شکاف میان سکولارها و اسلامگرایان در ناآرامی های اخیر ترکیه

شکاف میان سکولارها و اسلامگرایان در ناآرامی های اخیر ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اعتراضاتی که در ترکیه بدلیل تخریب پارک گزی و تبدیل آن به مرکز تجاری در میدان تقسیم شهراستانبول آغاز شد، اکنون رنگ و بوی تظاهرات سراسری ضد دولتی به خود گرفته است.

رجب طیبب اردوغان، نخست وزیر ترکیه چه، در عمل و چه، در کلام موضع سختی در قبال مخالفان خود برگزیده است.

پلیس ضد شورش ترکیه برای مقابله با معترضان از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده است: درگیری های میان نیروهای پلیس و مردم ترکیه تا کنون سه کشته و بیش از هزاران زخمی برجا گذاشته است.

آقای اردوغان مخالفان خود را «غارتگر» و «تروریست» می نامد. وی بار دیگر روز سه شنبه در پارلمان و در آستانه دیدارش با نمایندگان معترضان گفت که دولت با آنها «مدارا نخواهد کرد.»

از سوی دیگر مخالفان اردوغان، سیاستمدار اسلامگرا را متهم می کنند که مواضعش ناقض سکولاریسم ترکیه است و این راه که او می رود نه به سوی دموکراسی، بلکه به سوی اقتدارگرایی است.

یورونیوز با اتیان ماچیوپان، تحلیلگر و خبرنگار در ترکیه مصاحبه ای در رابطه با ناآرامی های اخیر ترکیه انجام داده است.

*یورونیوز:
حدود ۱۵ روز است که درگیری ها در میدان تقسیم استانبول آغاز شده است. بیشتر مردم نمی فهمند چه می گذرد. تحلیل شما چیست؟*

اتیان ماچیوپان:
یک مسئله چند لایه است. عوامل بسیاری درگیر آن هستند. در بدو امر از بخش سکولار جامعه و بعنوان جنبش جوانان آغاز شد. همزمان عوامل دیگری نیز وجود دارند: میدان تقسیم و حوالی آن. جنبشی بود که برای حفظ میدان تقسیم و پارک گزی آغاز شد. سپس گروه های دیگر که نماینده بازیگران سیاسی دیگر ترکیه هستند، به آن پیوستند. مشکل اینجاست که تمایز این دسته ها از یکدیگر دشوار است. زیرا گروه عمده این جنبش یک گروه خودجوش است که هیچ رهبری ندارد و مایل به استفاده از ابزار و شیوه های سنتی سیاست ورزی نیست. از این رو آنها نمی توانند خود را نهادینه کنند. این وضعیت راه را برای کسانی که نهاد دارند و می توانند بر شرایط فائق آیند، باز کرد و فرهنگی پدید آورد: فرهنگ عدم همکاری. آنها کنار هم ایستاده بودند، هیچ فشاری به یکدیگر نمی آوردند، ارتباطی با یکدیگر نداشتند. رابطه ای موازییک وار داشتند. این امر دو پیامد داشت : اول اینکه تا حدی سیاسی شد، دوم اینکه نابود شد. بیست و چهار ساعت دور باطل بدون هیچ اقدام قابل توجهی.

یورونیوز: برداشت دولت [از شرایط] را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر می رسد دولت این مسئله را به مثابه تلاشی برای کودتای نظامی می بیند و نحوه برخوردش با آن متناسب نیست.

اتیان ماچیوپان: دولت سعی می کند گروههای مخالفان را از هم تفکیک کند. اما پس از گذشت سه روز توانست این کار را انجام دهد. در ابتدا متوجه نبود چه می گذرد. اگر بخواهیم تحلیلی عمیقتر بدست دهیم باید بر شکافی که میان دیدگاههای فرهنگیِ اسلامگرایان و سکولارها وجود دارد تاکید کنیم. این دو نمی توانند درک متقابلی از یکدیگر داشته باشند. اسلامگراها نیز قادر نیستند آنچه را در ذهن جوانان معترض می گذرد، درک کنند. چرا که جوانان خود را مانند آنها نیست. در میان اسلام گرایان نسلی از جوانان دهه ۹۰ میلادی نیز وجود دارند. که این گونه عمل نمی کنند. از این رو حزب حاکم دولت، حزب عدالت و توسعه ، تنها گروهی از مردم را پشت همه این [اعتراضها] می بینید. آنها می گویند آنها ازاین جوانان سوء استفاده می کنند. این همه را یک کودتای نظامی نامیدن، اغراق آمیز به نظر می رسد. با این حال به نظرم کسانی هستند که می خواهند دینامیکی بیافرینند که منجر به یک کودتا شود. نشانه هایی از این را بویژه در بازارهای مالی می توان دید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد