یا بندیک شانزدهم "پاپ در سایه خواهد بود؟

یا بندیک شانزدهم "پاپ در سایه خواهد بود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به اعتقاد هانس کونگ، پروفسور معروف الهیات در سویس و مولف کتابهای متعددی در انتقاد از کلیسا، پاپ بندیکت شانزدهم حتی پس از کناره گیری از مقام خود، همچنان نفوذ قابل توجهی در واتیکان خواهد داشت و به این ترتیب، “پاپ در سایه” خواهد بود.

متن گفتگوی یورونیوز با پروفسور کونگ در پی می آید:

یورونیوز: آیا کناره گیری پاپ نتیجه رسوایی های جنسی است که در چند سال گذشته کلیسای کاتولیک را در آمریکا و اروپا شرمسار کرده است؟

هانس کونگ: تردیدی نیست که رسوایی های تجاوزات جنسی و مورد “واتیلیک” رهبری پاپ بندیکت را زیر فشار قرار داد.

یورونیوز: آیا کلیسای کاتولیک در بحران است؟

هانس کونگ: کاملا همینطور است. تعداد کشیشهای کاتولیک و کلیساهای محلی کمتر و کمتر می شود. مردم گروه گروه از کلیسا می برند. نسلهای جوان با کلیسا آشنایی ندارند. مسئله دیگر اینکه واتیکان از روند اصلاحات پاپ ژان پل منحرف شده است. ما می خواستیم پیشرفت کنیم اما از سیاستهای بازگشت به سنت که با پاپهای لهستانی و آلمانی شروع شد، لطمه خورده ایم.

یورونیوز: رهبری پاپ بندیکت را چگونه ارزیابی می کنید و کلیسای کاتولیک را چگونه اداره کرد؟

هانس کونگ: فکر می کنم کلیسا را به دردسر انداخت. البته قصدش خوب بود چون او را خوب می شناسم، اما خشم پروتستانها و مسلمانها را برانگیخت و در عشای ربانی عید پاک به یهودیان توهین کرد. او سرخپوستهای آمریکا را مورد سوء قضاوت قرار داد … و حقیقتا ماجراهای بسیاری بوجود آورد.

یورونیوز: آیا پاپ بعدی بازهم اروپایی خواهد بود یا آفریقایی، یا حتی اهل آمریکای جنوبی؟

هانس کونگ: از نظر من مهم نیست اهل کجاست. مهم این است که آیا لیاقت، قدرت، استقلال، شجاعت و شایستگی آنرا دارد که کلیسا را از بحرانی که در آن غوطه ور است نجات بدهد یا نه. این بسیار مشکل است زیرا پاپ لهستانی همه اسقف ها را روی یک خط فکری گذاشته است و آن اینکه همه آنها باید با کشیش شدن زنها مخالف باشند، وسایل جلوگیری از بارداری را تقبیح کنند و مجرد باقی بمانند. فعلا مسئله این است که آیا اینها می توانند برای انتخاب پاپ جدید به اکثریت دوسوم دست یابند یا نه.

یورونیوز: پاپ بعدی چه اصلاحاتی را باید دنبال کند؟

هانس کونگ: او باید در درجه اول مدیریت مرکزی یا دولت واتیکان را که هنوز در قرون وسطی بسر می برد. ما به مدیریتی موثر نیازمندیم که در صدر آن مردان و احتمال زنان با لیاقتی قرار داشته باشند.

یورونیوز: آیا میان یک پاپ بازنشسته و پاپ بر سر کار اختلاف بوجود نخواهد آمد؟

هانس کونگ: متاسفانه یوزف راتزینگر پاپ دومی خواهد بود. البته در داخل کلیسا زندگی نخواهد کرد، اما در دیری اقامت خواهد گزید که به یک ویلای زیبا تغییر فرمش داده اند. در اینده همچنان او را با لقب “عالیجناب” خطاب خواهند کرد و شنل سفید پاپی را خواهد پوشید. اینها، همه، برای پاپ جدید دست و پا گیر خواهد بود . راتزینگر در نزدیکی واتیکان خواهد بود و تماسهایش را حفظ خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس یک دانشگاه که فیلم‌های پورن با همسرش را در فضای مجازی منتشر می‌کرد، اخراج ‌شد

هیو ادواردز، مجری برجسته بی‌بی‌سی که در کانون رسوایی تصاویر جنسی قرار دارد در بیمارستان بستری است

رسوایی دریافت عکس‌های جنسی توسط مجری بی‌بی‌سی؛ یک شاکی دیگر نیز پیدا شد