گامی دیگر در ساخت دست مصنوعی هوشمند

گامی دیگر در ساخت دست مصنوعی هوشمند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دست انسان ساختار پیچیده ای دارد و این پیچیدگی تاکنون مانع ساخت یک دست مصنوعی با مهارت های یک دست واقعی شده است. حساسیت بالا و ظرافت دست انسان یکی از چالش هایی است که متخصصان برای ساخت دست مصنوعی با آن روبرو هستند. پیشرفت تکنولوژی اما دانشمندان را به امکان ساخت یک دست مصنوعی با قابلیت های دست انسان نزدیکتر کرده است. در برنامه این هفته جهان آینده به نحوه ساخت و تحولی که این دست مصنوعی می تواند در زندگی استفاده کنندگان ایجاد کند، می پردازیم.

ساخت یک دست مصنوعی هوشمند که بتواند کاملا همانند یک دست واقعی عمل کند یکی از برنامه های مرکز تحقیقات اتحادیه اروپاست. این هدف بتازگی توسط دانشمندان در دانشگاه “پی یر و ماری کوری” در پاریس به مرحله تحقق نزدیک شده است. محققان هفت کشور اتحادیه اروپا در ساخت این دست مصنوعی هوشمند مشارکت دارند.

ورونیک پردروو، هماهنگ کننده این گروه تحقیقاتی می گوید:” ساخت دست مصنوعی یک چالش واقعی است و برای آن نیاز به بازسازی جزییات حرکت دست داریم که به خودی خود بسیار پیچیده است.”

دست انسان خود را با نوع وسیله ای که در اختیار می گیرد، منطبق می کند. این انطباق، برای یک ماشین مکانیکی دشوار است. در گام نخست محققان این گروه یک بانک اطلاعاتی از ریزترین و جزیی ترین حرکت دست و انگشتان تشکیل دادند تا بتوانند در مرحله ساخت این دست مصنوعی به کار ببرند.

به این منظور، از گیرنده های هوشمند در ساخت این دست استفاده شده است. ورونیک پردروو در توضیح این مرحله از تحقیقات می گوید:” لازم بود که این دست مصنوعی را به گیرنده های هوشمند مجهز کنیم تا در مورد شیئی که در اختیار می گیرد اطلاعات کامل را بدست بیاورد تا بتواند حرکت مناسب را صورت دهد. بازسازی حرکت دقیق دست و انگشتان در زمانی که این دست مصنوعی باید خود را با شکل وسیله مورد نظر تطبیق دهد کار خیلی مشکلی بود.”

یکی از بخش های اصلی این تحقیقات تهیه صدها تصویر چند بعدی از دست انسان برای اعمال و انطباق آن به روی دست مصنوعی هوشمند بود که با موفقیت اجرا شده است و محققان از موفقیت این مرحله می گویند.

گیوم والک، یکی از این محققان می گوید: “ما این دست مصنوعی را به دوربین های رنگی مجهز کرده ایم که می تواند دوری و نزدیکی به وسیله ای را که میخواهد در دست بگیرد، اندازه گیری کند. به این ترتیب و با توجه به شکل وسیله مورد نظر، این دست مصنوعی می تواند شکل انگشتان خود را با آن تطبیق دهد. این دوربین ها که نقش دریافت کننده های هوشمند را نیز ایفا می کنند موفقیت در حرکت دست را تضمین می کنند.

این دست مصنوعی هوشمند برای حرکت دادن اشیاء مختلف با شکل های متفاوت طراحی شده و حتی در نحوه استفاده از قوطی های حاوی نوشیدنی نیز انگشتان آن کاملا مشابه دست انسان عمل می کنند.

ماتیو گروسارد، یکی دیگر از متخصصان ساخت این دست مصنوعی است. او می گوید: “این دست مصنوعی قابلیت تحرک آزادانه زیادی دارد و همین امر به آن امکان می دهد که حتی از عهده کارهای پیجیده نیز برآید و بتواند اشیای ظریف و شکننده ای مثل یک لامپ را نیز حرکت دهد.”

این دانشمندان معتقدند که ربات هایی شبیه ساختار اعضای بدن انسان می تواند زندگی انسان را راحت تر کند و با کمک گرفتن از این دستگاهها ممکن است فضای اطراف ما ایمن تر و لذت بخش تر شود.

پروفسور ورونیک پردروو در این باره می گوید: “اگر بتوانیم دقیقا ساختار بدن انسان را به روی یک رباط پیاده کنیم می توانیم در کنار خودمان ربات هایی داشته باشیم که در محیط های خطرناک بتوانند مستقل عمل کنند. مثلا در یک محیط آلوده به مواد هسته ای می توان از آنها استفاده کرد. حتی در زندگی روزانه می توان از این ربات ها برای کمک به افراد بیمار نیز بهره برد.”

http://www.handle-project.eu

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان