مردم بلغارستان در کشاکش مرگ و زندگی

مردم بلغارستان در کشاکش مرگ و زندگی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فقر و آشفتگی بلغارستان را فراگرفته است. در چند ماه اخیر بسیاری از شهروندان ناامیدند و دیگر امکانی برای فرار از تله فقر پیش پای خود نمی بینند. تعدادی دست به خودکشی منجر به مرگ زده اند. بلغارستان یکی از فقیرترین کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. میانگین درآمد ماهانه مردم زیر چهارصد یورو است. در ماه های فوریه و مارس دهها هزار نفر علیه درآمد کم دست به اعتراض زدند و دولت راست میانه این کشور استعفا کرد. انتخابات جدید در ماه مه برگزار می شود.

در الین پلین، شهر کوچکی در شرق صوفیه پایتخت بلغارستان، ایلونکا یک مادر تنهاست که در بحران ناکارآمدی دولت، چهار بچه خود را با رنج بسیار سرپرستی می کند. در طول سال های اخیر این کشور فقر زده با بی ارزش شدن پول ملی، برنامه ریاضت اقتصادی سختی را در پیش گرفت که بار آن بر دوش فقیر ترین افراد بود.

در یک محله فقیرنشین رادنو، خانواده آزنوو در طبقه آخر یک مجموعه مسکونی دولتی با دو اتاق نمناک کوچک زندگی می کنند. خانواده سوگوار است. پدر آنها به خاطر فقر و بیکاری خود را در انظار عمومی و در برابر شهردار شهر به آتش کشید و پنج فرزند خود را تنها گذارد. هارالان آلکساندرف، کارشناس مسائل اجتماعی در بلغارستان، تاکید می کند که هم خودسوزی ها و هم تظاهرات بزرگ حاوی پیامی به تصمیم گیرندگان در هر دو سطح ملی و محلی است. او اضافه می کند: “کسی را نمی توان پیدا کرد که از ابعاد واقعی این تراژدی آگاه باشد و تنها زمانی که دوباره کسی خودسوزی کند قشر به اصطلاح نخبه جامعه واکنشی به این پیام نشان می دهد. این یک پیام آسیب شناسانه است، یک فریاد است.”

از هر پنج نفر شهروند بلغارستان یک نفر در فقر به سر می برد و درآمدی کمتر از یکصد و بیست یورو در ماه دارد. از هر سه جوان یک نفر فاقد شغل است و شرکت های خصوصی با انبوهی از بدهی دست به گریبان اند. شهروندان درتلاشند تا خارج از بلغارستان، جایی در اروپا کاری پیدا کنند. بازگرداندن امید به بلغارستان وظیفه ای دشوار برای دولت آینده این کشور است.

Bonus interview: Haralan Aleksandrov

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها