راز موفقیت در بازار تجاری چین چیست؟

راز موفقیت در بازار تجاری چین چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر چین دومین شریک اقتصادی اروپا است و بر اساس برخی گمانه زنی ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی، بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان در کشورهای در حال توسعه مانند چین تولید خواهد شد.

بسیاری از کارآفرینان اروپایی به دنبال یافتن راهی برای حضور در بازارهای آسیایی به ویژه چین هستند. راز موفقیت برای شرکت های کوچک و متوسط اروپایی که مایل به سرمایه گذاری در چین هستند، چیست؟ برای نمونه چگونه می توان در شانگهای، قلب اقتصادی این کشور، مستقر شد و فعالیت کرد؟ در برنامه این هفته «دنیای تجارت» به دنبال پاسخی برای این پرسش ها هستیم.

شرکت فرانسوی MGJ یکی از سه کارخانه مطرح اروپا در زمینه طراحی و تولید درپوش برای صنایع مختلف از جمله مواد غذایی و لوازم آرایشی است. پنج سال پیش، مدیران آن تصمیم به گسترش بازار فروش در آسیا گرفتند و در شانگهای مستقر شدند. از آن زمان، درآمد بخش مستقر در چین شرکت ۲۰ درصد افزایش سالانه را تجربه کرده و سال ۲۰۱۲ از مرز یک و نیم میلیون یورو گذشته است.

دی کونگ، معاون مدیرکل شرکت ام جی جی (MGJ) در این مورد می گوید: «نه برای فرار از قوانین کاری و مالیاتی بلکه برای گستردش بازار فروشمان در آسیا، به چین نقل مکان کردیم و اکنون، تمام تولیداتمان در این منطقه به فروش می رود.»

پیش از نقل مکان و استقرار در چین، این شرکت فرانسوی تحقیقات گسترده ای را با کمک کارشناسان و بازاریابان حرفه ای صورت داد.

معاون مدیرکل شرکت MGJ در توضیح مساله می گوید: «کارشناسان “سازمان کارآفرینی منطقه رون آلپ” (فرانسه) ERAI در این زمینه به ما خیلی کمک کردند. به لطف پیشنهادهای آنها، موفق شدیم یک استراتژی دقیق و هدفمند را برای حضور در بازار چین به اجرا بگذاریم.»

اکنون به سراغ سازمان ERAI در شانگهای می رویم تا ببینیم آنها چگونه به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی برای حضور هر چه بهتر در بازار چین یاری می رسانند.

سازمان ERAI نزدیک به ۲۵ سال است که این سازمان فرانسوی در چین مشغول به فعالیت است.

ژان موریس اِبرار، مدیر دفتر این سازمان در چین می گوید: «از جهات مختلف، شرکت های اروپایی در مقایسه با شرکت های چینی، همچنان، پیش هستند. هرچند این فاصله روز به روز کاهش می یابد اما اروپاییان، هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارند و نقش موثری را می توانند در بازار چین ایفا کنند.»

براساس تازه ترین گزارش ها، سالانه نزدیک به ۶۰ کارآفرین برای آموزش راه و روش کار و پیشرفت در چین به دفتر این سازمان رجوع می کنند.

ژان موریس ابرار می گوید: «نکته بسیار مهم، درک درست از ساختار تجاری در چین است. نکته دیگر اجرای استراتژی دقیق و دوری از هرگونه تعجیل در کار است. اشتباه بزرگ و غیر قابل جبران این است که فکر کنید چین، بهشتی در دسترس همگان است. باید با فکر، و حساب شده قدم به بازار چین گذاشت.»

معاون مدیرکل شرکت MGJ بر این باور است که راز موفقیت در چین در سه واژه چینی خلاصه می شود: «‘گوانشی’ به معنی داشتن روابط مناسب، ‘می انزو’ یعنی اعتماد به نفس و حفظ اعتبار و ‘کوچی’ یعنی فروتنی هنگام مذاکره و معامله.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟