودش را دارد. بپه گریلو خودش گفته است که وارد پارلمان هم نخواهد شد اما باید دید «جنبش پنج ستاره» او در صورت موفقیت در پارلمان چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

بپه گریلو:« اولین کار ما برچیدن بازپرداخت هزینه های انتخاباتی است. اگر به پارلمان راه پیدا کنیم از دریافت صد میلیون یورویی که به عنوان حزب حق ماست خودداری می کنیم. پانزده نماینده در پارلمان منطقه سیسیل داریم که حقوق آنها را هفتاد درصد کاهش می دهیم .(یعنی فقط حدود 2400 یورو در ماه خواهند گرفت). حسابی به منظورپس اندازه این مابه تفاوت افتتاح شده که از عملکرد آن گزارش سالیانه تهیه می شود. با موجودی این حساب اعتبار فعالیت کلان کشاورزان، ماهیگیران و خرده فروشان تامین می شود. اعتباری برای بقاء آنها و حراست از کرامت انسانی شهروندان.»

اما نظر بپه گریلو در مورد دمکراسی«مستقیم» و نوع مشارکت دادن شهروندان در روند اخذ تصمیمات سیاسی چیست؟

بپه گریلو:« ما می خواهیم ابزار لازم را در اختیار شهروندان بگذاریم. آنها هستند که باید حرف آخر را بزنند. برچیدن شدن شکل فعلی همه پرسی «بصورت آری یا نه» را مطرح خواهیم کرد. در حال حاضر تنها راه مخالفت با یک طرح پیشنهادی «نه گفتن» به آن است و برای تصویب شدن طرح رای 50+1 درصد کفایت می کند. باید این مسئله در پارلمان بحث و در قانون اساسی گنجانده شود. بنابراین اگر حتی پنجاه هزار نفر خواستار وضع قانونی شدند خواسته آنها باید در پارلمان مطرح و درباره آن بحث شود. مسئله ای که در حال حاضر به لحاظ قانون اساسی امکانپذیر نیست. از نظر ما شهروند یعنی کسی که می تواند در مورد احداث یک بزرگراه، بیمارستان، مسیر ویژه دوچرخه سواری یا هر مسئله عمده عمومی «آری یا نه» بگوید و مشارکت داشته باشد. ما می گوییم شهروندان باید تصمیم نهایی را بگیرند. آنها باید خودشان «دولت» شوند. ادامه دادن با سیاستمدارانی که نماینده واقعی مردم نیستند دیگر کافی است.»

پنجاه و پنج درصد کاندیداهای حزب گریلو را زنان تشکیل می دهند. که این در مورد احزاب دیگر صدق نمی کند. رسانه های ایتالیایی همواره سعی داشته اند از او سیمای «یک دلقک» بسازند. او هم سعی کرد با استفاده از تریبونی که یورونیوز در اختیار او قرار داد اینگونه به رسانه های وطنی بتازد.

بپه گریلو:« این یورونیوز است. شبکه خبری اروپا که به دوازده زبان برنامه پخش می کنند. آنها حرفهای ما را به گوش همه مردم دنیا می رسانند. آنوقت شبکه های خبری خودمان مثل رِته چهار، رِته پنج و کانال پنج نمی توانند در اخبار خود بیطرف باشند؟»

جریانهای اصلی رسانه ای ایتالیا برداشتی «پوپولیستی» از بپه ارائه می کنند. در واکنش به آنها، او از جمعیت می خواهد تا او را «پوپولیست» خطاب کنند.

اما آیا جنبشی که گریلو راه انداخته در اروپا هم می تواند کارایی داشته باشد. اصلا او در مورد اروپا چه نظری دارد؟

بپه گریلو:« این جنبش در اروپا هراس به وجود آورده برای اینکه ما خواهان مذاکره مجدد بر روی تمامی معاهدات اروپایی هستیم از دستورالعمل «بولکِنِیشتاین» گرفته تا مداخله نظامی در لیبی، افغانستان و مالی. ما خواهان بحث در مورد معادهدات مربوط به کشاورزی و ماهیگیری هستیم. باید در مورد بدهی ها دوباره به گفتگو بنشینیم. فشار بدهی ها روی ما خیلی زیاد است. فقط سالانه چیزی حدود صد میلیارد یورو سود بدهی 2200 میلیاردمان را می پردازیم. باید راه حلی پیدا کنیم. در حال حاضر راه حلی نداریم ولی باید درباره آن بحث و تبادل نظر شود. باید از اقتصاددانان در خدمت جنبش استفاده کنیم تا در نهایت به راه حلی دست پیدا کنیم برای اینکه اینکه بدهی ها مثل خوره به جان زندگی مان افتاده اند. پولی در بساط نیست ولی امید هست. به چشمان سیسیلی ها نگاه کنید متفاوت به نظر می رسند. تغییرات از این منطقه آغاز می شود. همانطور که پدرانمان تصور می کردند اروپا یک چیز شگفت انگیز بود اما تغییر کرده. آلمان هم حتی آنطور که مردم فکر می کنند اوضاع مساعدی ندارد. ما با تکیه بردرآمد صادرات هزینه اتحاد در اروپا را پرداختیم اما الان مشکلات آن آغاز شده. برای اینکه غرب دچار بحران شده است.»

اما برداشت بپه گریلو از قرارداد های ایتالیا با کشورهایی نظیرچین که یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی است چیست و در مورد آنها چه نظری دارد؟

بپه گریلو:« وقتی چین به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد بیست و یک مورد تعهد را امضاء کرد اما حتی به یک مورد هم عمل نکرد. تا حالا با یک چینی صحبت کرده اید؟ آنها به هیچ قراردادی پایبند نیستند. در این صورت چرا ما باید احترام بگذاریم؟ یک لحظه صبر کنید… کجا نوشته بود «آنگلا مرکل برای فروش چکمه های ایتالیایی به چین رفته بود نه برای اوراق قرضه آلمان». آنها با خریدن بخشی از بدهی های ایتالیا در واقع روی آن سرمایه گذاری می کنند. چین هم این اعتبارات را علیرغم اینکه می داند ارزشی ندارند می خرد. اما برای چه؟ برای اینکه در عوض دولت ایتالیا به آنها اجازه می دهد تا تحت یکسری قوانین مالی سودزا براحتی در ایتالیا سرمایه گذاری کنند.»

نظر بپه گریلو در مورد اتحادیه اروپا چیست و در مورد معادهدات سیاسی و اقتصادی چگونه فکر می کند؟

بپه گریلو:« من دوست دارم تا حاکمیت به من بازگردانده شود. می خواهم بر مواد غذایی که مصرف می کنیم حاکمیت داشته باشیم. توزیع مواد عذایی در ایتالیا در کنترل فرانسوی هاست. آنها به اینجا می آیند و شیر و پنیر خود را به ما می فروشند. اینجا در ایتالیا؟ کافیست دیگر. ما خواهان حمایت هستیم. این در حالیست که تلاش برای فروختن فولاد چین در آمریکا، تلاش بی فایده ای است. اینجا مثلا ما دمکراسی داریم .. در شوروی که زندگی نمی کنیم. ماهیگیران سیسیل را مجبور کرده اند که از تورهایی با سوراخ های بزرگ استفاده کنند… چرا؟ چون اتحادیه اروپا تحمیل کرده. استفاده ازاین تورها سودی ندارد بنابراین صیادان مجبور می شوند برای بقاء بصورت قاچاق تور پهن کنند و اینگونه به محیط زیست هم آسیب برسانند. ما اجازه نداریم ماهی تُن صید کنیم ولی ژاپنی ها اجازه دارند و با قایق های بزرگ ماهیگیریشان که هر کدام اندازه یک «هوایپمای باری» است برای صیادی به اینجا می آیند.»

بپه گریلو چه پوپولیست باشد چه نباشد موجب شگفتی بزرگی در انتخابات ایتالیا خواهد شد. تخمین زده می شود تحت هدایت او «جنبش پنج ستاره» بین 18 تا 23 درصد آراء را کسب کند. با وجودی که بسیاری از کاندیداهای معرفی شده این جریان سیاسی تجربه کار دولتی ندارند ولی به نظر می رسد عزمشان برای مبارزه با فساد دولتی و صیانت از آرای طرفدارانشان جزم جزم باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟