لیتوانی، آماده ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا می شود

لیتوانی، آماده ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کشوری که کمتر از ده سال از پیوستن آن به اتحادیه اروپا می گذرد، از اول ژوئیه سال جاری میلادی ریاست دوره ای این اتحادیه را در دست خواهد گرفت.

خبرنگار اعزامی یورونیوز به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، می گوید: “شاید همه مردم این کشور کوچک سه میلیون نفری ندانند، ولی این کشور در شش ماه آینده ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در دست خواهد داشت. کشوری که درد و رنج بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته و از آن سربلند بیرون آمد.”

کمتر از دو سال پیش، سه برادر که دو تن از آنها فیزیک دان هستند، یک شرکت تولید قطعات الکترونیک و لیزری با کاربرد صنعتی، پزشکی و دفاعی را ایجاد کردند. آنها امروز محصولات خود را به کشورهایی چون آلمان، آمریکا و ژاپن صادر می کنند.

مدیر عامل اجرایی این شرکت با اشاره به کوچک بودن کشور لیتوانی و این که در این کشور همه چیز سریع پیش می رود، آن را یک مزیت برای شرکت تازه تاسیس خود دانسته و می گوید: “ما همه ابزار مالی لازم را در دست داریم. از سرمایه گذاران بزرگ گرفته تا صندوقهای حمایت در برابر خطرات سرمایه گذاری و یک سیستم خوب بانکی.”

با این حال، لیتوانی بعنوان کشوری با اقصاد باز و بسیار وابسته به صادرات، در سال ۲۰۰۹ دچار رکود پانزده درصدی اقتصادی شد. به همین دلیل دولت وقت تصمیم به اتخاذ تدابیر ریاضتی گرفت.

اینگریدا سیمونیت، وزیر وقت دارایی لیتوانی بود.

او در این باره می گوید: “یک پنجم این تدابیر شامل افزایش مالیات و بقیه همه شامل کاهش قابل ملاحظه هزینه ها بود. هزینه های ما در گذشته بسیار بالا بود برای همین کم کردن آن مشکلات ساختاری ایجاد نمی کرد. اما در برخی کشورهای دیگر این طور نبوده و مشکلات اساسی بوجود آمد.”

در حالی که کشورهای دیگر اروپایی در یافتن راه حل با تردید مواجهند، اما کشورهای منطقه بالتیک از اولین کشورهایی بودند که برای احیای اقتصاد خود به طور موثر وارد عمل شدند.

لیتوانی از سال ۲۰۱۰، رشد اقتصادی خود را بازیافته است. تدابیر ریاضتی شامل کاهش حقوق کارمندان دولت، کاهش حقوق بازنشستگی، کاهش حقوق بیکاری و افزایش مالیات بر ارزش افزوده بود. امروز حقوق متوسط مردم لیتوانی کمی بیشتر از ۶۰۰ یورو در ماه است.

یک مسئول سندیکا می گوید: “اگر ما حقوق حداقلی کنونی که ۲۴۶ یورو در ماه است را در نظر بگیریم، حدود نیمی از آن را فقط باید برای گرم کردن خانه بپردازیم. در حالی که ما انسانیم و نیازهای دیگری هم داریم.”

لیلیا که از یک سال پیش بازنشسته شده، فکر می کند که با حقوق بازنشستگی ۳۰۰ یورو در ماه خیلی خوش اقبال است، اما از خود می پرسد که آیا در آینده هم ممکن است همین حقوق را دریافت کند؟

او می گوید: “نیم میلیون نفر از مردم لیتوانی مهاجرت کردند و این مشکل بزرگی است. فقط افراد مسن باقی مانده اند.”

دانشجویی می گوید: “مردم می خواهند زندگی بهتری داشته باشند. خوب اگر موقیعتی دارید، امتحان کنید.”

اما دانشجوی دیگری مهاجرت را فرار از مشکلات و نه حل آن می داند و می گوید: “ما باید برگردیم و همین جا آینده مان را بسازیم.”

دانشجوی دیگری هم معتقد است: “زندگی در کشورهای اروپای غربی خسته کننده است چون در آنجا همه امکانات فراهم است، اما اینجا در لیتوانی شما کارهای زیادی می توانید انجام دهید و این فوق العاده است.”

خبرنگار یورونیوز در لیتوانی می گوید: “نه سال پس از پیوستن لیتوانی به اتحادیه اروپا، جایگاه این کشور در این اتحادیه کجاست؟ پاسخ این سوال را در مصاحبه ما با مدیر انستیتوی روابط بین الملل دانشگاه ویلنیوس بیابید.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟