اتحادیه اروپا و سرانجام مبهم اقتصاد قبرس

اتحادیه اروپا و سرانجام مبهم اقتصاد قبرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از رد طرح نجات توسط پارلمان قبرس، فضای غم انگیزی در بروکسل حاکم شده است. به نظر می رسد نهادهای اروپایی فلج شده اند.

پس از دو روز سکوت، سخنگوی کمیسیون اروپا اینچنین توضیح داد: “با وجود انکه طرح نجات قبرس دقیقا با پیشنهادات کمیسیون مطابقت نداشت، اما کمیسیون همچنان وظیفه خود میداند تا زمانیکه سیاست جایگزین جدیدی طراحی نشده است از این طرح حمایت کند. زیرا در حال حاضر این طرح کمترین خطر را برای اقتصاد قبرس دارد”.

طی روزهای جمعه و شنبه، در برابر دیدگان ساکنان اروپا اصل تضمین سپرده های بانکی نقض شد و در حال حاضر اختلاف نظر زیادی میان بروکسل و قبرس وجود دارد.

همزمان، مقامات قبرسی مذاکرات با روسها را شروع کردند که این عمل واکنش بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.
از جمله مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا در این باره گفت: “ما نیاز به یک راه حل اروپایی داریم. یک راه حل در داخل اتحادیه اروپا و در داخل منطقه پولی یورو. ما نباید به جهان خارج نشان دهیم که اتحادیه اروپا قادر به حل و فصل مشکلات خود نیست”.

در گفتگوی امروز، آقای آتاناسیوس اورفانیدس که طی سالهای ۲۰۰۷تا ۲۰۱۲مدیر بانک مرکزی قبرس بوده اند شرکت کرده اند.

یورونیوز: به نظر شما چه طرحی برای آینده قبرس مفید خواهد بود؟

آتاناسیوس اورفانیدس: “من امیدوارم که طرحی هم برای قبرس و هم برای سایر دولت های اروپایی وجود داشته باشد. آنچه که ما امروز در قبرس می بینیم نتیجه تصمیماتی بوده است که دولتهای اروپایی گرفته اند و باعث شده است که قبرس به دنبال گرفتن کمک از روسیه باشد. این توسعه بسیار غم انگیزی برای پروژه اتحادیه اروپا است”.

یورونیوز: مسکو در این زمینه چه نقشی می تواند بازی کند؟

آتاناسیوس اورفانیدس: “بخش عمده ای از گاز قاره اروپا درانحصار روسیه است و گاز قابل توجهی نیز در آبهای سرزمینی قبرس وجود دارد. تصمیمات دولت های اروپایی باعث شدند که قبرس مجبور به کار با روسیه شود و این کار نیز باعث افزایش قیمت گاز و افزایش هزینه های اقتصادی اروپا می شود. من امیدوارم که رهبران اروپایی احساس مسئولیت بیشتری کنند و قبل از انکه وضعیت بدتر شود یک راه حل اروپایی پیدا کنند”.

یورونیوز: وقتی آلمان می گوید که حاضر نیست تا هزینه ای بپردازد آیا به نظر شما این امکان وجود دارد که آلمان شیوه بازی خود را تغییر دهد؟

آتاناسیوس اورفانیدس: “راستش این مایه تاسف است که باید به شنیدن نظرات غیرسازنده آلمان ادامه دهیم. باید بگویم که این تعجب آور نیست. این موضوع روشن است که علت مشکلات اخیر دولت قبرس، اختلافات داخلی است که در انتخابات سپتامبر گذشته در آلمان وجود داشته است”.

یورونیوز: بیایید به روزهای بعدی بنگریم. چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی که بانک ها دوباره باز شوند و این شرایط چه تاثیری بر دیگر اقتصادهای شکننده مثل اقتصاد کشورهای یونان، اسپانیا و پرتغال خواهد داشت؟

آتاناسیوس اورفانیدس: “در شرایط کنونی، باز کردن دوباره بانکها در قبرس و قبل از ارایه یک راه حل جدید بسیار دشوار است. بیایید بگونه ای دیگر به مساله بنگریم. دولتهای اروپایی دور هم جمع می شوند و از دولت قبرس می خواهند که سپرده ها ی بانکی را مصادره کند. حال فکر می کنید آیا یک فرد اسپانیایی که در بانکهای اسپانیا سپرده دارد می تواند احساس امنیت کند ؟آیا این احتمال وجود ندارد که پس از چند ماه دولتهای اروپایی چنین تصمیمی را برای سپرده گذاران اسپانیا نیز بگیرند؟”

یورونیوز: آیا شما فکر می کنید قبرس از اتحادیه اروپا خارج شود؟

آتاناسیوس اورفانیدس: “در حقیقت آیا این همان چیزی نیست که شهروندان اسپانیا، فرانسه و حتی آلمان می خواهند؟ آیا ما واقعا می خواهیم که مرگ پروژه اتحادیه اروپا را ببینیم؟ من شخصا بسیار خوش بینانه به اروپا نگاه می کنم. من به پروژه ادغام اروپا اعتقاد دارم. اما به نظر می رسد که شهروندان در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا در برابر قانون حقوق مساوی ندارند”. یورونیوز: آیا به نظر شما پروژه منطقه پولی یورو به پایان خود نزدیک شده است؟

آتاناسیوس اورفانیدس: “بله، مگر اینکه دولت های اروپایی اقدامی کاملا مخالف با تصمیمی که در تعطیلات آخر هفته گرفتند اتخاذ کنند”.

یورونیوز: آقای اورفانیدس سپاسگزارم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است

ممانعت نیروهای سازمان ملل از احداث جاده در مرز دو قبرس؛ ترکیه: غیرقابل قبول است

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است