پارلمان اروپا و دغدغه های تخصیص بودجه

پارلمان اروپا و دغدغه های تخصیص بودجه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نحوه تخصیص بودجه اتحادیه اروپا میان کسانی که خواهان بودجه بیشتر برای کمک به خارج شدن اروپا از بحران اقتصادی هستند و کسانی که ریاضتهای اقتصادی را تجویز می کنند، مباحث زیادی ایجاد کرده است.

میهمان این هفته برنامه «سخن من»، ایدر گاردیاسابال روبیال، نایب رییس کمیته بودجه پارلمان اروپاست. او که عضو گروه سوسیال دمکراتها هم هست به سوال هایی درباره مسائل گوناگون از جمله میزان بودجه اتحادیه اروپا و نحوه تخصیص آن پاسخ می دهد. او می گوید که در حال حاضر سخت مشغول بحث و مذاکره برای تعیین چارچوب مالی هفت سال آینده هستند .

در پاسخ به این سوال که چرا پارلمان اروپا می خواهد علیه بودجه تصویب شده توسط شورای اروپا رای بدهد، می گوید: «ما از این نتیجه راضی نیستیم و لذا باید مذاکرات را از سر بگیریم. چون پارلمان هم حق دارد در مورد چارچوب مالی آینده نظر بدهد. ما نتیجه کاراین شورا را دوست نداریم. زیرا از خواسته هایی که پارلمان داشته بسیار دور است. ما خواهان پول بیشتری هستیم، چون معتقدیم پروژه اروپا، نیاز به پول بیشتری برای تامین مالی سیاستهای غلبه بر بحران دارد. همچنین برای تحقیق و توسعه، نوآوری، کمک به جوانان و مبارزه با بیکاری.»

در مورد سوال مخفی بودن آراء برای بودجه اروپایی و اینکه آیا نمایندگان با توجه به خواسته های کشورشان رای خواهند داد یا براساس خواسته های پارلمان اروپا، او اینگونه پاسخ می دهد:« تشخیص دادن این موضوع سخت است. مسلما ما معرف کشورمان هستیم اما در عین حال نمی توانیم فراموش کنیم که نمایندگان اروپایی نیز هستیم. اما یک چیز بسیار واضح است ، اینکه اگر بودجه اروپایی برای اروپا خوب نیست، برای اسپانیا هم خوب نخواهد بود. ولی اگر خودمان را با دیگران مقایسه کنیم می توانیم نتیجه بهتری بگیریم. اما معتقدم اگر نتیجه برای کل اروپا خوب باشد برای 27 کشور اتحادیه هم خوب خواهد بود. در حال حاضر طبق نظر پارلمان، نظر شورا برای اروپا خوب نیست پس بنابراین برای کشورهای عضو هم نمی تواند خوب باشد.»

از جمله موضوعات مطرح شده در این برنامه مسئله بیکاری جوانان بود. با یادآوری این نکته که میانگین نرخ بیکاری اتحادیه در مجموع دو برابر جمعیت فعال است.

پابلو از اسپانیا این سوال را مطرح کرد، که از چه زمانی استفاده از کمکهای صندوق جوانان جویای کار شروع می شود و این کمک چگونه انجام می شود؟

ایدر گارسیابال روبیال درپاسخ به این پرسش می گوید:« نرخ بیکاری خیلی بالاست و این مسئله نه تنها برای اسپانیا، که برای کل اروپا تبدیل به یک تراژدی شده است. برای اینکه ما تنها کشوراروپایی ای نیستیم که چنین نرخ بیکاری ای دارد. باید با استفاده از همه گزینه های ممکن، برای جوانان اروپا کاری کرد و آینده آنها را تضمین کرد. دیگر نمی توانیم اجازه دهیم وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، باید راه حلی پیدا کنیم و فکر می کنم تضمین دادن به جوانان اولین قدم است. البته تنها یک قدم بسیار کوچک، برای اینکه خیلی ها از نتایج کار شورا قانع نشدند، چرا که فقط یک بودجه شش میلیارد یورویی به جوانان اختصاص داد. این مبلغ ناچیز است. برای اینکه بهتر مشخص شود شش میلیارد یورو زیاد است یا نه اجازه دهید این طور بگوییم: نتایج یک مطالعه نشان می دهد که دولتهای عضو بدلیل بیکاری جوانان سالانه مبلغی در حدود 153 میلیارد یورو ضرر می کنند و ما برای یک دوره هفت ساله فقط یک بودجه شش میلیاردی در نظر گرفته ایم که می شود تقریبا 60 یورو به ازای هر جوان بیکار در سال. واقعا مبلغ ناچیز و بی تاثیری است.»

در نهایت اینکه شهروندی از بلژیک پرسید:« آیا فکر می کنید روزی برسد که اتحادیه اروپا منابع مالی خاص خود را داشته باشد و دیگر به اعضا وابسته نباشد؟»

ایدر گاردیاسابال روبیال، نایب رییس کمیته بودجه پارلمان اروپا می گوید اینکه منابع مالی خاص خودشان را داشته باشند امری ضروری است و این مسئله جدیدی نیست و از ابتدای تشکیل اتحادیه، مسئله تامین بودجه اتحادیه اروپا از طریق منابع خاص خودش، همواره مطرح بوده است. اما مشکل اینجاست که در شرایط فعلی هم هشتاد درصد منابع اتحادیه اروپا را در واقع مالیات دهندگان به دولتهای هر کشور تامین می کنند. این مالیاتی نیست که فقط کشورها از آن بهره ببرند و لذا می توان بخشی از این مالیات را مستقیما به بودجه اروپایی اختصاص داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهمیت «ذره خدا» در چیست؟

زندگی در فضا در گفتگو با جوان ترین فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی

جنبش زنان با سینه های برهنه از چه دفاع می کند؟