پرتغال مخالف اقدامات ریاضتی

پرتغال مخالف اقدامات ریاضتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مردم پرتغال هر زمان که با مشکلی ملی روبرو می شوند، ترانه ای را در تظاهراتشان می خوانند که در جریان انقلاب دموکراتیک چهل سال پیش خواندند. پرتغالی ها، در تظاهراتی که در ماههای اخیر علیه اقدامات ریاضتی تحمیل شده از طرف اتحادیه اروپا برپا داشته اند، همین ترانه را تکرار کرده اند.

یک مهاجر پرتغالی که بیست و هشت سال در بروکسل زیسته و صاحب یک کتابفروشی است، از خشم مردم کشورش می گوید: “مشکل کاغذ بازی و موانع اداری نباید از راه اخراج کارمندان دولت حل شود بلکه باید بخشهایی را که در طول بیست یا سی سال گذشته رشد کرده و برای اقتصاد پرتغال بی فایده سنگین هستند، مثل بنیاد ها و آژانسهای مختلف، تعطیل کرد.”

پرتغال درمقابل پذیرش اقدامات ریاضتی گروه سه گانه وام دهندگان بین المللی، هفتاد و هشت میلیارد یورو برای بهبود وضع اقتصادیش دریافت خواهد کرد، اما اخراج کارمندان و قطع خدمات اجتماعی بی ثمر مانده و اوضاع پرتغال نسبت به سال گذشته وخیم تر شده است؛ بیکاری از نزدیک به سیزده درصد به بالای هجده درصد، و کسری بودجه و دیون دولتی افزایش یافته و رشد اقتصادی افت کرده است.

تنها از سال ۲۰۱۱ میلادی، دویست و چهل هزار نفر از پرتغال مهاجرت کرده اند. یک رادیوتراپیست جوان که سه سال پیش به بلژیک آمده، در عقلانی بودن عضویت پرتغال در اتحادیه اروپا تردید دارد: “من به فواید عضویت در اتحادیه اروپا آگاهم، مثلا اینکه بدون گذراندن موانع اداری معمول در اینجا (بروکسل) مشغول کار شده ام. با وجود این در این مرحله مطمئن نیستم که ادامه عضویت در اتحادیه به صلاح باشد. فکر می کنم اکنون باید به فکر مردم پرتغال بود که در رنجند، گرسنه اند و از هر نوع درمان پزشکی محروم. آیا عضویت در اتحادیه برای این مردم بهترین است؟”

با وجود این، یک نماینده دست راستی پرتغال در پارلمان اروپا معتقد است که اتحادیه اروپا باید برای رونق گرفتن اقتصاد این کشور، فرصت و امتیازات بیشتری برای پرتغال قائل شود: “در حالیکه باید به اقتصادمان جهش دهیم، کسی را نداریم که اجناسمان را به او بفروشیم. باید در این ترازو تعادل برقرار کرد. از یکسو باید صرفه جویی کنیم و از سوی دیگر، رشد. تعادل این ترازو در حال حاضر برهم خورده است.”

نماینده دیگری از جناح چپ معتقد است که باید با وام دهندگان بین المللی وارد مذاکره شد و انتخابات دیگری برگذار کرد: “بر همه روشن است که این دولت مشروعیت خود را از دست داده است. در انتخابات مشروعیت بدست آورد، اما آنرا در عمل باخت. به هیچیک از اهدافش نرسیده و تنها اقداماتی را در نظر گرفته که منظما با اعتراض مردم روبرو شده است.”

علیرغم دیون عظیم دولتی، اتحادیه اروپا معتقد است که پرتغال در راه درست گام بر می دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟