رافائل نادال: هنوز تا بهبودی کامل فاصله دارم

رافائل نادال: هنوز تا بهبودی کامل فاصله دارم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رافائل نادال در آستانه ۲۷ سالگی، بی تردید، یکی از بهترین تنیس بازان تاریخ است. او که نزدیک به هشت ماه به دلیل مصدومیت از ناحیه زانوی چپ، از حضور در مسابقات جهانی تنیس بازمانده بود، سال ۲۰۱۳ دوباره به میدان آمد و در ایالات متحده آمریکا خوش درخشید و نشان داد برای رقابت در اروپا نیز کاملا آماده است. به این بهانه، داوید مارتین گوتیرز، خبرنگار یورونیوز، با او به گفت و گو نشست.

یورونیوز: رافائل نادال به یورونیوز خوش آمدید. نخستین پرسش؛ زانویتان چطور است؟

رافائل نادال: روز به روز بهتر می شود. امیدوارم همینگونه پیش بروم و بتوانم آمادگی صد در صدی ام را بازیابم.

یورونیوز: پس از چند ماه مصدومیت، پیروزی در یک تورنمت مهم خیلی معمول نیست. کاری که شما از عهده اش برآمدید. راز این موفقیت در چیست؟

رافائل نادال: نمی دانم. بخت با من همراه بود. در هر دو تورنمتی که پس از پایان دوران مصدومیت شرکت کردم، خیلی خوب نتیجه گرفتم. از ابتدا، موفق شدم سطح بالایی از تنیس را به نمایش بگذارم و زانویم هم به خوبی همراهی کرد. برای خودم هم باورش سخت بود، اما حقیقتا در یک دوره کوتاه توانستم خیلی خوب نتیجه بگیرم.

یورونیوز: با این حساب، می توان گفت که به دنیای رقابت بازگشته اید.

رافائل نادال: به نظر من، مهم ترین مساله، معالجه صد در صدی زانوام است نه بازگشت به دنیای رقابت. این مهم ترین پیروزی ست اما هنوز به دست نیامده، هرچند روز به روز به آن نزدیک تر می شوم.

یورونیوز: آیا پس از مصدومیت کسی به شما توصیه کرد که نحوه بازیتان را عوض کنید؟

رافائل نادال: حقیقت این است که نمی توانم نحوه بازی ام را عوض کنم. هر کسی راه و روش خود را دارد ومن نیز طی سال ها اینگونه بازی کرده ام و نتایج خیلی خوبی هم کسب کرده ام. البته در طول سال ها، اندکی بازی ام تهاجمی تر شده است، اما اینکه کل روش بازی را تغییر دهم غیر ممکن است.

یورونیوز: آیا فکر می کنید بتوانید به سطحِ عالی روزهای پیش از مصدومیت بازگردید؟

رافائل نادال: هدف این است، اگر زانویم همراهی کند. من که در مدت مصدومیت تنیس بازی کردن را فراموش نکرده ام! از زمان بازگشت هم خوب نتیجه گرفته ام و اگر با پشتکار به تمرینات ادامه دهم و اعتماد به نفس گذشته را بازیابم، طبیعا باید بتوانم در سطحِ سالِ گذشته در اوپن فرانسه نیز بازی کنم. البته کار دشواری خواهد بود ولی تمام جذابیت ورزش هم همین است؛ باید هدف را مشخص کرد و بخاطرش سخت کوشید. زمانی که به آن هدف برسی و موفق شوی آن وقت خوشبخت ترین مرد کره خاکی هستی!

یورونیوز: فاصله تان با فدرر، ماری و جوکوویچ را چگونه می بینید؟

رافائل نادال: بستگی دارد از کدام فاصله سخن می گوید. فاصله امتیازات در جدول جهانی که مشخص است. اما سطح بازی اگر منظور شماست، باید بگویم که حقیقتا نمی دانم. نمی دانم می توانم در حال حاضر با آن ها رقابت کنم یا نه. هفته های آتی و رقابت های پیش رو، این قضیه را بیشتر مشخص خواهد کرد.

یورونیوز: آیا بازگشت شما به صدر جدول جهانی در کوتاه مدت قابل تصور است؟

رافائل نادال: پاسخ این پرسش را نمی دانم. آنچه می دانم این است که از بازگشت به مونت کارلو و حضور در این مسابقات بسیار خوشحال هستم. هدف کوتاه مدت من ادامه مسابقات فصل است. اگر به این هدف برسم، آن وقت در فصل آینده باید به هدف بعدی یعنی حمله به صدر جدول جهانی فکر کنم.

یورونیوز: یعنی هدف اصلی این فصل اوپن فرانسه است؟

رافائل نادال: مرحله به مرحله؛ اول از همه، رقابت های مونت کارلو است که آماده سازیی خواهد بود برای رقابت های بعدی به ویژه در بارسلون.

یورونیوز: بار ها گفته اید که از دست دادن بازی های المپیک لندن بسیار برایتان غم انگیز بود، به ویژه که شما پرچمدار کشور اسپانیا نیز بودید. آیا به بازی های ریودوژانیرو خواهید رفت؟

آگهی

رافائل نادال: قطعا حضور در بازی های المپیک آتی هدف بلند مدت من است. نمی دانم پرچمدار اسپانیا در ریودوژانیرو خواهم بود یا نه، اما امیدوار هستم. البته نباید فراموش کرد که ورزشکاران بسیاری در اسپانیا هستند که کامل محق حمل پرچم اند.

یورونیوز: البته شما امسال نیز برای سومین بار متوالی از سوی اسپانیایی ها به عنوان محبوب ترین ورزشکار کشور برگزیده شدید.

رافائل نادال: بله که کلی هم مسئولیت با خودش به همراه داشت. بعضی اوقات با برخی از هوادارانم قرار می گذاشتم و کمی هم می گساری می کردیم. در این مدت که از میدان های ورزشی بدور بودم حضور آن ها دلگرم کننده بود و از آن ها بسیار ممنونم. اکنون زمان رقابت فرارسیده و باز هم نیازمند حمایت آن ها هستم. آن ها به ویژه هموطنانم به من نیرو می دهند تا به بهترین نحو ممکن به مبارزه ادامه دهم.

یورونیوز: با توجه به وضعیت اقتصادی اسپانیایی ها حدس می زنم که شما خرج شب نشینی ها را می پرداختید. چگونه به عنوان یک ورزشکار می توانید به بهبود وضعیت اقتصادی کشورتان کمک کنید؟

رافائل نادال: تردیدی نیست که وضعیت اقتصادی بد است. خیلی ها از این شرایط رنج می برند و همه ما به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر این وضعیت نابسامان اقتصادی کشور هستیم. من به این مسایل آگاه هستم و مایلم به هر نحوی شده به مردم کشورم کمک کنم تا از این معضل رهایی یابند. اسپانیایی ها چند سالی ست که با بحران اقتصادی دست به گریبان اند، اما مطمئنم آن ها از این چالش سربلند بیرون خواهند چراکه مردمی پرتوان هستند و کشوری بزرگ دارند.

آگهی

یورونیوز: از زمانی که به یورونیوز اختصاص دادید سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از حمله دسته جمعی زنبورها به مسابقه تنیس در آمریکا

بازگشت نادال به تنیس پس از یک سال؛ تنیسور اسپانیایی در اوپن استرالیا مسابقه می‌دهد

کارلوس آلکاراس با شکست نواک جوکوویچ قهرمان مسابقات تنیس ویمبلدون شد