آیا حضور پناهجویان سوری در لبنان برای اقتصاد این کشور مفید است؟

آیا حضور پناهجویان سوری در لبنان برای اقتصاد این کشور مفید است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری در لبنان در فهرست این سازمان قرار دارند.

با احتساب تعداد خانواده های نسبتا مرفه سوری و کارگران، لبنان این کشور چهار میلیون نفری بیش از یک میلیون نفر پناهنده سوری را در خود جای داده است.

در حالی این میزان از پناهجویان می تواند مشکلاتی را برای این کشور کوچک ایجاد کند اما در عین حال افرادی که با سرمایه خود در این کشور به کار مشغولند می توانند در روند توسعه لبنان موثر باشند.

احمد نصرانی، سرمایه گذار سوری می گوید: “مانند همه سرمایه گذاران در لبنان هیچ مشکلی نداشتم. ما تقاضای مجوز کردیم و اکنون منتظر جوابیم. همه کارگران من سوری هستند.”

با این وجود از زمان آغاز ورود پناهجویان سوری به لبنان قیمت مسکن و مواد غذایی در این کشور افزایش یافته و میانگین حقوق مردم ۱۴ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نیز حدود ۱۰ درصد تخمین زده می شود.

در این باره یورونیوز با جورج گورم، وزیر سابق اقتصاد و دارایی لبنان گفتگو کرده است.

*یورونیوز: آقای گورم، برداشت شما از شرایط حاضر و تاثیر حضور پناهجویان سوری در لبنان و اقتصاد این کشور چیست؟

جورج گورم: دو نقطه نظر در این رابطه در لبنان وجود دارد. نقطه نظر اول از جنبۀ اقتصادی است. نظر اول معتقد است که حضور پناهجویان سوری در لبنان بازارهای اقتصادی را به حرکت در آورده است. این امر بویژه در حوزۀ مسکن و با خانواده های سوری که از سطح مالی خوبی برخوردارند بیشتر دیده می شود. نگاه دوم به فشاری که این حضور به روی شانه های لبنان گذاشته اشاره می کند. افرادی که به این نظر معتقدند، پرسش های زیادی را در مورد توانایی لبنان برای تحمل این فشار مطرح می کنند. این نگاه همچنین یک چشم انداز سیاسی و اجتماعی را در مورد موج مهاجران به سوی لبنان مطرح می کند. یکی از دلایل ترس از بهم خوردن نسبت جمعیتی لبنانی ها در مقابل جمعیت غیر لبنانی است.”

یورونیوز: افزایش سرمایه گذاری و کارگران سوری در لبنان، چه تاثیری بر اقتصاد این کشور می گذارد؟

جورج گورم: “کارگران سوری به خصوص آنها که در بخش ساخت و ساز سررشته دارند، همراه با خودشان، خانواده هایشان را نیز به این کشور آورده اند. این خانواده ها بعنوان پناهجو ثبت نام شده اند. به همین دلیل است که یک افزایش بالای پناهجو در کشور دیده می شود. و جو کارگران سوری در لبنان، یک کلید مهم در سیستم اقتصادی لبنان است.”

یورونیوز: آیا حجم این پناهجویان تاثیر منفی به روی صنعت گردشگری لبنان داشته است؟

جورج گورم: “نه، فکر نمی کنم. برعکس در بیروت یا در برخی از مناطق که تعداد گردشگران زیاد است، خانه های مبله برای اجاره وجود دارد. پناهجویان سوری که از وضعیت مالی بهتری برخوردارند، به این مناطق آمده اند و این خانه ها را اجاره کرده اند. در واقع این پناهجویان سوری، جایگزین گردشگرانی شده اند که از کشورهای حاشیۀ خلیج فارس عربی به اینجا می آمدند.”

یورونیوز: برخی می گویند که دولت لبنان در شرایطی نیست که بتواند اقتصاد این کشور و قیمت محصولات را کنترل کند. این مساله را ناشی از چه می دانید؟

جورج گورم: “این جریان سابقه دارد و تازگی ندارد. دولت از کشورهای بین المللی و عرب برای رسیدگی به وضعیت پناهجویان سوری در لبنان درخواست کمک کرده است. با اینحال به نظر می رسد که پاسخی به این درخواست دولت لبنان داده نشده است.”

یورونیوز: راه حل چیست؟

جورج گورم: “تنها راه حل، بهبود اوضاع در سوریه است. در اینصورت پناهجویان سوری می توانند به کشورشان بازگردند و همه چیز حل می شود.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حزب‌الله به تلافی حمله به عمق خاک لبنان ۶۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد

مرگبارترین حمله به غیر نظامیان لبنان از آغاز جنگ غزه؛ حزب‌الله: اسرائیل بهای آن را خواهد پرداخت

در حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به جنوب لبنان یک زن و دو کودک کشته شدند