رئیس جمهوری قبرس: هرگونه باج خواهی را رد می کنیم

رئیس جمهوری قبرس: هرگونه باج خواهی را رد می کنیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گفتگوی یورونیوز با نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهوری قبرس در مورد بحران مالی این کشور و دریافت کمک از اتحادیه اروپا.

یورونیوز: حدود دو ماه از تصمیم گروه اروپا برای کمک مالی به قبرس می گذرد. امروز خوشحالیم که رئیس جمهوری قبرس در استودیوی یورونیوز با ماست. آقای نیکوس آناستاسیادس، شما فکر می کنید قبرس برای اتحادیه اروپا، تبدیل به یک خوکچه هندی آزمایشی شده است؟

آناستاسیادس: “مسیر طی شده به گونه ای بوده که حس می کنیم به عنوان یک الگو مورد آزمایش قرار گرفته ایم و اکنون بسیاری از دولت ها و مقامات رسمی اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده اند که دریافت کمک مالی برای بهبود وضعیت و آینده قبرس راه حل خوبی است.”

یورونیوز: صندوق بین المللی پول در گزارش سالانه خود، یک ارزیابی نسبی از آینده اقتصاد قبرس به دست می دهد و پیش بینی می کند که بین سال های 2015 تا 2018، کشور با ریاضت اقتصادی اضافی معادل 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی روبروست. آیا برنامه امیدوار کننده ای در قبال این وضع دارید؟

آناستاسیادس: “موارد زیادی است که دوستان ما در صندوق بین المللی پول آنرا به حساب نیاورده اند. برای مثال روی بهره برداری از منابع طبیعی قبرس توجه نشده، مسئله ای که حتی در خلال بحث در مورد پرهیز از راه حل بانکی نیز روی آن حساب نکردند. باور من اینست که منابع طبیعی گاز، همکاری های اقتصادی با اسرائیل و تقویت بهره برداری های مشترک از منابع، امکانات کلیدی هستند که پیش بینی صندوق بین المللی را دگرگون خواهند کرد.”

یورونیوز: ادعای رهبران اروپا و صندوق بین المللی این بود که بخش بانکداری کشوری در اندازه قبرس نمی تواند هشت برابر تولید ناخالص ملی آن باشد. پرسش من اینست که درحالی که اقتصاد قبرس بر بخش بانکی آن استوار بود، اکنون با تصمیم کمک مالی، خطرات گذشته رفع شده است؟

آناستاسیادس: “مشکل مربوط به مدیریت بد از طرف بانکداران بود و نه ارتباط بین بزرگ بودن بخش بانکداری با تولید ناخالص ملی. اگر توجه کنید، بخش بانکداری لوکزامبورگ بسیار بزرگتر و خود کشور و اقتصادش بسیار کوچکتر از قبرس است. پس مسئله این نیست. متاسفانه گاهی ما دچار خود بزرگ بینی و مدیریت نامناسب قابلیت ها می شویم و به این ترتیب یک سیستم بانکی سالم به آستانه ورشکستگی کشیده می شود و یا کشور به خطر می افتد. البته اشتباه هایی در مورد اختصاص نقدینگی به یکی از دو بانک نیز مطرح بود. اگر در نظر بگیرید که “پاپیولار بانک” که ورشکست و با بانک قبرس ادغام شد، 9.5 میلیارد یورو در چارچوب کمک نقدینگی فوری از بانک مرکزی اروپا دریافت کرد، که مبلغی است برابر با نیاز کنونی دولت قبرس و یا تمام کمک مالی که قرار است دریافت کند، آنگاه پی خواهید برد که برخی افراد را در این رابطه باید سرزنش کرد.”

یورونیوز: اکنون که شما به مدیریت بخش بانکداری و بانکداران اشاره کردید، مشاجره شما با بانکدار بانک مرکزی قبرس به کجا کشیده است؟

آناستاسیادس: “آنچه اکنون مهم است همکاری است و نه درگیری و یا فکر کردن به آن، زیرا بانک های مرکزی اروپا دارای سیستمی مستقل اند و این واقعت مورد مناقشه نیست و ما به آن کاملا احترام می گذاریم. اما با وجود احترام دو طرفه ای که بین رهبری منتخب کشور و یک مقام مستقل انتصابی مطرح است، این عمل و رفتار مسئولان است که سیاستهای یک حکومت کاملا منتخب را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال و به طور همزمان، آن مقام مستقل باید به تصمیمات حکومت احترام بگذارد.”

یورونیوز: اجازه دهید برویم به سراغ موضوعی که همواره برای قبرس باز بوده یعنی مسئله الحاق. در روزهای اخیر، برخی جنب و جوش ها از همه طرف به چشم می خورد: از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و حتی پیمان ناتو، که این مسئله را در دستور قرار می دهند و صحبت از یک راه حل جدید می کنند. مایلم از شما درباره این گزارش 77 صفحه ای آقای “داونر” مشاور ویژه سازمان ملل متحد بپرسم. آیا به این مسئله پرداخته اید؟

آناستاسیادس: “این سند مشهور درپی درخواست من منتشر شد. باید بگویم که این چیزی نیست جز شرحی از آنچه در فاصله سال های 2008 تا 2012 انجام شده و همگرایی و واگرایی نام گرفته است. اما به هر شکل این نه آن مبنایی است که ما بخواهیم مذاکره بر سر آن را ادامه دهیم و نه متعهد به هرگونه همگرایی از جنس گذشته هستیم.”

یورونیوز: بنابراین شما می گویید مذاکرات آغاز شود، اما شما مذاکره را از نقطه ای که قبلا به آن رسیده اید آغاز نخواهید کرد؟

آناستاسیادس: “نه، این بدان معنا نیست که ما قصد داریم نکات مورد توافق را نادیده بگیریم. بنابراین مبنایی برای مذاکره وجود دارد و آن تشکیل فدراسیونی بین منطقه ای، با برابری سیاسی است که البته به معنای برابری عددی یا کمی برای شرکت در بهره برداری از منابع و درآمد های حاصل از آن نیست.” یورونیوز: با این حال، دبیر کل پیمان ناتو گفته است که آغاز حفاری و استخراج منابع، به پس از حل مسئله قبرس موکول خواهد شد. پاسخ شما چیست؟ آناستاسیادس: “هیچکس نمی تواند حق حاکمیت ما را محدود کند و پرداختن به این مسائل ربطی به راه حل برای مسئله ملی ما ندارد. علاوه بر آن، ما خود خواهان راه حل ایم. ما خواهان آزادی و الحاق صلح آمیز توام با همزیستی هستیم. ما همچنین رفاه و موفقیت همه مردم را دنبال می کنیم، اما فشار و باج خواهی را نمی پذیریم. روی سخن من با آقای راسموسن نیست، اما در یک زمینه وسیع تر، اگر بخواهید از منافع استخراج منابع گاز طبیعی برخوردار شوید، باید به یک راه حل غیرقابل قبول خود نیز آری بگویید.”

یورونیوز: شما درباره اسرائیل صحبت کردید که دقیقا نتیجه دیدار شما از آنجا بوده است. آیا می توانیم از یک همکاری و رابطه اقتصادی جدید و یا پیوند سیاسی درازمدت سخن بگوییم؟

آناستاسیادس: “پیش از این قبرس تصمیم گرفته یک پایانه تبدیل گاز به مایع ایجاد کند که بسیار مهم است و به اسرائیل برای صادرات خود از این پایانه کمک می کند. و از آنجا که آنطرف پایانه، کانال سوئز واقع است که همزمان راهی است به اروپا، بنابراین در ارتباط با موقعیت منحصر به فرد این منطقه اقتصادی، این دو کشور چنان به هم نزدیکند که می تواند کمکی باشد به یک اتحاد استراتژیک که ما به دنبال آن هستیم.”

یورونیوز: و سرانجام اینکه شما چه پیامی برای مردم قبرس دارید که همه ما می دانیم در رنج بسر می برند و سال های دشواری پیش رو دارند؟

آناستاسیادس: “من به مردم قبرس که بسیار تحصیل کرده اند اعتماد دارم. شاید ما یکی از بالاترین شاخص های تحصیل را دارا باشیم. در عین حال کارآفرینی و استعداد کارآفرینی در قبرس چنان بالاست که مرا نسبت به رفع هرچه زودتر مشکلات خوش بین و مطمئن می سازد.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد

قبرس در عملیات مشترک با موساد ۲ ایرانی را به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل تجار اسرائيلی بازداشت کرد

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است