انتقاد اعضای اتحادیه اروپا از سخنان رییس گروه یورو

انتقاد اعضای اتحادیه اروپا از سخنان رییس گروه یورو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالیکه بیش از دو ماه از آغاز به کار رییس جدید گروه کشورهای عضو منطقه پولی یورو نمی گذرد، سخنان آقای یرون دیسل بروم درباره راه حل بحران قبرس با انتقادات زیادی مواجه شده است.

طی هشت روز اخیر، دوبار نظرات آقای یرون دیسل بروم، درباره راه حل بحران قبرس تغییر کرده است و این سخنان باعث ایجاد تغییر در تصمیم گیری ها در بازارهای اروپا شده است.
او ابتدا از راه حل بحران قبرس به عنوان یک مدل اقتصادی برای حل بحران دیگر کشورهای اروپایی یاد کرد اما پس از مدتی سخنش را تغییر داد.

سخنگوی کمیسیون اروپا در این باره گفت: “ما بر این باوریم که راه حل خوبی صرفا برای حل بحران قبرس پیدا شده است. اما نمی توان گفت که این یک مدل عالیست که در آینده می شود دوباره آن را بکار برد”.

دانیل گروس، مدیر مرکز مطالعات سیاسی اروپا نیز درباره این راه حل می گوید: “گروه یورو دستور العملی را دریافت کرده که از بالا ارایه شده است و ناچار بود برای دریافت آن مدت زیادی صبر کند. البته در شرایط سختی که پیش رو بود به نظر من این بهترین راه حل محسوب می شد”.

خبرنگار یورونیوز در نیکوزیا پایتخت قبرس، با آلکس میشالیدس، استاد امور مالی دانشگاه قبرس گفتگو کرده است. آقای میشالیدس درمذاکرات بروکسل، برای یافتن راه حل بحران قبرس نیز شرکت داشته است.

یورونیوز: درمورد راه حل بحران قبرس، توافق نهایی توسط بالاترین سطح تصمیم گیری در گروه یورو اتخاذ شد. آیا شما فکرمی کنید اروپا قادر به مدیریت بحران قبرس نبود و بنابراین پس از شکست در اولین تصمیم گیری اش، راه حلی سخت گیرانه تر را انتخاب کرد؟

آلکس میشالیدس: “کل بحران از بحث کم کردن بدهی های یونان آغاز شد. اما باعث شد که بانکها با مشکلات بیشتری مواجه شوند و درنهایت، هفته گذشته تصمیمات اتحادیه اروپا برای کاهش بدهی بانکها باعث شد که کل بانکها به مدت یک هفته تعطیل شوند. اما دیروز به توافقی رسیدیم که ما را به خروج از بحران امیدوار ساخت”.

یورونیوز: وزیر دارایی آلمان گفت که قبرس بطور کامل از احتمال ورشکستگی دور نشده است. آیا فکر می کنید که این یک نوع فشار است و آنها می توانند درآینده درخواست اقدامات بیشتری را بکنند؟

آلکس میشالیدس: “من با این نظر موافقم. مشکلات زیادی وجود دارد. زیرا ما باید ابتدا فرار سرمایه ها را کاهش دهیم . سپس مشکل کاهش تولید ناخالص داخلی قبرس و مشکل افزایش بدهی ها در حوزه تولید ناخالص داخلی وجود دارد. بنابراین باید ببینیم چگونه دولت می تواند در چند ماه آینده به مقابله با این وضعیت اقتصادی بپردازد”.

یورونیوز: آیا فکرمی کنید قبرس به دلیل نه گفتن به اولین تصمیم گروه یورو مجازات شد؟

آلکس میشالیدس: “تا حدودی بله. زیرا این راه حل سخت تر از راه حل قبلی است. مشکل اصلی، انتقال بدهی های بانک مرکزی به بانکهای قبرس است و به همین دلیل بسیاری از مردم معترضند”.

یورونیوز: این کار چه عواقبی دارد؟ آیا مردم شغلهایشان را از دست می دهند؟
آلکس میشالیدس: “بیکاری کمی افزایش خواهد یافت. زیرا بانکهای خوب و بانکهای بد وجود دارد. مثلا در بانک لایکی، بیکاری کمی افزایش یافته است”.

یورونیوز: آیا مصوبه کاهش بدهی های بانکی شامل سپرده های بالاتر از صد هزار یورو نیز می شود؟
آلکس میشالیدس: “نه، دراین باره تصمیمی گرفته نشده است. درباره این موضوع در مذاکرات هفته آینده صحبت خواهد شد”.

یورونیوز: رییس گروه یورو گفته است ممکن است این راه حل برای دیگر کشورها نیز استفاده شود. فکر می کنید قبرس برای اتحادیه اروپا یک تجربه بود؟
آلکس میشالیدس: “این منطقی است که وقتی بانکی پولش را از دست می دهد بعضی ها مجازات می شوند. اول سهامداران، سپس دارندگان اوراق قرضه بانکی و سپس سپرده گذاران. اما این مهم است که دارندگان سپرده های کمتر از صد هزار یورو محافظت شوند”.

یورونیوز: پس از اینکه بانک ها روز پنج شنبه دوباره باز شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طرح دولت برای آینده چیست؟

آلکس میشالیدس: “این چیزی است که مورد بحث است و هنوز چیزی اعلام نشده است. به نظر من این باید واضح باشد که هنگامی که بانکها دوباره باز شدند هر کدام از ما چه کاری می توانیم انجام دهیم”.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد

قبرس در عملیات مشترک با موساد ۲ ایرانی را به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل تجار اسرائيلی بازداشت کرد

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است