توافق اتحادیه اروپا برای حمایت از قربانیان تعقیب و مزاحمت های خصوصی

توافق اتحادیه اروپا برای حمایت از قربانیان تعقیب و مزاحمت های خصوصی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تعقیب و ایجاد مزاحمت، موضوعی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قربانیان این نوع از خشونت، با دو مشکل مواجه هستند آنها هم باید با آسیب های روانی حاصل از تعقیب و مزاحمت مبارزه کنند و هم باید به دنبال کسب حمایت های قانونی باشند.

اگرچه گاه تعقیب کننده و مزاحم، فردی غریبه است، اما بر اساس گزارش ها در بیشتر موارد، این شریک سابق زندگی افراد است که به تعقیب آنها و ایجاد مزاحمت می پردازد و اکثر قربانیان این معضل، زن هستند.

به نظر می رسد تنها راه حل این مشکل، گرفتن حکمی از دادگاه برای دور نگه داشتن آن فرد از حریم خصوصی قربانی است. اما در اغلب موارد این راه حل نمی تواند تضمین کننده صلح و آرامش در زندگی قربانی باشد. به همین دلیل فعالان حقوق شهروندان خواستار ایجاد استانداردهای بهتراتحادیه اروپا در این زمینه هستند.

هلند از معدود کشورهایی است که در این زمینه حمایت های قانونی را در دو بخش کیفری و پرونده های حقوق خصوصی ایجاد کرده است.

در شهر اوترخت هلند، زنی را ملاقات کردیم که از شوهر سابقش بعلت ایجاد مزاحمت های او شکایت کرده است و پلیس همسر او را از حریم خصوصی اش دور نگه داشته است. این زن به دلیل مزاحمت های مکرر همسر سابقش و همچنین انجام مراحل طولانی شکایت و دادخواهی، هم از لحاظ مالی و هم احساسی درهم شکسته است.

او می گوید: «بسیاری از مردم نمی دانند که این تعقیب ها چه تاثیری بر روی انسان می گذارد. این باعث می شود که شما به نقطه ای برسید که دیگر قادر به ادامه زندگی نیستید زیرا همه چیز در زندگی به این موضوع مرتبط می شود. شما نمی دانید که امروز یا فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. شما نمی توانید بخوابید و بچه ها به خاطر این موضوع بسیار رنج می کشند. خواب و آرامش آنها نیز مختل می شود و همه دچار آسیب های روانی می شوند. گاه فکر می کردم احتمالا در چنین وضعیتی، فرزندانم بدون من زندگی بهتری خواهند داشت.»

طرح شکایت برای دریافت حکم قضایی، هزینه بر است و اثبات جرم نیز مشکل است و در مواردی که خشونت های فیزیکی نیز وجود دارد، هرگز نمی توان امنیت قربانی را تضمین کرد. اینجاست که پشتیبانی و مشاوره نقش بسیار مهمی پیدا می کند.

یکی از کارشناسان مرکز حمایت از این قربانیان می گوید: «این مشکل باعث می گردد قربانیان منزوی شوند و گاه به سلامت عقل و به موقعیت خود شک کنند. حتی در اینکه آیا حق با آنهاست یا خیر شک می کنند. آنها احساس تنهایی زیادی می کنند و یک مرکز حمایتی می تواند کمکشان کند تا در کنار دیگران قرار بگیرند. با دیگران صحبت کنند و به همدیگر کمک کنند. آنها با وضعیت دیگران نیز آشنا می شوند و می توانند تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند.»

در این مراکزحمایتی، به تاثیر این مزاحمت ها بر روی کودکان نیز توجه می شود.

فعالان حقوق شهروندان در سراسر اروپا از دولت ها خواسته اند تا قوانین سخت تری در زمینه تعقیب و ایجاد مزاحمت اتخاذ کنند و تمهیداتی برای کسانی که نیاز به حمایت در برابر این نوع از خشونت دارند فراهم کنند. آنها همچنین می خواهند مطمئن شوند که احکام دادگاه ها با جدیت بیشتری اجرا می شود.

در سطح اروپا، پیشرفت هایی را در این باره می توان دید. مطابق توافق جدید کشورهای اروپایی، احکام صادره در هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بطور خودکار توسط دیگر کشورهای اروپایی نیز بدون انجام هیچ نوع تشریفات اضافی به رسمیت شناخته می شود.

مقامات در سراسر اتحادیه اروپا باید احکام دادگاه های کیفری و مدنی را به نفع قربانیان اجرا کنند. همچنین فشار زیادی بر آن دسته از کشورهای اروپایی که در این زمینه هیچ قانونی ندارند و یا قوانینشان توسعه یافته نیست، وارد شده است.

ما با یک وکیل متخصص درقوانین تعقیب و ایجاد مزاحمت در آمستردام صحبت کردیم که در این باره کتابی هم نوشته است.

او از این حرکت اتحادیه اروپا استقبال می کند و برای توصیف شرایط موجود مثالی می زند: «در حال حاضر اگر یک قربانی هلندی برای فرار از دست مزاحم خود به بلژیک برود، باید به دادگاه بلژیک مراجعه کند و حکم ممنوعیت تماس را به آنها نیز نشان دهد تا آن حکم در بلژیک نیز برسمیت شناخته شود. اما با اجرایی شدن توافقنامه جدید اتحادیه اروپا، شهروندان این توانایی را دارند که بطور مستقیم ازحکم ممنوعیت تماس استفاده کنند و از حریم خصوصی آنها در تمام کشورهای اروپا حمایت می شود و فرد مزاحم از زندگی آنها دور نگه داشته می شود.»

توافقنامه جدید اتحادیه اروپا در حال حاضر توسط پارلمان اروپا تصویب شده است و باید توسط شورای وزیران نیز تایید گردد. سپس کشورهای اروپایی فرصت داند تا ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی این قانون را وارد قوانین ملی خود کنند. به این ترتیب این قانون در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا لازم الاجرا خواهد شد.

اطمینان از دسترسی به خدمات حمایتی نیز بخش مهمی از توافقنامه جدید اتحادیه اروپا است که باعث می گردد حقوق قربانیان تا حدودی تضمین گردد. این حمایتها باعث می شود فشار روانی بازماندگان با صحبت درباره این موضوع کاهش یابد و به آنها در شرایط دشوار کمک شود.

سازمان های حمایت کننده می گویند داشتن ابزارهای قانونی موثر بسیار مهم است زیرا به قربانیان کمک می کند که فرصت کنترل دوباره زندگی شان را داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه می توان شهروندان را به شرکت در انتخابات تشویق کرد؟

حفاظت از حریم خصوصی در عصر دیجیتال

تدابیر جدید برای جلب رضایت خریداران اروپایی