پیامدهای گسترش اتحادیه اروپا

پیامدهای گسترش اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

برنامه این هفته بیست و پنج ثانیه به موضوع گسترش اتحادیه اروپا اختصاص دارد.

کرواسی یک راه سخت و طولانی را برای احراز شرایط عضویت در اتحادیه اروپا طی کرد. کرواسی دومین کشور یوگوسلاوی سابق است که به اتحادیه اروپا می پیوندد. این الحاق پس از یک دهه مذاکره، انجام اصلاحات و دستگیری افراد متهم به جنایت جنگی صورت گرفت.

از ماه ژوئیه کرواسی به بیست و هشتمین دولت عضو اتحادیه اروپا تبدیل می شود و البته کشورهای دیگری نیز وجود دارند که در انتظار انجام فرایند الحاق هستند. سوال این است که این دوران انتظار چقدر طول می کشد؟

مقدمات پیوستن ۱۰ کشور در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا باعث ایجاد خستگی در اتحادیه اروپا شده است. این اتحادیه تنها در سال ۲۰۰۷ مبلغ ۱ میلیارد یورو در پروژه های مختلف در کرواسی هزینه کرده است تا امکان اصلاح زیرساخت ها، توسعه مناطق روستایی و توسعه منطقه ای فراهم شود و با توجه به اجرای قوانین ریاضت اقتصادی، مدیران اتحادیه اروپا بشدت در فشار هستند تا درباره نحوه پرداخت کمک های مالی به نامزدهای الحاق به این اتحادیه توجیه منطقی داشته باشند.

اگرچه چشم انداز عضویت در اتحادیه اروپا عامل مهمی در برقراری صلح در منطقه بالکان بوده است، اما سوال این است که اتحادیه اروپا باید تا چه اندازه بزرگ شود؟

دیگر آنکه کشور ترکیه پس از شورش های اخیر مردم، که آزمونی برای سنجش میزان تعهد دولت این کشور در مقابل اصول مدرنیسم و دموکراسی بود، تا چه اندازه شانس عضویت در این اتحادیه را دارد؟

استفان فویلو (کمیسر اتحادیه اروپا در سیاست گسترش اتحادیه اروپا و ارتباط با همسایگان)، سلیم ینل (سفیر ترکیه در اتحادیه اروپا) و دوشکو لوپاندیچ (سفیر صربستان در اتحادیه اروپا) میهمانان این هفته برنامه بیست و پنج ثانیه هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان و موافقان اتحادیه اروپا چه بیمها و امیدی دارند؟

چرا با وجود کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای فقیر، مهاجران اقتصادی راهی اروپا می شوند؟

ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی برای طرفین خواهد داشت؟