هوای جدید برای موزه ها

هوای جدید برای موزه ها
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلودگی های موجود در هوا یکی از تهدیدها برای آثار باستانی به شمار می رود، حتی برای آثاری که در داخل موزه ها قرار دارد. آنها نامرئی و مخرب و به ندرت قابل تشخیص است. در حال حاضر در موزه اسلو، ابزاری جدید برای اندازه گیری میزان آلودگی هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار اندازه گیری نتیجه ده سال تحقیق و بررسی است. با این معیار اندازه گیری، کیفیت هوا در مراکزی همچون موزه آسان تر و قابل دسترس تر است. این روش با هدف کمک به حفظ بهتر آثار باستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

آن سامر، یکی از متصدیان موزه تاریخ فرهنگی اسلو می گوید: “ در اینجا چیزی داخل شیشه ها است. ما دقیقا نمی دانیم چیست و اکنون می خواهیم بدانیم که این چه نوعی از گرد و غبار است و آیا خطرناک است یا خیر. “

ذرات رمز آلود گرد و غبار برای آزمایش در نوع جدیدی از دستگاه اندازه گیری تحت فشار قرار داده می شود. این دستگاه نتیجه یک پروژه تحقیقاتی اروپایی است که هدف آن به دست آوردن هشدارهای این سیستم در مراحل اولیه ورود آلودگی به مکان هایی است که آثار باستانی در آن قرار دارند و این هشدار قبل از هرگونه تاثیر مخرب آلودگی بر این آثار است.

انجام این آزمایش در موزه های آثار فرهنگی به ما نشان می دهد که آیا آلودگی های موجود می تواند اثری مخرب بر روی مواد آلی آثار باستانی داشته باشد یا خیر.

نمونه اولیه در آزمایشگاه موسسه نروژی برای تحقیقات هوا توسعه و کشت داده شده است. عواملی مانند نور، دما و رطوبت از زمان های گذشته همواره در موزه ها اندازه گیری می شده، اما آلودگی هوا هرگز اندازه گیری نشده است. این عامل شکل گیری این طرح بوده است.

الین داهلین، باستان شناس می گوید: “در بسیاری از موزه ها امکاناتی برای اندازه گیری میزان آلودگی های موجود در هوا وجود ندارد. این ممکن است به این دلیل باشد که ابزارهای مناسب برای این کار در دسترس آنها قرار ندارد. همچنین این ابزارها و دستگاههای اندازه گیری آلودگی هوا بسیار گران است و همین دلیلی است که آنها نسبت به این آلودگی ها ناآگاه هستند.”

یکی از مزایای استفاده از این دستگاه اندازه گیری این است که به استفاده کنندگان اجازه می دهد نتیجه را بر روی وبگاه بخوانند. پیش تر، تحلیل گران ناچار بودند تا استفاده از دو حسگر مختلف را در آزمایشگاههای متفاوت برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد بررسی قرار دهند.

ترژ گرونفت، شیمیدان می گوید:” جدیدترین نکته درباره این دستگاه اندازه گیری این است که اکنون در مقایسه با نوع قبلی آن در دو بخش تکامل یافته تر شده است. نخست حساسیت بیشتر آن به اسیدهای موجود در فضا است و دوم حساسیت بیشتر به میزان آلودگی ها و اندازه گیری و تعیین نوع ترکیب آلودگی ها است که همه اینها با این دستگاه کوچک قابل تشخیص است. متصدی های استفاده کننده از این دستگاه می توانند نتیجه را بر روی صفحه رایانه خود مشاهده کنند. نور سبز رنگ به معنی محیط پاکیزه و به دور از آلودگی و نور زرد رنگ به معنی احتمال وجود آلودگی و رنگ قرمز نیز نشانه وجود آلودگی و خطر برای محیط است.

دیگر شرکای این پروژه مطالعاتی اثرات افزایش تاثیر این روش را برای توسعه محافظت از آثار فرهنگی و تاریخی و افزایش کیفیت هوای داخل موزه ها بررسی می کنند.

www.memori-project.eu

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان