نسل نوی طراحان بدنبال طراحی هوشمند

نسل نوی طراحان بدنبال طراحی هوشمند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ما قربانیان مصرف بیش از اندازه و ضایعات مواد مصرفیمان هستیم. این پیامی است که شالوم توماس نومن، طراح چک سعی دارد در نمایشگاه طراحی پراگ به همگان انتقال دهد.

اما آیا می توان با مصرف کمتر منابع طبیعی بهتر زندگی کرد؟ نگرانی های یک جوان طراح هنگامی که یک محصول را مورد بررسی و استفاده قرار می دهد چیست؟

یورونیوز برای بررسی واژه طراحی پایدار با چند طراح در پراگ ملاقات کرده است. طراحی پایدار استفاده از منابع قابل بازیافت را تشویق می کند و در نظر دارد توجه همگان را به رعایت محیط زیست جلب کند. به اعتقاد کریستینا مالووانا، طراح چک این ماموریتی بسیار دشوار است.

کریستینا مالووانا: “طراحی پایدار شامل خلق محصولاتی است که بتوان از آنها به دفعات استفاده کرد. اما برخی مواقع ساخت محصولاتی که طبیعت و منابع زیست محیطی را رعایت کنند بسیار دشوار است. ما با یک تضاد مواجه هستیم بعضی وقتها استفاده از محصولات ساخته شده توسط موادی که معیارهای زیست محیطی را رعایت می کنند می تواند به محیط زیست آسیب رساند.”

استفاده از مواد هوشمند می تواند این مشکل را حل کند. کریستینا مالووانا و همکارش از یک کارگاه بازدید می کنند. نام این کارگاه “هپی متریال” است. اولین مرکز جمع آوری مواد در جمهوری چک. این مرکز مجموعه ای از مواد و محصولات لازم برای خلق آثار هنری را در اختیار طراحان و هنرمندان قرار می دهد. توماس هاندریچ یکی از مسئولان این مرکز است.

توماس هاندریچ: “اکثر جوانان طراح با مواد جدید آشنایی ندارند. این موضوعی بسیار مهم است زیرا نحوه تولید و ساخت یک اثر و محصول بر روی امکان بازیافت محصول و محیط زیست تاثیر دارد.” هپی متریال در رده موسسه و شرکتهایی قرار دارد که مواد جدیدی را به بخش طراحی ارائه می کنند. پروژه ای که توسط برنامه فرهنگی کمیسیون اروپا مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفته ایجاد مراکز جمع آوری مواد قابل بازیافت در چهار شهر لندن، بارسلون، کپنهاگ و پراگ را دستور کار خود قرار داده است.

توماس هاندریچ می گوید: “شرکت کنندگان می توانند مواد مختلفی که از نقاط گوناگون از جمله اسپانیا، دانمارک و انگلستان به اینجا آورده اند را با یکدیگر مقایسه کنند و اطلاعاتی بدست آورند. این موضوع افق جدیدی را برای ما می گشاید.” توماس واچک، طراح سی ساله که در مرکز طراحی های معاصر شهر پراگ کار می کند از مواد طبیعی مانند چوب و شیشه در کارش استفاده می کند اما او مواد جدیدی از جمله موادی که برای بازتاب نور استفاده می شوند را در آثارش به کار می گیرد.

توماس واچک، طراح: “در حال حاضر بر روی یک ماده جدید یک نوعی از بتون شفاف کار می کنم. جدیدا یک شرکت با من تماس گرفت تا برای آن یک اسکوتر را طراحی کنم. در نظر دارم در بدنه آن از نوعی موم فسفری استفاده کنم بدین ترتیب در تاریکی قابلیت دیدن اسکوتر بالا می رود و در عین حال با مشاهده آن این حس را داریم که گویا اسکوتر در حال پرواز است.”

گردآوری کارایی و زیبایی در کنار یکدیگر هدف اصلی یک طراحی است اما جوانان طراح زیادی تمایل دارند قواعد مربوط به رعایت محیط زیست را در آثار خود در نظر گیرند.

زبینک کرولیچ، طراح می گوید: “طراح مسئول گنجاندن طرحهای پایدار در پروژه خود است حتی اگر این موضوع از طرف مشتریان تقاضا نشده باشد و تنها آنها بدنبال یک محصول با کیفیت باشند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر به دنیای ترجمه و طراحی جلد کتاب در جمهوری چک

برنامه های اروپا برای نسل اراسموس

طرح «هفت گام»، مجالی برای ملاقات رقصنده های جوان اروپایی با طراحان رقص