روزشمار روابط مارگارت تاچر و اتحادیه اروپا

روزشمار روابط مارگارت تاچر و اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چهارم اردیبهشت ۱۳۵۸

مارگارت تاچر پس از پیروزی درانتخابات سراسری بریتانیا به سمت نخست وزیری برگزیده شد. انتخاب او به عنوان اولین نخست وزیر زن بریتانیا، نقطه عطفی نه تنها در تاریخ این کشور، بلکه در تاریخ اروپا بود. در مقابل، او نیز برای حفظ بریتانیا در اتحادیه اروپا تلاش کرد و البته بانوی آهنین رابطه ای جنجالی با اتحادیه اروپا داشت.

هفت ماه بعد در نشست اتحادیه اروپا در دوبلین:

“می خواهم پولم را پس بگیرم”. این معروف ترین جمله او بود که در نشست سران اتحادیه اروپا در دوبلین بیان کرد. در حالیکه تنها شش ماه از پیروزی او می گذشت، اعلام کرد قصد دارد میزان کمکهای بریتانیا به بودجه کشاورزی اتحادیه اروپا را کاهش دهد. زیرا معتقد بود کشور بریتانیا که دارای بخش کشاورزی کوچکی است، سود چندانی از سیاستهای مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا نخواهد برد.

پنجم تیرماه ۱۳۶۳

چهارسال بعد در نشست سران اتحادیه اروپا در فونتن بلو، به آنچه که می خواست رسید. حدود دو سوم از سهم بریتانیا در پرداخت کمکهای مالی به اتحادیه اروپا به بریتانیا بازگردانده شد.

شش ماه بعد در استراسبورگ:

او به مخالفت با یورو پرداخت، با پیوستن کشورهای جدید به اتحادیه اروپا و با انتقال بخشی از قدرت کشورها به بروکسل نیز مخالفت کرد.

قدرت مارگارت تاچر کاسته می شود

در سال ۱۹۹۰ دیدگاههای سختگیرانه و مقاومت سرسختانه مارگارت تاچر در مقابل اتحادیه اروپا و موضوعات درون حزبی باعث شد تعداد بیشتری از اعضای کابینه اش از او فاصله بگیرند و در نهایت مجبور به استعفا شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهل سال پس از شکست در برابر بریتانیا، آرژانتین همچنان می‌گوید مالک جزایر فالکلند است

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت

شکست «امپراتوری» اتحادیه اروپا در دفاع از مرزهای خود؛ تاوان را چه کسی خواهد پرداخت؟