شریعتمداری: هر رییس جمهوری بیاید با رهبر مشکل خواهد داشت

شریعتمداری: هر رییس جمهوری بیاید با رهبر مشکل خواهد داشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از شگفتی های انتخابات این دوره ریاست جمهوری ایران است.

اتفاقی که انتقاد گروهها و افراد سرشناس از هر سلیقه و جریانی را بر انگیخته است: از انتقاد زهرا مصطفوی، دختر آیت الله خمینی تا علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس.

از میان بیش از چهارصد نامزد انتخابات، شورای نگهبان تنها صلاحیت هشت نفر را احراز کرده است.

از میان چهره های میانه رو، صلاحیت محمدرضا عارف و حسن روحانی تایید شده است.

با این وجود به زعم هواداران آقای هاشمی، او تنها چهره ای بود که هم بخت پیروزی داشت و هم می توانست شرایط کشور را بهبود بخشد.

وی، هم از سوی اصولگرایان پشتیبانی می شد و هم از سوی گروههای اصلاح طلب.

اگرچه شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت او را رسما اعلام نکره اما به نظر می رسد، سن بالای وی از جمله دلایل این اقدام باشد.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، هاشمی رفسنجانی هزینه حمایتش از اعتراض های پس از انتخابات سال 88 را پرداخت می کند.

وی در آخرین سخنانش در نماز جمعه پس از انتخابات، خواستار آزادی معترضان و دلجویی از آنها شد.

هاشمی یکی از نزدیک ترین افراد به آیت الله خمینی و کسی بود که در شکل جمهوری اسلامی نقش اساسی بازی کرد.

وی از ابتدای انقلاب توانست به فردی بسیار بانفوذ تبدیل شود.

او در کارنامه خود عناوین مهمی را ثبت کرده است از جمله عضو شورای انقلاب، اولین رییس مجلس شورای اسلامی، دو دوره رییس جمهور، رییس مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

اما با وجود تمام این تجربه ها، وی در انتخابات سال 1384 در رویارویی با احمدی نژاد موفق نبود.

با این وجود به نظر می رسد تقابل محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری اش و حتی فرد محافظه کاری مانند احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای، موجب شده تا رهبر ایران تمایل به انتخاب یک رییس جمهور مطیع داشته باشد.

رد صلاحیت هاشمی، رد صلاحیت انقلاب

درباره تحولات اخیر امید لهبی، خبرنگار یورونیوز با آقای حسن شریعتمداری، تحلیلگر سیاسی در شهر هامبورگ آلمان گفتگو کرده است.

یورونیوز: هاشمی یکی از کسانی است نقش بسیار مهمی در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایفا کرد با این وجود صلاحیتش رد شد، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

حسن شریعتمداری: «از یک سو رد صلاحیت آقای هاشمی در حقیقت رد صلاحیت انقلاب اسلامی است که ایشان در آن نقش اساسی داشته و حداقل تا دوره دوم ریاست جمهوری اش از تصمیم گیران درجه یک این نظام بوده و بعد از آن هم رییس شورای (مجمع) تشخیص مصلحت و رییس شورای نگهبان (مجلس خبرگان) بوده و اینها همه پست های بسیار مهمی در جمهوری اسلامی است. از سوی دیگر در حقیقت این کار اگر با اشاره آقای خامنه ای انجام شده باشد که به احتمال بسیار قوی اینطور است، آقای خامنه ای ترس این را دارد که وقتی حوزه اقتدارش ضعیف شده و همه شخصیت های نظام و بدنه نظام را نمی پوشاند سعی می کند که آن قسمتی را که تحت فرمان او نیست حذف کند و با کوچکتر کردن بدنه خودی های نظام تسلط خودش را بر نظام حفظ کند.»

آگهی

حکم حکومتی

یورونیوز: برخی از چهره های اجتماعی و سیاسی از جمله دختر آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، از رهبر خواسته اند دخالت کند و با حکم حکومتی رفسنجانی را به انتخابات برگرداند، تا چه حد این دخالت را محتمل می دانید؟

حسن شریعتمداری: «احتمالش بسیار ضعیف است. اما حتی اگر این کار هم بشود، آقای هاشمی که با حکم حکومتی آمده وامدار آقای خامنه ای خواهد بود که در حقیقت سیاست های ایشان تا کنون مانع اصلی گشایش فضای سیاسی، مانع اصلی همکاری با غرب در راه شفاف کردن پروژه اتمی ایران و همچنین همکاری و تعاون در راه رفع مشکلات مملکت است. چنین وامداری آقای هاشمی را بوجود خواهد آورد که دیگر چهره مقتدری درغالب یک ریاست جمهوری نیست که حتی اثری را هم که ممکن بود داشته باشد بعد از آن ازش بتوان انتظار داشت که ایفا کند.»

مشایی، هاشمی و انتخابات پیش رو
یورونیوز: صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، متحد نزدیک محمود احمدی نژاد هم رد شده، تا چه حد این رد صلاحیت قابل پیش بینی بود؟

حسن شریعتمداری: «به نظر من آقای رحیم مشایی را شاید تردید در آن هم زیاد بود به خاطر اینکه فکر می کردند که عکس العمل هایی را بتوانند آقای احمدی نژاد و رحیم مشایی و دوستانشان در جامعه ایجاد کنند یا دست به افشاگری هایی بزنند. هنوز هم شاید این نگرانی ها وجود دارد ولی با این وجود، حداقل تا آنجایی که ما می دانیم، شورای نگهبان تصمیم قاطع داشته که این هزینه را بپردازد، اینکه آیا آقای خامنه ای هم به چنین تصمیم قاطعی رسیده یا نه در چند روز آینده معلوم خواهد شد و به احتمال قوی تصمیم گرفته که هزینه آن را بپردازد و به جای اینکه این دردسر را در دو دوره ریاست جمهوری تحمل کند، در همین مدت کوتاه، هر قیمتی هست برای آن پرداخت بشود و به یک نظام یکدست حکومت کند که البته من فکر می کنم هر رییس جمهوری که بیاید با ایشان همان مشکلات سابق را خواهد داشت و نظام یکدست نخواهد بود.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود