آموزش آنلاین و آینده دانشگاهها

آموزش آنلاین و آینده دانشگاهها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشگاهها با قراردادن برنامه های درسی خود بصورت آنلاین بطور فزاینده ای دوره های آموزشی اینترنتی فراگیر یا “موک” ارائه می دهند که در سراسر جهان به دانشجویان امکان دسترسی به کنفرانسها و جزوه های آموزشی را میسر می کند. اما آیا براستی آنها می تواند جایگزین تجربه های دانشگاهی معمول شود؟

فرانسوا تدئی مدیر مرکز تحقیقات میان رشته ای در پاریس است. او صریحا می گوید که در امر آموزش عالی در فرانسه نیاز به نوآوری احساس می شود. خبرنگار ما به دیدار او رفته است.

“موک” یا دوره های آموزشی اینترنتی فراگیر:

دوره های آموزشی اینترنتی فراگیر یا “موک“، دوره های دانشگاهی آنلاین هستند که هرکس می تواند در آن ثبت نام کند و گواهینامه دریافت کند البته اگر باندازه کافی دوره ها را دنبال کرده باشد و بتواند مواد درسی را بگذراند. اولین گروهای دوره آموزشی “موک” موفق شد دانشجویان زیادی را دور هم جمع کند. عده زیادی که بسرعت در فضای مجازی سوالات خود در مورد دانشگاه مطرح می کنند، اما اگر همه دانشجویان از این طریق ارتباط برقرار کنند آیا نیازی به رفتن به سر کلاس باقی می ماند؟ “ادکس” نوعی دوره آموزشی فراگیر یا موک آمریکایی :

شیوه های آموزشی حتی در نهادی قدیمی مثل دانشگاه هاروارد قابل تغییرند.

در سال 2012 دانشگاه آیوی لیگ به همراه ام آی تی و موسسه فناوری ماساچوست، ادکس را راه اندازی کردند. ادکس یک نوع موک یا دوره آموزشی اینترنتی فراگیر و گسترده در معنای تحت اللفظی آن است.

“آموزش آزاد رایانه ای” را اولین بارموسسه فناوری ماساچوست یا ام آی تی در سال ۲۰۰۲ ارائه کرد. بیشتر به این صورت بود که دوربین ثابتی در انتهای کلاس قرار داده می شد و از کل کلاس درس فیلمبرداری می کرد. سپس محتوای ویدئو بصورت آنلاین در دسترس همه قرار می گرفت.

بگفته روزنامه الپائیس چیزی در حدود 95 درصد دانشجویان، دوره آموزشی موک را نیمه کاره رها کرده اند.

*آموزش عالی آنلاین جانشین آموزش مستقیم در دانشگاه بریگهام یانگ آیداهو

آموزش آنلاین برای آن دسته از مدارس که خودشان را با آن وفق می دهند در واقع می تواند کمکی در راستای تقویت آموزش و شهریه کمتر باشد. “دانشگاه بریگهام یانگ آیداهو” به نظر می رسد که شبیه به هر دانشگاه دیگری است. اما این دانشگاه یک تغییر شکل واقعی را تجربه کرده است. تمام برنامه های آن به لطف آموزش آنلاین اصلاح شده اند. هزینه ها و شهریه ها به هیچ عنوان بالا نمی روند و تعداد دانشجویان از یازده هزار نفر در سال 2002 امروز به چیزی حدود 18 هزار نفر رسیده است. برای اولین بار طی هشت قرن گذشته دانشگاهها با رقابت خارجی مواجه هستند. به گفته کارشناسان، دانشجویان آنلاین هر ساله 30 درصد افزایش پیدا می کنند.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت ها مراجعه کنید:
http://www.byui.edu/
http://www.forbes.com/sites/ccap/2011/08/22/qa-with-christensen-and-eyring-on-their-new-book-the-innovative-university/
http://www.universitybusiness.com/news/who-will-build-%E2%80%9C-innovative-university-henry-eyring
http://www.byui.edu/admissions/costs
http://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=76

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه دولت بریتانیا؛ ده هزار ساعت آموزش آنلاین رایگان برای کسب مهارت‌ دیجیتال

ترامپ می‌گوید کارش در اشتباه گفتن نام‌ها «عمدی» است

داده‌های سرشماری جدید؛ پردرآمدترین و کم‌درآمدترین لیسانسه‌ها در آمریکا کدامند؟