رییس جمهوری پرتغال: اتحادیه های بانکی، راه حل بحران بیکاری اروپا

رییس جمهوری پرتغال: اتحادیه های بانکی، راه حل بحران بیکاری اروپا
Copyright 
نگارش از Michel Santos
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پرتغال یکی از سخت ترین دورانهای تاریخش را سپری می کند. رکود اقتصادی دو سال متوالی است که دامن کشور را گرفته است. برای بررسی معضلات امروز پرتغال بحران زده به پای صحبتهای پروفسور انیبال کاواکو سیلوا رییس جمهوری پرتغال نشسته ایم.

یورونیوز: آقای رییس جمهور، شما تحولات اتحادیه اروپا را زندگی کرده اید، ده سال نخست وزیر پرتغال بوده اید، و دوره دوم ریاست جمهوریتان را می گذرانید، چه اتفاقی افتاده که پرتغال به این وضعیت بحرانی رسیده است؟

مشکل اصلی بدهیهای پدیده است که در پی سالها بی مسئولیتی بانکها و شرکتهای تجاری، و هم چنین سرمایه گذاران در بورس بوجود آمده است و حالا امروز خانواده ها اروپایی باید تاوان آنرا پس بدهند. به عبارتی دیگر می توانیم بگوییم که ریشه اصلی معضلات امروز اروپا بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۸ است که اتحادیه اروپا نتوانست بدرستی آنرا در این قاره مدیریت کند. در ابتدا، کشورهای اروپایی توصیه هایی مبنی بر سیاستهای توسعه طلبانه دریافت کردند و بنوعی با این کار به بدهی هایشان افزوده شد. تنها کمی دیرتر بود که این کشورها آگاهی آنرا پیدا کردند که باید به اندازه ظرفیتهایشان وام بگیرند.

یورونیوز: پس معتقدید که اتحادیه اروپا در مدیریت بحران ناموفق بود؟

قبلا هم گفته ام و البته امروز کاملا قطعی به نظر می رسد که اتحادیه اروپا در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی در قاره اروپا کاملا ناموفق عمل کرد. اتحادیه اروپا در سیاستهای اقتصادی خود هم در جایگاه یک اتحادیه هم برای تک تک کشورهای اروپایی کاملا ناکام بود.

یورونیوز: بتازگی صندوق بین المللی پول گزارشی منتشر کرده است که در آن به خطاهای این سازمان در رابطه با پرداخت اولین دوره وامها به یونان اشاره شده است؟

زمان آن رسیده است تا از نو سیاستهای ترویکا را بررسی کنیم، باید به نقش و عمل این سازمان سامان بهتری بدهیم. این عقیده شخصی من است که باید نظارت، کنترل و بازسازی ساز وکارهای اقتصادی کشورهای اروپایی را به یک سازمان اروپایی سپرد چرا که نگاه سازمانی چون صندوق بین المللی پول به مسایل اروپایی کاملا با نگاه نهادهای اروپایی کاملا متفاوت است.

یورونیوز: چه کارهایی برای بهینه کردن و معتبر کردن سازو کارهای طرحهای اروپایی باید در نظر گرفت؟

در ابتدا باید معضل اصلی یعنی بیکاری را رفع کنیم. باید پروژه ای اروپایی تعبیه کنیم که برای جوانان کارآفرینی می کند. در ضمن اروپا نیاز به اسباب و تجهیزات بیشتری برای اینکار دارد تا چاره ای برای نگرانیهای امروز و فردای ما بجوید. به همین دلیل لازم است و با اهمیت است که بتوانیم در اروپا اتحادیه اقتصادی و مالی با بودجه مشخص تشکیل دهیم. برای من ایجاد اتحادیه های بانکی نیز ضرورت دارد.

اتحادیه های بانکی قادر خواهند بود تا سرمایه گذاریهای زیادی را در بخشهای صنعتی در کشورهای مختلف ایجاد کنند و از این طریق براحتی می توان با معضل بیکاری در اتحادیه اروپا و منطقه مالی یورو، مبارزه کرد.

یورنیوز: آیا وامهای ترویکا کورکورانه و بدون ملاحظه مردم و پیامدهای منفی آن، اعطا شده اند؟ فکر می کنم از زمانی که نظارتهای ویژه انجام شده است نتیجه این وامها مثبت تر بوده است. همانطور که شما گفتید، زمان زیادی به کشورهای بدهکاری چون پرتغال و فرانسه، اسپانیا و دیگر کشورها داده شد، که ما به این مساله آگاهیم، این تغییرات به ضرر عده ای و به نفع برخی دیگر تمام شد. نباید تصور کرد که بحران بدهی ها قادر است جلوی رشد اقتصادی کشورها را بگیرد. در غیر این صورت اختلاف نظرو سلیقه بین شهروندان اروپایی و رهبران بیشتر از پیش خواهد شد. این موضوع یکی از نگرانی های اصلی من است.

یورونیوز: در پرتغال در بسیاری از صنایع بسیاری خواهان استعفای دولت فعلی هستند. اولویت شما ثبات بیشتر برای کشور است، کاری دشوار، آیا حمایتهای سیاسی بی دریغی از شما می شود؟

رییس جمهوری در پرتغال حکمرانی نمی کند و مسئولیتی در دولت ندارد، سیاستهای دولت و پیشبرد آن به عهده نخست وزیر است. رییس جمهوری، تنها برای پارلمان اهمیت دارد. کمبود اعتماد به رییس جمهوری پرتغال دلیلی برای سقوط دولت نیست. رییس جمهوری تنها حق تعلیق فعالیت پارلمان کشور را دارد. در کشورمان به این موضوع می گویند بمب اتمی، بمب اتمی که قدرت استفاده از آن را ندارید. متعهدم تا شرایط پرتغال را بررسی کنم، معتقدم که با توجه به تمام اطلاعاتی که دارم، اگر پرتغال با بحران اقتصادی جدیدی مواجه شود شرایط بسیار وخیم تر از امروز خواهد بود.

یورونیوز: این سوالی که مردم پرتغال بدنبال جوابی برای آن هستند. با توجه به بحرانهای مالی و اقتصادی که بخشهای دولتی با آن مواجه هستند، و فسادی که درسیستم مشاهده شده است هنوز ندیده ایم و یا نشنیده ایم که مسئولی به دادگاه برود؟ آیا مشکل از نظام قضایی سرچشمه گرفته است؟

نمی توان نگاهی کلی به این موضوع داشت. مطمینا برخی از بحرانها توسط نظام قضایی حل شده اند، خصوصا در مورد سرعت بالای فرآیندهای دادگاهی در پرتغال. با توجه به اعلام موسسات نظرسنجی، اغلب مدیران شرکتهای بزرگ معتقدند که نظام قضایی کاملا عادلانه عمل می کند. با این نظر شما موافق نیستم. عملکرد دستگاههای دولتی کاملا در کشورمان شفاف است. یورونیوز: اما به نظر می رسد برخی از شخصیتها از مصونیت قضایی برخوردارند؟

آیا می توانید موردی را یادآوری کنید. گفتن این مساله بصورت کلی راحت است. همه آنهایی که زمانی در پرتغال دولتمرد بوده اند می دانند که رسانه ها مرتبا از آنها انتقاد می کنند. افکار عمومی همینطور. فکر می کنم از این دست مشکلات در دیگر کشورها بیشتر از پرتغال یافت می شود.

یورونیوز: برگردیم به زمان نخست وزیری شما، آیا حاضرید تا برخی از تصمیمهای مهمتان را تغییر دهید؟

فکر می کنم عضویت پرتغال در اتحادیه اروپا، نه تنها ریشه های دموکراسی در کشور را تنومند تر کرد بلکه به توسعه در همه زمینه ها کمک شایانی کرد. قدرت مالی و اقتصادی کشور از آن زمان تاکنون افزایش پیدا کرده است. هیچ وقت در تاریخ کشورمان نتوانسته ایم به چنین پیشرفتی دست پیدا کنیم.

آگهی

یورونیوز: حتی در عرصه سیاستهای کشاورزی همان روشها را ادامه خواهید داد؟ این یکی از مواردی است که به آن افتخار می کنم. ما به عملکرد بسیاری خوبی رسیدیم. پیش از این، تولیدات ما در این پخش سرعت کندی داشت و کشاورزان ما در شرایط سختی بودند اما امروز پرتغال به خودکفایی ۸۱ درصدی دست یافته است. کشاورزان مدرنتر شده اند، بخش کشاورزی کشورمان بسیار پیشرفته تر از دیروز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی پرتغال همزمان با موفقیت چشمگیر راست‌گرایان افراطی

رای دهندگان پرتغالی در انتخابات پارلمانی با نتیجه‌ای نامعلوم به پای صندوق‌ می‌روند

چرا سیاست مهاجرتی پرتغال سخاوتمندانه است؟