چاره جویی برای بحران اروپا در کنفرانس آستانه

چاره جویی برای بحران اروپا در کنفرانس آستانه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ششمین کنفرانس سالانه اقتصاد، در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. مهمترین ویژگی کنفرانس امسال توجه آن به موضوع بحران جهانی اقتصاد و یافتن راهی برای رسیدگی به مشکلات نظام مالی بود. این کنفرانس بر مشکلات اخیر اروپا از جمله مشکلات بانکی، نرخ بالای بیکاری جوانان و عدم قطعیت در منطقه پولی یورو تمرکز داشت.

گزارشگر یورونیوز با تعدادی از صاحبنظران اقتصادی به گفتگو نشسته است تا دیدگاه های آنها را درباره بحران اخیر و راه حل های خروج از آن بشنود.

رومانو پرودی، نخست وزیر سابق ایتالیا از فقدان سیاست مشترک در اروپا سخن می گوید و معتقد است که راه حل بحران “اقدام مشترک کشورهای اروپایی” است.

آقای پرودی می گوید: “اروپای امروز، بدلیل نداشتن ذهنیت لازم برای اجرای سیاست اروپایی مشترک، تمام جهان را دچار بحران کرده است. تمام کشورهای دنیا به غیر از کشورهای اروپایی به خوبی در حال پیشرفت هستند. آسیا در حال رشد است. آفریقا نیز با وجود آنکه از صفر شروع کرده، اما در حال رشد است. آمریکا حدود سه درصد رشد داشته و تنها اروپاست که در رنج است. هنگامی که رشد اقتصادی صفر باشد، بیکاری وحشتناکی همه جا را فرا می گیرد و بدتر از جوانان بیکار، مشکل تقویت اقتصاد است.” از نظر کریستوفر پیساریدس، استاد دانشگاه اقتصاد لندن و برنده جایزه نوبل، علت بحران اروپا، عجله در ایجاد یک پول واحد بدون ایجاد نهادهای لازم برای اطمینان از موفقیت آن است.

آقای پیساریدس می گوید: “باید تصمیم شجاعانه ای گرفت. تشکیل اتحادیه های بانکی و اتحادیه های مالی در اروپا ضروری است و اگر چنین کاری نشود پول رایج اروپا قادر به رشد نخواهد بود. از ابتدا نیز ایده اصلی این بوده است.”

رییس شرکت مایکروسافت در اروپا نیز معتقد است که اروپایی ها نیاز به آموزش مردمانشان دارند. او از سیاستمداران خواست تا جسور باشند و از مردم تقاضا کنند تا سریعتر به سمت موفقیت حرکت کنند و در این راه مهارتهای لازم را کسب کنند و باعث رشد گردند.

وی در ادامه می گوید: “تنها چیزی که اروپا می تواند بفروشد ایده است. در اروپا باید از پتانسیل ها استفاده شود. در این منطقه پتانسیل های زیادی وجود دارد. ما باید مطمئن شویم که آموزش های کافی را ارائه داده ایم. افزایش مهارتها باید شعار تمام اروپا باشد.”

ليدی باربارا توماس جاج، رئيس دفتر انرژي اتمي انگليس نیز از هماهنگی بهتر در سیاستهای بخش انرژی سخن می گوید و آن را راه حلی برای اقتصاد اروپا می داند.

خانم توماس جاج در ادامه گفت: “اتحادیه اروپا سیاست انرژی قوی ندارد. زیرا این را یک موضوع ملی می داند و هر کشوری فکر می کند که باید راه حل خودش را به کار ببندد. درحالیکه باید درباره انرژی بصورت گروهی تصمیم گیری کرد. اگر ما ایده هایمان را درباره اشکال مختلف انرژی با یکدیگر در میان بگذاریم و یک شبکه سراسری در این زمینه در سراسر اروپا بوجود آوریم، می توانیم قیمت انرژی را برای مصرف کنندگان کاهش دهیم و به این ترتیب می توانیم سوخت بیشتری را صرف بخش تولید کنیم.”

بیش از ۹ هزار شرکت کننده از ۱۲۰ کشور در این کنفرانس شرکت کردند.

قزاقستان کشوری با هجده میلیون نفر جمعیت است و بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۳ حدود ۵/۵ درصد بوده است و پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۱۴ به دلیل داشتن ذخایر غنی معدنی و انرژی به ۶/۵ درصد برسد. این کشور یکی از بزرگترین دارندگان اورانیوم جهان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است