همبستگی برای همگرایی یا فدرالیسم، کدام یک مؤثر تر است؟

همبستگی برای همگرایی یا فدرالیسم، کدام یک مؤثر تر است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از شهروندان اروپایی این سؤال را در برنامه “ سخن شما” مطح کرده است: “ فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه از همبستگی برای همگرایی بیشتر در ناحیه یورو صحبت می کند. این اصطلاح واقعاً به چه معناست؟ آیا مؤثر تر از فدراسیونی است که برلین مطرح می کند؟”

پاسخ به این پرسش را از زبان اوبر وردین، وزیر امور خارجه سابق فرانسه می شنویم:
“به نظر من، این دو نظر در مقابل هم نیستند. آنچه که من از حرف رییس جمهوری فرانسه در مورد همبستگی برای همگرایی می فهمم این است که منطقه یورو در حال تثبیت است و با دشواری ها و مشکلات زیادی روبروست و این مسایل تنها با تدابیر انضباطی ، و نظارت بودجه ای کشورهای عضو توسط سیستم مرکزی یا آلمان به تنهایی، حل نمی شود.و باید برای همگرایی بیشتر همبستگی داشت.
علاوه بر این، باید در زمینه اقتصادی و بدنبال آن رشد اقتصادی و، برنامه بودجه ای و غیره همبستگی بوجود آورد. فکر می کنم منظور او این است و این محور سیاست اوست.

به لغت فدراسیون و فدرالیسم بر گردیم. زبانشناسان این واژه را “لغت چمدان” می نامند. به این معنی که معانی زیادی در خود دارد. بنابراین باید با دقت از آن استفاده کرد.

متفقین، پس از جنگ جهانی دوم برای تضعیف آلمان، فدرالیسم را به این کشور تحمیل کردند.
بدنبال آن ژاک دلور، رییس سابق کمیسیون اروپا فدرالیسم را به معنی اداره از مرکز به کار برد. به این معنی که بروکسل باید در اموری که کشورها نمی توانند تصمیم گیری کنند وارد عمل شود.

در ابتدای بحران یونان، فرانسوی ها می گفتند : “آلمانی ها باید همبستگی به خرج دهند. فدرالیسم بیشتری بکار برند. به این معنی که آلمان باید بصورت اتوماتیک پول بپردازد. خوب معلوم است که المان ها نمی خواستند با چشمان بسته و اتوماتیک پول بپردازند. بنابراین آلمان ها چنین پاسخ دادند: “ شما فدرالیسم می خواهید؟ ما بیشتر فدرالیسم انجام می دهیم. و وقتی که به پیشنهادات دو سال گذشته آنها نگاه می کنیم می بینیم که منظور آنها کنترل بیشتر بر بودجه و کنترل بیشتر توسط نهاد های مدیریت آلمان است. که این هم رضایت بخش نیست.

بنابراین فدرالیسم یک پاسخ جادویی نیست. و وقتی در مطالبمان می نویسیم که اروپا باید بصورت فدرال در آید وگرنه همه چیز بر باد می رود، در حقیقت بی معنی است.
در ارتباط با فدرالیسم باید به خود بگوییم سرانجام چه کسی تصمیم گیرنده نهایی است؟ و من فکر می کنم مدیریتی که در ناحیه یورو در حال شکل گیری است چیز خوبی است ، به شرطی که فقط یک ارگان نظارتی نباشد و در آن درباره مسایلی مانند سیاست اقتصادی، محیط زیست و نرخ ارز هم صحبت شود.

برای شرکت در برنامه “سخن شما” و طرح سؤال های خود روی لینک زیر کلیک کن

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده