خشونت سایبری در مدرسه

خشونت سایبری در مدرسه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از موارد بسیار خشونت آمیز در مدارس آمریکا که بگذریم، در بحث خشونت در مدارس توجه کمتری به موضوع مزاحمت و آزار بین همکلاسی ها می شود. تعرض با استفاده از فن آوری های جدید، حمله به آموزگار و تهدید در بیرون از مدرسه نوع دیگری از خشونت است.

فن آوری های مدرن ارتباطی، در زندگی روزمره دانش آموزان حضور چشمگیری دارد. ولی گاهی از این ابزار ارتباطی سواستفاده می شود. فرستادن پیام های تهدیدآمیز با هدف ترساندن و تحقیرکردن و همچنین پخش ویدیوهای شخصی در یوتیوب، روش هایی از آزار است که گاهی حتی به خودکشی قربانی می انجامد.

کانادا: اهمیت صحبت درمورد آزار

آماندا تاد نوجوان پانزده ساله ای بود که در نتیجه آزار و تهدیدهای آنلاین، دست به خودکشی زد. او در ویدیویی که قبل از انجام خودکشی در یوتیوب قرار داده بود، در مورد این موضوع صحبت می کند. این ویدیو که پس از مرگ او توسط میلیون ها نفر تماشا شده است، باعث شد توجه مسئولان به آزار آنلاین جلب شود.

تغییر نوع خشونت در مدارس

آلخاندرو کاسترو سانتاندر، یکی از اعضای گروه بین المللی خشونت در مدارس است. اورورا ولز، خبرنگار یورونیوز با او در مورد خشونت و راه های پیشگیری از آن گفتگو کرد.

یورونیوز: آقای آلخاندرو کاسترو سانتاندر، شما متخصص رفتار اجتماعی و رفتار در مدارس هستید. طی تجربه سی ساله تان آیا خشونت در مدارس افزایش پیدا کرده است؟

آلخاندرو کاسترو سانتاندر: طی سال های اخیر این موضوع را بررسی کردیم و به جای افزایش خشونت در رفتار می گویم که ما شاهد تغییر در نوع خشونت هستیم. قبلا فقط در مورد خشونت صحبت می کردیم و امروز مجبوریم در مورد خشونت سایبری صحبت کنیم.

یورنیوز: شما قبلا گفته اید که خشونت در شکل های مختلف در مدارس ظاهر می شود. می توانید در این مورد توضیح دهید؟

آلخاندرو کاسترو سانتاندر: آنچه در سال های اول مدرسه ابتدایی می بینیم، خشونت بیشتر فیزیکی است، یعنی زد و خورد جسمی. خشونت گفتاری مربوط به ناسزا و مسخره کردن است. ولی وقتی کودک به نوجوان تبدیل می شود، نحوه ابراز خشونت با رشد روانی آن ها مرتبط است و بیشتر غیرمستقیم است تا مستقیم.

یورنیوز: بعد هم موضوع قلدری و تهدید مطرح می شود. فشار و بدنامی، شخص را گاهی اوقات به مرگ هدایت می کند، همانند آنچه در گزارش کانادا مشاهده کردیم. چه راه حلی برای این مشکل دارید؟

آلخاندرو کاسترو سانتاندر: برای ما قلدری و تهدید خطرناک ترین نوع خشونت است. گسترش این پدیده نشان می دهد که کارهای بسیاری باید در مدرسه انجام شود. امروز سه راه حل برای جلوگیری از آن وجود دارد. اول باید همه دانش آموزان را از موضوع آگاه کنیم. صحبت از آموزش اجتماعی و عاطفی است. دوم: کار با کودکانی است که می توانند در خطر باشند و سوم به اجرا گذاشتن راهکارهای پیشگیری برای قربانیان و بانیان خشونت. تعداد بانیان زیاد نیست ولی خشونت آن ها بسیار زیاد است.

یورونیوز: نشانه ها چیست و این گروه خطر را چگونه تشخیص دهیم؟

آلخاندرو کاسترو سانتاندر: در این گروه هم قربانیان هستند و هم بانیان خشونت. نشانه هایی وجود دارد. ما به معلمان می گوییم که به دانش آموزان در محیط های دیگر توجه کنند. این اتفاق ها فقط در کلاس رخ نمی دهد. موضوع مربوط به دانش آموزی است که احساس می کند از گروه بیرون نگه داشته شده است و رفتارش تغییر می کند، غمگین است و نمرات بد می گیرد. ما باید خانواده ها را هم مطلع کنیم.

فرانسه: خشونت علیه آموزگاران

شانتال ویرولو آموزگاری است که با خشونت مواجه شده است. در ابتدا خشونت ها گفتاری و به ویژه ناسزا بود و بالاخره یازدهم دسامبر گذشته یکی از دانش آموزان یک بطری حاوی اسید در کلاس پرتاب می کند. شانتل ویرولو زخمی نمی شود ولی این حادثه تاثیر روانی بسیار بدی بر روی او می گذارد.

شانتال ویرولو، آموزگار می گوید: اگر دانش آموز مرا آگاه نکرده بود، حتما خم می شدم تا بطری را از روی زمین بردارم و به کلاس نشان دهم. یا هنگام خم شدن و یا هنگامی که بطری در دستم بود شاید منفجر و اسید به صورت و دستم می پاشید. به خود می گویم چه شد که گذاشتیم این کودکان تا این حد منحرف شوند و نتوانستیم از آن پیشگیری کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت فدرال کانادا متعهد به اجرای «برنامه تغذیه ملی» در مدارس سراسر کشور شد

دانشجویی در اوتاوای کانادا مادر و فرزندانش را با چاقو به قتل رساند

طرح دولت کانادا برای محدود کردن صدور ویزای دانشجویی و اجازه کار؛ چه کسانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟